Total Pageviews

Sunday 1 April 2018

Sejarah Saddam Hussein yang digelapkan

Sejarah Saddam Hussein yang digelapkan 



Tuesday, September 10, 2013

 

Saddam Hussein dan agama Syiah

 

 

Pada era 80-90-an, sukar untuk difahami mengapa Saddam Hussein membunuh sebahagian rakyat Iraq di negeranya sendiri. Berjuta-juta orang mengecam dan mengutuk Saddam. Dia dilabel sebagai seorang pembunuh kejam.

Dua puluh tahun kemudian, akhirnya diketahui bahawa orang-orang yang dihukum oleh Saddam tersebut adalah penganut Syiah. Lebih dari dua dekad, kenyataan ini dilindungi dan disembunyikan oleh akhbar Barat.

Sejak sekian lama Saddam Hussein sudah tahu akan bahayanya Syiah. Pada zamannya, sudah ramai penganut Syiah dari Iran masuk ke negeranya. Jika hanya sekadar tinggal, mungkin Saddam Hussien tidak akan begitu peduli. Tapi para penganut agama Syiah ini merosakkan semua urutan kehidupan yang ada, terutama dengan konsep kawint mut'ah-nya yang memang tidak ada bezanya dengan pelacuran.

Di wilayah Timur Tengah sendiri, satu-satunya negara yang menyedari kewujudan Iran sebagai negara Syiah adalah Iraq. Saddam Hussien memerintah Iraq sezaman dengan era Khomeini pada tahun 1979 dan sudah melihat pengaruh besar Iran ke Iraq dan negara-negara Arab yang lain.

Sejarah juga menunjukkan bahawa Iranlah yang mendesak PBB untuk memerangi Saddam Hussien. Iran juga yang menyediakan pengkalan tentera ketika Amerika menyerang Iraq dari laut, udara dan darat.

Beberapa ulama di tanah Arab mengambil kesimpulan bahawa Saddam Hussien mati dalam keadaan khusnul khatimah.

*Diterjemahkan oleh Detik Islam dari sumber islampos.com




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.