Total Pageviews

Sunday 1 April 2018

Derita Akibat Sombong pada Pencipta





Derita Seorang Profesor Akibat Sombong pada Sang Pencipta (The Creator).


Beliau dilahirkan pada 8 Jan 1942 tepat tepat 300 tahun selepas kematian Astronomor Ulung, Galileo. Perkara ini selalu diulangcakap oleh Profesor ini.

Pergerakannya clumsy dan awkwards. Disebut oleh pegawai perubatan sebagai menderita penyakit amyotrophic lateral sclerosis ( Lou Gehrig’s disease) pada tahun pertama ( semenjak umur 20 tahun ) dan doktor menjangkakan bahawa prof ini  dapat hidup maksimum hanya untuk 3 atau 5 tahun sahaja selepas diagnosa penyakitnya tetapi Sang Pencipta (The Creator) telah memanjangkan umur Stephen Hawking sehingga Rabu 14 Mac 2018. Jangkaan doktor bahawa dia tidak boleh hidup lama menyebabkannya murung (depresi) dan dia tidak hiraukan pembelajarannya selepas mendapat tahu dia tidak dapat hidup lama.

Tetapi kontra dengan pendapat kata kata doktor para perawat, sang pencipta secara tiba tiba telah membuat penentuan dengan memperlahankan kemajuan penyakit amyotrophic lateral sclerosis Prof ini. Akibat sudah merasa sedikit harapan dan sedikit kesihatan yang dianugerahkan oleh Sang Pencipta, Prof ini berminat semula kepada Fizik dan beliau membelajari semula General Relativity. Prof ini berjumpa dengan Jane Wilde pelajar bahasa moden dari Kolej Westfield. Prof ini faham jika nak kahwin perlulah ada sumber kewangan yang baik.

Justeru, ia bersungguh sungguh kuat belajar untuk kali pertama dalam hidupnya dan beliau menyukainya. Pasangan ini kahwin pada 1965 dan dikurniakan oleh Sang Pencipta, 3 orang anak. Bercerai pada 1990 dan kahwin dengan Jururawat Elaine Manson pada 1995 dan bercerai pada 2007. Ternyata prof ini tidak mampu mencorakkan kehidupannya kerana rezeki, untung nasib, kahwin cerai, hidup mati kesemuanya ditentukan oleh Sang Pencipta (The Creator) Yang Maha Kuasa lagi Maha Penentu.

Pada 1970, penyakitnya membuatkkan dia terpaksa menggunakan kerusi roda sepenuhnya. Dia terpaksa duduk di tingkat paling bawah rumahnya, untuk mudahkan pergerakan dengan kerusi roda elektrik.
Pada 1977, University Cambridge menciptakannya sebuah kerusi roda elektrik khas untuk memudahkan dia bergerak ke sana ke mari.

Apabila percakapannya semakin merudum (deteriorated), percakapannya diterjemahkan oleh 3 orang jururawat yang berada disampingnya setiap masa.  Di kala ini prof ini masih sombong mengatakan tiada tempat untuk Sang Pencipta...

Prof ini tersangat sombong dengan mengatakan bahawasanya Sang Pencipta tidak ujud. Kesombongan Stephen William Hawking dengan berani berkata; Yakni tiada tempat untuk Sang Pencipta Ujud.

Akibat progres penyakit, doktor terpaksa membuat lubang trakeostomi di kerongkongnya bagi memudahkan beliau bernafas. Prosedur trakeostomi menyebabkan suaranya jadi muffled sepenuhnya. Dia hanya boleh berkata kata melalui speech synthesizer yang dikawal melalui papan kekunci komputer melalui pergerakan terhad kecil tangannya yang masih diizinkan oleh Sang pencipta untuk masih mampu melakukan sedikit pergerakan kecil.



Kata Kunci: Theori Fizik, Lucasian profesor mathematic, nature of blackhole & origin of universe,



Kesombongan

1. Mengatakan alam semesta itu jadi dengan gitu gitu aja Tanpa ada Pencipta kejadiannya.

2. Menafikan keujudan Sang Pencipta.

3. Alam semesta tanpa awalan kejadian.



Fakta

Nama: Stephen William Hawking
Lahir: 8 Jan 1942 tepat tepat 300 tahun selepas kematian Astronomor Ulung, Galileo.
Mati: 14 Mac 2018
Hanya mampu bercakap dengan bantuan komputer generated speech synthesizer.


Sumber Ruj : Star2 Friday 16.03.2018 m.s 6 & 7


We Respect What professor Stephen William Hawking said that there is no needs for the existence of The Creator …. But at the same time, professor Stephen William Hawking must also respect what other’s opinion on what big things that he had said. Credit must be given to all of the 3 nurses that carried their job very well done. With the bedridden condition, we never heard of the Profesor develop bed sores. Also management of passing urine and stools in bedridden condition for years, all are very well taken care by the nurses ....

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.