Total Pageviews

Sunday 1 April 2018

berpaling, mendusta, bantah Quran






orang yang berpaling, mendustakan & membantah Quran



2:23 Jika kamu dalam ragu ragu tentang (Quran) yang Kami turunkan kepada hamba Kami (Muhammad), maka perbuatlah olehmu satu surat seumpamanya, dan panggillah saksi2mu lain dari pada Allah, jika kamu orang yang benar.

2:28 Mengapakah kamu menyangkal Allah, sedang kamu dahulu mati (belum ada) kemudian kamu dihidupkanNya, sudah itu dimatikanNya, kemudian akan dihidupkanNya, akhirnya kamu kembali kepadaNya.

2:63 Ketika Kami ambil janji daripadamu dan Kami tinggikan bukit di atasmu : Ambillah apa apa yang Kami perintahkan kepadamu dengan kekuatan dan ingatlah apa apa yang di dalamnya (Taurat), mudah mudahan kamu bertaqwa.

2:64 Kemudian kamu berpaling sesudah itu. Kalau tiadalah kurnia Allah dan rahmatNya kepadamu, niscaya kamu termasuk orang orang yang rugi.

2:65 Sesungguhnya telah kamu ketahui orang orang yang melanggar peraturan di antara kamu pada hari Sabtu, lalu Kami berkata kepada mereka: Jadi keralah kamu serta terusir.

2:66 Maka Kami jadikan yang demikian itu suatu ibrah bagi orang orang pada masa itu dan orang orang yang kemudiannya dan jadi pengajaran bagi orang orang yang taqwa.

2:83 Ketika Kami ambil janji Bani Israil, bahawa tidak boleh kamu sembah, selain Allah dan berbuat baik kepada ibu bapa, karib kirabat, anak anak yatim dan orang orang miskin; dan katakanlah kepada manusia perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang dan berikanlah zakat, kemudian kamu berpaling (tiada menurut perintah itu), kecuali sedikit di antara mu, sedang kamu tetap berpaling.

2:86 Mereka itu ialah orang orang yang membeli (menukar) kehidupan di dunia dengan akhirat, maka tiadalah diringankan siksaan dari mereka dan tiada pula mereka mendapat pertolongan.

2:87 Sesungguhnya telah Kami berikan kitab (Taurat) kepada Musa dan Kami ikuti kemudiannya dengan beberapa rasul; dan Kami berikan kepada Isa anak Maryam beberapa keterangan, (bahawa ia menjadi rasul) dan Kami kuatkan dia dengan roh suci (Jibril). Adakah tiap tiap rasul yang datang kepadamu membawa sesuatu yang tiada diingini oleh hawa nafsumu, lalu kamu sombong; maka segolongan, kamu dustakan dan segolongan lagi kamu bunuh.

2:88 Berkata mereka itu: Hati kami tertutup, (tidak mau menerimanya) tetapi Allah mengutuki mereka sebab kekafirannya, maka sedikitlah yang beriman di antara mereka.

2:89 Tatkala datang kitab (Quran) kepada mereka dari sisi Allah, yang membenarkan kitab yang ada pada mereka (Taurat) dan adalah mereka pada masa dahulu meminta pertolongan dengan dia buat melawan orang orang kafir; tetapi tatkala datang kepada mereka apa yang mereka ketahui (Muhammad), mereka mengingkarinya; maka kutuk Allah atas orang orang yang kafir itu.

2:123 Takutilah hari (akhirat), (pada hari itu) seseorang tak dapat menggantikan orang lain sedikitpun, dan tiada diterima daripadanya tebusan dan tiada bermanfaat baginya pertolongan, sedang mereka tiada mendapat pertolongan.

2:152 Maka ingatlah kamu kepadaKu, niscaya Aku ingat kepadamu dan berterima kasihlah kepadaKu dan janganlah kamu menyangkal (nikmatKu).

3:10 Sesungguhnya orang orang yang kafir, hartanya dan anak anaknya tidak dapat mempertahankan mereka dari (siksa) Allah sedikitpun dan mereka itu bahan penyalaan api neraka.

3:11 (Adat mereka itu) seperti adat keluarga Firaun dan orang orang yang sebelumnya. Mereka itu mendustakan ayat ayat Kami, lalu Allah menyiksa mereka, sebab dosanya dan Allah sangat keras siksaanNya.

3:19 Sesungguhnya agama di sisi Allah, ialah Islam. Tiadalah berselisih orang orang ahli kitab, melainkan setelah datang ilmu pengetahuan kepada mereka, kerana berdengki dengkian sesamanya. Barang siapa yang kafir akan ayat ayat Allah, maka sesungguhnya Allah bersegera menghisabnya.

3:61 Barang siapa membantah engkau tentang kebenaran itu, sesudah datang kepada engkau ilmu pengetahuan, maka katakanlah (kepadanya) : Marilah kamu, kami panggil anak anak kami dan anak anakmu, perempuan perempuan kami dan perempuan perempuanmu dan diri kami dan dirimu, kemudian kita bersungguh sungguh berdoa, lalu kita jadikan kutuk Allah atas orang2 yang berdusta.

3:78 Di antara mereka itu ada satu golongan yang memutar balikkan lidahnya dengan (membaca) Kitab, supaya kamu kira, bahawa ia dari Kitab, padahal bukanlah ia dari Kitab, dan mereka berkata: Ia dari sisi Allah, padahal bukan dari sisi Allah dan mereka berkata dusta terhadap Allah, sedang mereka mengetahui.

3:85 Barang siapa menuntut agama, selain Islam, maka tiadalah diterima daripadanya, sedang dia di akhirat termasuk orang2 merugi.

3:94 Barang siapa mengadakan dusta terhadap Allah sesudah itu, maka mereka itu orang aniaya.

3:95 Katakanlah: Allah Mahabenar, maka turutlah agama Ibrahim yang betul. Ia bukan termasuk orang yang musyrik.

3:96 Sesungguhnya rumah yang mula mula dibangunkan untuk manusia (beribadat) ialah (bait Allah) yang di Makkah (ka’bah), yang diberi  berkat dan petunjuk untuk semesta alam.

3:97 Di sana ada beberapa tanda yang nyata, (diantaranya) maqam Ibrahim. Barang siapa masuk ke negeri Makkah, niscaya aman sentosa. Allah mewajibkan atas manusia mengerjakan haji, iaitu orang yang kuasa berjalan kepadanya; dan barang siapa ingkar, sesungguhnya Allah Mahakaya dari sekalian alam.

3:101 Bagaimanakah kamu kafir, pada hal dibacakan kepadamu ayat ayat Allah (Quran) dan padamu ada rasulNya? Barang siapa yang berpegang kepada Allah, sesungguhnya ia telah mendapat petunjuk ke jalan yang lurus.  

3:188 Janganlah engkau kira mereka yang bersuka ria atas perbuatannya dan suka dipuji orang dengan sesuatu yang bukan mereka perbuat, janganlah engkau kira mereka itu akan lepas dari siksaan; dan untuk mereka itu azab yang pedih.

4:55 Maka di antara mereka ada orang yang beriman kepadanya (Muhammad) dan di antara mereka ada yang berpaling daripadanya. Cukuplah jahannam yang bernyala nyala (untuk azab mereka).

4:56 Sesungguhnya orang2 yang kafir akan ayat ayat Kami, nanti akan Kami masukkan mereka ke dalam neraka. Setiap matang (terbakar) kulit mereka, Kami tukar dengan kulit yang lain, supaya mereka merasai azab. Sesungguhnya Allah Mahaperkasa, lagi Mahabijaksana.

5:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka.

5:33 Sesungguhnya balasan orang orang yang memerangi Allah dan RasulNya dan berusaha memperbuat bencana di muka bumi, bahawa mereka itu dibunuh atau disalib atau dipotong tangan dan kakinya dengan bertimbal balik, atau dibuang jauh dari tanah airnya. Balasan itu adalah suatu kehinaan bagi mereka didunia dan untuk mereka itu diakhirat siksaan yang besar.

5:75 Al Masih anak Maryam tidak lain, hanya seorang rasul, sesungguhnya telah terdahulu beberapa orang rasul sebelumnya, sedang ibunya seorang perempuan yang benar. Keduanya memakan makanan. Perhatikanlah bagaimana Kami menerangkan kepada mereka beberapa tanda, kemudian perhatikanlah bagaimana mereka berpaling (dari kebenaran).

5:76 Katakanlah: Adakah berhak kamu sembah, selain daripada Allah sesuatu yang tiada berkuasa memberi melarat kepadamu dan tiada pula memberi manfaat? Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

6:1 Puji pujian bagi Allah yang menciptakan langit dan bumi dan mengadakan gelap dan nur (terang). Kemudian orang orang yang kafir kepada Tuhan berpaling juga.

6:11 Katakanlah: Berjalanlah kamu di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana akibatnya orang2 yang mendustakan itu.

6:12 Katakanlah: Bagi siapakah apa apa yang di langit dan di bumi? Katakanlah: Bagi Allah. Dia telah menetapkan atas diriNya akan memberikan rahmat. Demi sesungguhnya Dia akan menghimpunkan kamu pada hari kiamat, yang tidak ada keraguan padanya. Orang2 yang merugikan dirinya sendiri, mereka tiada mau beriman.

6:20






6:21 Siapakah yang terlebih aniaya, dari orang yang mengadakan kebohongan terhadap Allah, atau orang yang mendustakan ayat2Nya? Sesungguhnya tiadalah menang orang orang yang aniaya.

6:22 Pada hari Kami himpunkan mereka sekalian, kemudian Kami berkata kepada orang orang yang mempersekutukan (Tuhan): Di manakah sekutu sekutu kamu (berhala) yang kamu anggap dahulu?

6:23 Kemudian tiadalah cobaan (jawapan) mereka, selain berkata: Demi Allah Tuhan kami, bukanlah kami orang yang mempersekutukan.

6:24 Perhatikanlah, bagaimana mereka berdusta terhadap diri mereka sendiri dan telah lenyaplah dari mereka apa apa yang mereka ada adakan.

6:25 Di antara mereka, ada orang yang mendengarkan (pengajaran) engkau dan Kami adakan tutup atas (mata) hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti apa apa dan (Kami adakan) pekak di telinga mereka. Jika mereka lihat beberapa ayat (keterangan), mereka tiada beriman kepadanya. Sehingga apabila mereka datang kepada engkau hendak membantahmu, maka orang orang yang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya khabar dongeng orang orang dahulu.

6:29 Mereka berkata: Tiadalah hidup, melainkan hidup kita di dunia dan kita tiada akan dibangkitkan kembali.

6:30 Jika engkau lihat, ketika mereka dihadapkan ke hadirat Tuhan mereka (niscaya...)  Allah berkata: Bukankah (hari berbangkit) ini, suatu kebenaran? Mereka menjawab: “Ya, demi Tuhan kami,” Allah berfirman: Rasailah olehmu siksaan itu, disebabkan kamu mengingkarinya.

6:31 Sesungguhnya merugilah orang orang yang mendustakan akan menemui Allah. Sehingga apabila datang hari kiamat dengan sekonyong konyong, mereka berkata: Aduhai, penyesalan kami atas ketaksiran (kelengahan) kami di dunia. Sedang mereka memikul dosa mereka di atas punggung mereka sendiri. Ingatlah, amat jahat apa yang mereka pikul itu.

6:34 Sesungguhnya telah didustakan rasul2 sebelum engkau, lalu mereka berhati sabar atas apa yang didustakan itu dan mereka disakiti orang, sehingga datang pertolongan Kami kepada mereka. Tidak adalah yang menukar kalimat Allah. Sesungguhnya telah sampai kepadamu berita rasul2 itu.

6:39 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami, mereka itu tuli dan bisu, dalam gelap gulita. Barang siapa yang dikehendaki Allah (akan menyesatkannya), niscaya sesatlah ia. Barang siapa dikehendaki Allah (akan menunjukinya), niscaya ditunjukiNya ke atas jalan yang lurus.

6:42 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang rasul) kepada umat umat sebelum engkau, (tetapi mereka mendustakan rasul rasul itu), lalu Kami siksa mereka itu dengan kesengsaraan dan kemelaratan, mudah mudahan mereka itu tunduk (berhina diri kepada Allah).

6:49 Orang2 yang mendustakan ayat ayat Kami, mereka akan ditimpa siksaan kerana mereka itu fasik.

6:66 Kaum engkau mendustakan ayat ayat ini, padahal ia suatu kebenaran. Katakanlah: Bukanlah aku menjadi wakil atas kamu.

6:95 Sesungguhnya Allah yang membelah biji (tumbuh tumbuhan) dan biji (pohon2). Dia mengeluarkan yang hidup dari yang mati dan mengeluarkan yang mati dari yang hidup. Demikian itulah (perbuatan) Allah. Mengapakah kamu berpaling (daripadaNya)?

6:128 Pada hari Allah menghimpunkan mereka sekalian, (lalu dikatakan kepada mereka): Hai sekalian jin, sesungguhnya kamu telah banyak memperdayakan manusia. Berkatalah pemimpin pemimpin manusia: Ya Tuhan kami, telah bersuka ria setengah kami dengan yang lain: (sekarang) telah tiba masa yang telah Engkau janjikan kepada kami. Allah berfirman: Nerakalah tempat kamu, serta kekal di dalamnya, kecuali jika Allah menghendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Maha bijaksana, lagi Maha mengetahui.

6:147 Jika mereka mendustakan engkau, katakanlah: Tuhanmu mempunyai rahmat yang luas dan tak dapat ditolakkan siksaanNya dari kaum yang berdosa.

6:157 Atau (supaya jangan) kamu berkata: Kalau sekiranya diturunkan Kitab kepada kami, niscaya kami lebih mendapat petunjuk dari pada mereka. Sesungguhnya telah datang kepadamu keterangan daripada Tuhanmu, serta petunjuk dan rahmat. Maka siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mendustakan ayat ayat Allah dan berpaling daripadanya? Nanti akan Kami balasi orang2 yang berpaling daripada ayat2 Kami dengan sejahat jahat siksaan, sebab mereka itu berpaling.

7:53  Tiadalah mereka tunggu, selain daripada akibatnya: pada hari datang akibatnya itu, berkatalah orang2 yang melupakannya masa dahulu : Sesungguhnya telah datang rasul rasul Tuhan kami (membawa) kebenaran. Apa adakah bagi kami penolong2 yang dapat menolong kami? Atau bolehkah kami dikembalikan (ke dunia), supaya kami mengerjakan (kebajikan) yang tiada kami kerjakan dahulu? Sesungguhnya mereka itu telah merugikan dirinya dan telah lenyaplah apa2 yang mereka ada2kan dahulu.

7:90 Berkata orang orang bangsawan yang kafir diantara kaumnya: Demi, jika kamu mengikut Syu’aib, niscaya kamu orang orang merugi.

7:91 Kemudian mereka ditimpa gempa, lalu mereka mati dalam kampungnya.

7:92 Orang orang yang mendustakan Syu’aib, seolah olah mereka tiada tinggal di negeri itu. Orang orang yang mendustakan Syu’aib, adalah orang orang merugi.

7:93 Lalu Syu’aib berpaling daripada mereka, seraya berkata: “Hai kaumku, sesungguhnya aku telah menyampaikan risalat Tuhanku kepadamu dan memberi nasihat kepadamu. Bagaimanakah aku akan berdukacita terhadap kaum yang kafir?”

7:96 Kalau sekiranya penduduk negeri itu beriman dan bertaqwa, niscaya Kami tumpahkan kepada mereka keberkatan dari langit dan bumi, tetapi mereka itu mendustakan, sebab itu Kami siksa mereka disebabkan usahanya itu.

7:146 Nanti Aku palingkan daripada ayat ayatKu orang orang yang sombong di muka bumi tanpa kebenaran. Jika mereka melihat beberapa ayat, mereka tidak juga beriman kepadanya dan jika mereka melihat jalan kebenaran, mereka tidak mau menempuhnya, tetapi jika mereka melihat jalan kejahatan, mereka terus menempuhnya. Demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat ayat Kami dan mereka lengah daripadanya.

7:147 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami dan menemui akhirat, niscaya hapuslah (sia sialah) segala amalan mereka. Mereka tiada akan menerima balasan, selain dari apa apa yang telah mereka kerjakan.

7:172 Ketika Tuhanmu menjadikan keturunan anak Adam daripada tulang punggung mereka, Dia mempersaksikan dengan diri mereka sendiri. Allah berfirman : Bukankah Aku Tuhan kamu? Sahutnya : Ya, kami menjadi saksi, supaya kamu jangan mengatakan pada hari kiamat : Sesunggguhnya kami lengah terhadap perihal ini.

7:175 Bacakanlah kepada mereka perkhabaran orang yang telah Kami datangkan kepadanya ayat ayat Kami, lalu dibuangkannya sampai ia diikuti setan; sebab itu ia termasuk orang orang yang sesat.

7:177 Amat jahatlah perumpamaan kaum yang mendustakan ayat ayat Kami dan orang orang yang menganiaya dirinya sendiri.

7:178 Barang siapa yang ditunjuki Allah, niscaya ia mendapat petunjuk dan siapa yang disesatkanNya, maka mereka orang orang yang merugi.

7:179 Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakkan di antara jin dan manusia, bagi mereka ada jantung hati, (tetapi) tiada mengerti dengan hatinya, dan bagi mereka ada mata, (tetapi) tiada melihat dengan matanya, dan bagi mereka ada telinga, (tetapi) tiada mendengar dengan telinganya. Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itulah orang yang lengah.

7:182 Orang orang yang mendustakan ayat ayat Kami, nanti akan Kami binasakan mereka itu dengan beransur ansur, sedang mereka tiada tahu.

7:193 Jika kamu menyeru mereka kepada petunjuk, mereka tiada mengikutmu. Sama saja bagimu, kamu seru mereka atau kamu diam saja.

8:22 Sesungguhnya sejahat jahat yang melata (di muka bumi) di sisi Allah, ialah orang orang yang pekak dan bisu, mereka tiada memikir apa apa pun.

8:36 Sesungguhnya orang orang kafir membelanjakan hartanya untuk menghalangi orang dari jalan Allah (AgamaNya). Mereka nanti akan membelanjakannya untuk demikian, kemudian jadi penyesalan bagi mereka, kemudian mereka mendapat kekalahan. Orang orang kafir itu akan dihimpun ke neraka jahanam.

8:37

8:38

8:40 Jika mereka berpaling ketahuilah, bahawa Allah wali kamu. (Dia) sebaik baik wali dan sebaik baik penolong.

8:50 Jika engkau lihat, ketika malaikat mewafatkan orang2 yang kafir, lalu malaikat memukul muka dan punggung mereka, serta katanya: Rasailah olehmu siksaan neraka, (niscaya...).

8:51 Demikian itu, kerana usaha tangan kamu sendiri dan sesungguhnya Allah tiada aniaya kepada hambaNya.

8:52 (Tak ubahnya adat mereka) sebagai adat keluarga Firaun dan orang2 yang sebelumnya. Mereka kafir kepada ayat ayat Allah, lalu Allah menyiksa mereka disebabkan dosanya sendiri. Sesungguhnya Allah Mahakuat lagi keras siksaanNya.

8:53 Demikian itu sebabnya, kerana Allah sekali kali tiada mengubah nikmat yang dianugerahkanNya kepada suatu kaum, kecuali jika mereka mengubah apa yang pada diri mereka sendiri. Sesungguhnya Allah Mahamendengar lagi Mahamengetahui.

8:54 (Adat mereka) seperti adat keluarga Firaun dan orang orang yang sebelumnya. Mereka mendustakan ayat ayat Tuhan, lalu Kami binasakan mereka disebabkan dosanya dan Kami tenggelamkan keluarga Firaun dan semuanya itu orang orang aniaya.

8:55 Sesungguhnya sejahat jahat yang melata (di muka bumi) di sisi Allah ialah orang orang yang kafir, maka mereka itu tiada mau beriman.

8:56 (Iaitu) orang orang yang berjanji engkau dengan mereka, kemudian mereka melanggar perjanjian itu tiap tiap kalinya, sedang mereka tiada takut sedikitpun.

9:2 Sebab itu berjalanlah kamu (hai orang orang musyrik) di muka bumi empat bulan lamanya dan ketahuilah, bahawa kamu tiada dapat melemahkan Allah dan bahawa Allah menghinakan orang2 kafir.

9:3 (Inilah) pemberitahuan dari pada Allah dan rasulNya kepada manusia, di waktu hari haji akbar, bahawa Allah berlepas diri daripada  orang orang musyrik, begitu juga rasulNya. Jika kamu taubat adalah lebih baik bagimu dan jika kamu berpaling, ketahuilah bahawa kamu tiada dapat melemahkan Allah. Berilah peringatan orang orang kafir dengan siksaan yang pedih.

9:74 Mereka bersumpah dengan Allah tentang apa yang dikatakannya. Sesungguhnya mereka mengatakan perkataan kufur dan mereka menjadi kafir sesudah Islam; dan mereka bercita cita dengan sesuatu yang tak dapat mereka capai (iaitu membunuh Nabi). Mereka tiada mengingkari selain Allah dan rasulNya yang mengayakan mereka dengan kurniaNya. Jika mereka taubat, itulah lebih baik bagi mereka, tetapi jika mereka berpaling, niscaya Allah menyiksa mereka dengan siksaan yang pedih di dunia dan di akhirat, dan tidak ada bagi mereka di bumi wali dan tiada pula pembantu.

9:76 Tatkala Allah memberikan kurniaNya kepada mereka, mereka menjadi bakhil (kikir) dan berpaling, sedang mereka tetap berpaling.

9:126 Tiadakah mereka tahu, bahawa mereka dicobai tiap tahun, sekali atau dua kali, kemudian mereka tiada taubat dan tiada pula mengambil peringatan.

9:127 Apabila diturunkan satu surat, lalu setengah mereka memandang kepada yang lain, (katanya): Adakah seseorang melihat kamu? Kemudian mereka berpaling (keluar).  Allah memalingkan hati mereka, kerana mereka kaum yang tiada mengerti.

10:11 Kalau Allah menyegerakan kejahatan kepada manusia, sebagaimana mereka minta segerakan kebaikan, niscaya habislah ajal mereka itu. Sebab itu Kami biarkan orang2 yang tiada mengharap menemui Kami, dalam kedurhakaannya, sedang mereka bimbang.

10:21 Apabila Kami rasakan rahmat kepada manusia, sesudah mereka ditimpa kesusahan, lalu mereka memperdayakan ayat ayat Kami. Katakanlah: Allah lebih cepat tipudayaNya. Sesungguhnya rasul2 Kami (malaikat) menuliskan apa apa yang kamu perdayakan itu.

10:34 Katakanlah : Adakah di antara sekutu2mu (berhala) yang dapat memulai kejadian, kemudian mengulanginya? Katakanlah: Allah memulai kejadian, kemudian mengulangnya. Bagaimanakah kamu berpaling?

10:41 Jika mereka mendustakan engkau, hendaklah engkau katakan: Bagiku amalanku dan bagi kamu amalan kamu. Kamu berlepas diri dari apa yang aku amalkan dan aku berlepas diri pula dari apa yang kamu amalkan.

10:45 Pada hari Allah menghimpunkan mereka, seolah olah mereka tiada berdiam (di dunia), melainkan sesaat siang saja, sedang mereka berkenal kenalan sesamanya. Sungguh merugi orang2 yang mendustakan bertemu Allah dan mereka tiada mendapat petunjuk.

10:59 Katakanlah: Adakah kamu fikirkan, apa2 yang diturunkan Allah kepadamu diantara rezeki, lalu kamu jadikan setengahnya haram dan (setengah yang lain) halal. Katakanlah: Adakah Allah mengizinkan demikian kepadamu, atau kamu mengadakan dusta terhadap Allah?

10:60 Apakah persangkaan orang2 yang mengadakan dusta terhadap Allah pada hari Kiamat? Sungguh Allah mempunyai kurnia untuk manusia, tetapi kebanyakkan mereka tiada berterima kasih (kepadaNya).

10:66 Ingatlah, sesungguhnya kepunyaan Allah siapa yang di langit dan siapa yang di bumi. Orang orang yang menyembah selain daripada Allah, bukanlah mengikut sekutu sekutu Allah. Mereka tiada mengikut, melainkan persangkaan saja. Mereka tiada lain , hanya semata mata berdusta.

10:69 Katakanlah :Sesungguhnya orang2 yang mengada2kan dusta terhadap Allah, mereka tiada menang.

10:70 Kesukaan sedikit di dunia, kemudian mereka kembali kepada Kami, kemudian Kami rasakan siksa yang keras terhadap mereka, sebab mereka kafir.

10:71

10:72

10:73  Lalu mereka mendustakannya, maka Kami selamatkan Nuh dan orang2 yang bersama dengan dia dalam kapal, dan Kami angkat mereka itu jadi khalifah (di muka bumi) dan Kami tenggelamkan orang2 yang mendustakan ayat2 Kami. Sebab itu perhatikanlah, bagaimana akibat orang2 yang diberi peringatan itu.

10:74 Kemudian Kami utus sesudah Nuh Rasul-rasul kepada kaumnya, lalu rasul2 itu datang kepada mereka dengan keterangan, tetapi mereka tiada mau beriman kepada apa yang mereka dustakan dahulu. Demikianlah Kami mencap hati orang2 yang melanggar batas.

10:88 Berkata Musa: Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau telah memberikan perhiasan dan harta benda kepada Firaun dan pembesar pembesarnya waktu hidup di dunia – ya Tuhan kami - , mereka hendak menyesatkan orang dari jalan Engkau, ya Tuhan kami, musnahkanlah harta benda mereka dan kokohkanlah cap hati mereka, maka mereka tiada beriman, sehingga mereka melihat siksaan yang pedih.

10:89 Firman Allah: Sesungguhnya telah diperkenankan permintaanmu berdua, sebab itu tetaplah (menyiarkan dakwah) dan jangan diturut jalan orang orang yang tiada berilmu.

10:94 Jika engkau syak wasangka, tentang apa yang Kami turunkan kepada engkau, (ya Muhammad), hendaklah engkau tanyakan kepada orang orang yang membaca kitab sebelum engkau. Sesungguhnya telah datang kebenaran kepadamu daripada Tuhanmu, sebab itu janganlah engkau termasuk orang orang yang syak wasangka.

10:95 Dan janganlah engkau termasuk orang2 yang mendustakan ayat ayat Allah, nanti engkau termasuk orang2 yang merugi.

10:96 Sesungguhnya orang2 yang berhak kalimat (siksa) Tuhanmu terhadap mereka, mereka itu tiada beriman.

10:100 Tiadalah seseorang beriman, melainkan dengan izin Allah. Dia menjadikan siksaan atas orang orang yang tiada berfikir.

11:3 Dan minta ampunlah kamu kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia memberi kamu kesenangan yang baik, sehingga sampai ajalmu yang ditentukan; dan Dia memberikan kurniaNya kepada tiap tiap orang yang mempunyai kurnia. Jika kamu berpaling, sesungguhnya aku takut terhadap kamu akan siksaan hari yang besar (kiamat).

11:5 Ingatlah, sesungguhnya mereka memalingkan dadanya (hatinya)(dari kebenaran), supaya mereka tersembunyi daripada Allah. Ingatlah, ketika mereka berselimut dengan kainnya, Allah mengetahui apa apa yang mereka rahsiakan dan apa apa yang mereka lahirkan; Sesungguhnya Dia Mahamengetahui apa apa yang dalam dada.

11:17 Adakah orang yang mendapat keterangan daripada Tuhannya dan diikuti oleh saksi dari Allah (Quran) dan sebelumnya ada kitab Musa (Taurat), menjadi ikutan dan rahmat (sama dengan orang yang tiada mendapat keterangan?). Mereka itu beriman kepadanya. Barang siapa yang ingkar akan dia, di antara beberapa golongan, maka neraka lah tempatnya. Sebab itu janganlah engkau dalam keraguan tentang Quran, sesungguhnya Quran itu sebenarnya daripada Tuhanmu, tetapi kebanyakkan manusia tiada mau beriman.

11:18 Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang mengadakan dusta terhadap Allah? Mereka itu akan dihadapkan kepada Tuhan mereka dan saksi saksi berkata: Mereka ini berdusta terhadap Tuhannya. Ingatlah bahawa kutuk Allah atas orang orang yang aniaya.

11:19 Iaitu orang orang yang menghalangi jalan (agama) Allah dan menghendaki supaya jalan itu bengkok, sedang mereka itu ingkar akan akhirat (hari kemudian).

11:20 Mereka tiada sanggup mengalahkan Allah di muka bumi dan tidak ada bagi mereka wali wali selain daripada Allah. Dilipatgandakan siksaan bagi mereka. Mereka tiada sanggup mendengar (kebenaran) dan tiada pula melihatnya.

11:21 Mereka itu orang yang merugikan dirinya dan lenyaplah dari mereka apa apa yang mereka ada adakan.

11:22 Tidak dapat tidak (mestilah) mereka amat merugi di akhirat.

11:27 Berkata orang orang bangsawan yang kafir di antara kaumnya: Kami tiada melihat engkau, melainkan seorang manusia seumpama kami dan kami tiada melihat orang yang mengikut engkau, melainkan orang orang yang hina diantara kami, (lagi) pendek fikirannya dan kami tiada melihat kamu mempunyai kelebihan diatas kami, tetapi kami mengira bahawa kamu orang yang bohong.

11:52 Hai kaumku! Minta ampunlah kepada Tuhanmu, kemudian taubatlah kepadaNya, niscaya Dia turunkan hujan yang lebat kepadamu dan Dia tambah kekuatan kepada kekuatanmu dan janganlah kamu berpaling menjadi orang berdosa.

11:53 Mereka menjawab : Hai Hud! Engkau tiada mendatangkan kepada kami suatu keterangan dan kami tiada akan meninggalkan Tuhan tuhan kami, kerana perkataan engkau dan kami tiada percaya kepada engkau.

11:57 Kalau kamu berpaling, sesungguhnya aku telah menyampaikan kepadamu apa yang disuruh sampaikan kepadamu, dan Tuhanku akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain daripada mu, sedang kamu tiada akan membahayakan kepada Allah sedikitpun. Sesungguhnya Tuhanku memelihara tiap tiap sesuatu.

13:4 Di bumi ada beberapa potong (bidang) yang berdekatan dan beberapa kebun dari anggur dan tanam tanaman dan pohon korma, yang bercabang dan yang tiada bercabang, (semuanya) disirami dengan air yang satu. (Dalam pada itu) Kami lebihkan setengahnya dari yang lain, tentang rasa buahnya. Sesungguhnya pada demikian itu menjadi keterangan (atas ada Allah) bagi kaum yang memikirkan.

13:5 Jika engkau ta’jub, maka lebih ta’jub perkataan mereka: Apabila kita telah menjadi tanah, adakah kita akan menjadi makhluk yang baru? Mereka itu orang yang ingkar terhadap Tuhannya. Mereka itu ada belenggu di kuduknya dan mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.

13:13 Bertasbih guruh serta memujiNya, dan malaikat malaikat kerana takut kepadaNya. Dia kirim petir, lalu mengenai siapa yang dikehendakiNya, sedang mereka itu berbantah bantah tentang Allah, dan Dia sangat menyiksa.

13:14 KepadaNya do’a (persembahan) yang benar. Orang orang yang menyembah selain daripadaNya, tiadalah akan diperkenankan bagi mereka sedikitpun, melainkan seperti orang yang menghulurkan kedua telapak tangannya ke dalam air, supaya sampai ke mulutnya, pada hal ia tiada menyampaikannya. Tiadalah doa (persembahan) orang orang kafir itu, melainkan dalam kesesatan.

13:15 Kepada Allah sujud (tunduk) siapa yang di langit dan di bumi, dengan patuh atau terpaksa, dan sujud pula bayang bayang mereka waktu waktu pagi dan petang.

13:16 Katakanlah: Siapa Tuhan langit dan bumi? Katakanlah: Allah. Katakanlah: Adakah kamu ambil wali wali selain daripadaNya, yang tiada memberi manfaat kepada dirinya dan tiada pula memberi melarat? Katakanlah: Adakah bersamaan orang yang buta dengan orang yang melihat? Bahkan adakah bersamaan gelap dengan nur (cahaya)? Bahkan adakah mereka mengadakan bagi Allah sekutu sekutu yang menjadikan seperti Allah menjadikan, lalu serupa makhluk atas mereka ? Katakanlah: Allah yang menciptakan tiap tiap sesuatu dan Dia Esa lagi Mahakuasa.

13:1 Alif laam miim raa. Itulah ayat ayat Kitab. (Apa2) yang diturunkan kepada engkau dari Tuhanmu adalah benar, tetapi kebanyakkan manusia tiada mau beriman.

14:7 Ketika Tuhanmu memberitahukan : Demi, jika kamu berterima kasih, niscaya Ku tambah nikmat yang ada padamu, tetapi jika kamu kafir (tiada berterima kasih), sesungguhnya siksaanKu amat keras.


14:18 Umpama orang orang yang ingkar akan Tuhannya, amalan mereka seperti abu yang ditiup angin waktu hari badai kencang. Mereka tiada sanggup mengambil hasil usahanya sedikitpun. Itulah kesesatan yang jauh.

15:9 Sesungguhnya telah Kami turunkan peringatan (Quran) dan sesungguhnya Kami memeliharanya.

15:10 Sesungguhnya telah Kami utus (beberapa orang Rasul) sebelum engkau kepada beberapa golongan orang orang dahulu kala.

15:11 Tiada datang seorang rasul kepada mereka, melainkan mereka perolok olokan.

15:12 Seperti itulah Kami masukkan olok olokkan itu ke dalam hati orang orang yang berdosa.

15:13 Mereka itu tiada beriman kepada Nabi, pada hal telah lalu sunnah (peraturan Allah) terhadap orang orang dahulukala.

15:96 (Iaitu) orang2 yang mengadakan serta Allah, Tuhan yang lain. Nanti mereka itu akan tahu.

15:98 Sebab itu tasbihlah engkau, serta memuji Tuhanmu dan hendaklah engkau termasuk orang2 yang sujud.

15:99 Dan sembahlah Tuhanmu sehingga sampai kepadamu keyakinan (mati).

16:28 (Iaitu) orang orang yang diwafatkan malaikat, sedang mereka aniaya kepada diri mereka sendiri. Lalu mereka tunduk dan berkata: Bukanlah kami mengerjakan kejahatan. Ya, (sebenarnya), sesungguhnya Allah Mahamengetahui apa yang telah kamu kerjakan.

16:29 Sebab itu masuklah kamu ke pintu neraka, serta kekal di dalamnya. Itulah sejahat jahat tempat orang orang yang sombong.

16:104 Sesungguhnya orang2 yang tidak beriman kepada ayat ayat Allah, maka Allah tiada memberi petunjuk kepada mereka dan untuk mereka siksaan yang pedih.

16:105 Hanya yang mengada adakan dusta, ialah orang2 yang tiada beriman kepada ayat ayat Allah dan mereka itulah orang2 dusta.

16:116 Janganlah kamu berkata dusta menurut yang diterangkan oleh lidah mu sendiri: Ini halal dan ini haram, supaya kamu mengadakan dusta terhadap Allah. Sesungguhnya orang2 yang mengadakan dusta terhadap Allah, tiada beroleh kemenangan.

17:46 Dan Kami adakan tutup di atas hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti, dan di telinga mereka, ada sumbat. Apabila engkau menyebut Tuhanmu  satu satunya dalam Quran, mereka berpaling lari ke belakang.

17:51 Atau menjadi makhluk yang besar keadaannya dalam hatimu (fikiranmu). Nanti mereka akan berkata: Siapakah akan mengembalikan kami (hidup)? Katakanlah: Yang menjadikan kamu pertama kali. Lalu mereka menggelengkan kepalanya kepada engkau dan berkata: Bilakah ia (berbangkit itu)? Katakanlah: Mudah-mudahan ia telah dekat.

17:67 Apabila kamu ditimpa kesusahan di laut, lenyaplah (dari dalam fikiranmu) siapa yang kamu sembah kecuali Dia (Allah). Sesudah Dia menyelamatkan kamu sampai ke darat, kamu berpaling (daripadaNya). Adalah manusia itu sangat ingkar (akan nikmatnya).

17:73 Sesungguhnya hampir mereka mencubai engkau, tentang yang Kami wahyukan kepada engkau supaya engkau mengada adakan dusta terhadap Kami dengan lainnya; dan ketika itu mereka mengangkat engkau menjadi temannya.

17:74 Kalau sekiranya tiadalah Kami tetapkan (pendirian) engkau, sesungguhnya hampir engkau condong sedikit kepada mereka itu.

17:75 (Jika demikian) niscaya Kami rasakan kepada Engkau dua kali lipat, (siksaan) hidup dan dua kali lipat (siksaan) mati, kemudian engkau tiada memperoleh penolong terhadap Kami.

17:89 Sesungguhnya telah Kami terangkan dalam Quran ini untuk manusia dengan bermacam-macam contoh. tetapi kebanyakkan manusia enggan, kecuali ingkar (kafir).

17:97  Barang siapa yang ditunjuki Allah, maka ia mendapat petunjuk dan barang siapa yang disesatkanNya, maka engkau tiada memperoleh wali (penolong) untuk mereka selain daripadaNya. Kami himpunkan mereka pada hari kiamat , (dihela) atas mukanya, sedang mereka buta, bisu dan pekak. Tempat mereka dalam neraka jahanam. Tiap tiap kurang nyala apinya , lalu Kami tambah, sampai bernyala nyala.

17:98 Demikian itulah balasan untuk mereka, kerana mereka itu ingkar akan ayat ayat Kami, dan mereka berkata: Apabila kami menjadi tulang dan telah hancur, adakah boleh kami dibangkitkan menjadi mahkluk yang baru?

17:99 Tiadakah mereka memperhatikan bahawa Allah yang menjadikan langit dan bumi, berkuasa buat menjadikan seumpama mereka dan mengadakan untuk mereka ajal (masa) yang tidak ada keraguan padanya. Tetapi orang2  aniaya enggan selain dari ingkar.

18:4 Dan memberi khabar takut kepada orang2 yang mengatakan Allah itu mempunyai anak.

18:5 Padahal tidak ada bagi mereka pengetahuan tentang itu dan tidak pula bagi bapak bapak mereka. Besar sekali kata kata yang keluar dari mulut mereka. Mereka tiada mengatakan demikian, melainkan semata mata dusta.

18:15 Mereka ini, kaum kami, mereka mengangkat Tuhan tuhan selain daripada Allah. Mengapakah mereka tiada menunjukkan dalil yang nyata atas demikian itu? Siapakah yang terlebih aniaya dari orang yang memgada - adakan dusta terhadap Allah.

18:29 Katakanlah: Kebenaran itu daripada Tuhanmu. Barang siapa yang mau hendaklah beriman dan barang siapa yang mau hendaklah ingkar. Sesungguhnya telah Kami sediakan untuk orang orang aniaya neraka, sedang mereka itu dilingkari oleh dindingnya. Jika mereka minta tolong (minta air), dituangi dengan air seperti kotoran.

18:57 Siapakah yang terlebih aniaya, dari orang yang diberi peringatan dengan ayat ayat Tuhannya, lalu ia berpaling daripadanya dan melupakan apa yang diperbuat tangannya? Sungguhnya Kami adakan tutup atas hati mereka, sehingga mereka tidak memahaminya, dan di telinga mereka ada sumbat. Jika engkau seru mereka kepada petunjuk, maka tiadalah mereka mendapat petunjuk ketika itu selama lamanya.

18:105 Mereka itulah orang2 yang ingkar akan tanda tanda Tuhan dan akan menemuiNya, sebab itu hapuslah (pahala) perbuatan mereka, dan tiada Kami adakan timbangan untuk mereka pada hari Kiamat.

18:106 Itulah balasan mereka, (iaitu) neraka jahanam, sebab mereka kafir dan mengambil ayat ayatKu dan rasul rasulKu sebagai olok olokan.

19:37 Beberapa golongan di antara mereka telah berbantah bantah, sebab itu celakalah untuk orang orang yang kafir, ketika melihat (siksaan) hari yang besar.

19:38 Alangkah nyaring pendengaran mereka dan alangkah terang penglihatannya pada hari mereka datang kepada Kami, tetapi orang orang aniaya pada hari ini di dalam kesesatan yang nyata.

19:39 Pertakutilah mereka dengan hari penyesalan (kiamat), ketika di hukum perkara mereka, sedang mereka dalam kelalaian dan mereka tiada beriman.

19:77 Adakah engkau lihat orang yang ingkar akan ayat ayat Kami dan berkata: Sesungguhnya aku telah diberi harta dan anak.

19:78 Adakah dia melihat (barang) yang ghaib atau dia membuat perjanjian dengan Yang Mahapengasih?

19:79 Sekali kali tidak. Nanti akan Kami tuliskan apa apa yang dikatakannya dan Kami tambahkan kepadanya siksaan dengan satu tambahan.

19:81 Mereka itu mengangkat Tuhan2 selain daripada Allah, supaya mereka mendapat kekuasaan.

19:84 Sebab itu janganlah engkau segerakan siksaan untuk mereka itu. Kami hanya menghitung (hari) mereka dengan bilangan.


19:88 Mereka itu berkata: Yang Mahapengasih mempunyai seorang anak.

19:89 Sesungguhnya kamu telah datang dengan suatu yang mungkar besar.

19:90 Hampir langit pecah pecah kerananya dan bumi belah belah dan gunung gunung gugur pecah belah.

19:91 Oleh kerana mereka mengatakan Yang Mahapengasih mempunyai anak.

19:92 Tiada patut Yang Mahapengasih mempunyai anak.

19:93 Tak ada tiap2 yang di langit dan di bumi, melainkan semuanya, datang kepada Yang Mahapengasih menjadi hambanya.

19:94 Sesungguhnya Dia (Allah) telah menghitung mereka dan membilangnya dengan bilangan (yang betul).

19:95 Semua mereka datang kepadaNya pada hari kiamat dengan seorang dirinya.

20:48 Sesungguhnya telah diwahyukan kepada kami, bahawa siksaan itu untuk orang yang mendustakan dan berpaling.

20:100 Barang siapa yang berpaling daripadanya, niscaya ia akan memikul beban yang berat (dosa) pada hari kiamat.

20:101 Sedang mereka kekal di dalamnya. Amat jahat pikulan mereka pada hari kiamat.

20:110 Dia (Allah) mengetahui apa apa yang di hadapan mereka dan apa apa yang di belakangnya, sedang mereka tiada meliputi pengetahuannya tentang  (hakikat zatNya).

20:124 Barang siapa berpaling dari peringatan-Ku (Quran), maka untuknya penghidupan yang sempit, kemudian Kami himpunkan dia
pada Hari Kiamat dalam keadaan buta.

20:125 Dia berkata : Ya Tuhanku! Mengapa Engkau himpunkan daku dalam keadaan buta sedang dahulu aku melihat?

20:126 Allah berfirman: Demikianlah (Aku buat), (kerana) telah datang kepadamu ayat-ayat (keterangan) Kami, lalu engkau lupakan dia. Sebab itu pada hari ini engkau dilupakan pula.

20:127 Demikianlah Kami balasi orang yang melampaui batas dan tiada beriman kepada ayat ayat Tuhannya. Sungguh siksa akhirat lebih keras dan lebih kekal.

21:1 Telah hampir kepada manusia (masa) perhitungannya, sedang mereka berpaling dalam kelalaian.

21:2 Tiada datang kepada mereka peringatan yang baru (Quran) dari Tuhannya, melainkan mereka dengarkan, serta mereka mempermain mainkan.

anusia (masa) perhitungannya, sedang mereka berpaling dalam kelalaian.


21:5 Bahkan mereka berkata : (Quran ini) mimpi yang kacau balau. Bahkan dia mengada adakannya, bahkan dia seorang ahli syair. Sebab itu hendaklah dia mendatangkan satu ayat (mukjizat) kepada kami, seperti telah diutus orang orang dahulu. ( Menakjubkan kerana cuba anda perhatikan 2:23 kerana 2 X 1 = 2 manakala 2+3 = 5 !! → sangat menakjubkan kerana ahli syair tidak akan sama sekali mampu membuat coincidents coincidents yang tertera seperti ini !!! Besar kemungkinan ini adalah permintaan Bani Israel yang tidak percaya kepada kerasulan nabi Muhammad dan mereka meminta Allah menunjukkan bukti mukjizat seperti laut merah terbelah, turun makanan dari langit seperti yang telah berlaku pada zaman nenek moyang mereka iaitu pada zaman Nabi Musa a.s.).

21:30 Tiadakah orang orang kafir mengetahui, bahawa beberapa langit dan bumi adalah keduanya bertaut (bersatu), lalu Kami belahkan keduanya? Kami jadikan tiap tiap sesuatu yang hidup dari air. Tiadakah mereka percaya?

21:37 Manusia dijadikan (bersifat) terburu nafsu (mau cepat). Nanti akan Kuperlihatkan ayat ayat (siksaanKu) kepadamu, sebab itu janganlah kamu minta segerakan.

21:42 Katakanlah: Siapa yang memeliharamu pada malam dan siang dari (siksaan) Rahman? Bahkan mereka itu berpaling dari peringatan Tuhannya.

21:43 Bahkan adakah bagi mereka beberapa Tuhan yang mempertahankan mereka, selain daripada Kami?  Mereka tiada kuasa menolong dirinya sendiri dan mereka tiada pula ditemani (disertai dengan pertolongan) dari Kami.

21:45 Katakanlah: Aku hanya memberi peringatan kepadamu dengan wahyu. Orang yang pekak tiada mendengar seruan, bila mereka diberi peringatan.

21:67 His (cis), kamu ini dan berhala yang kamu sembah selain daripada Allah! Apa tidakkah kamu memikirkan?

21:68 Mereka berkata: Bakarlah Ibrahim ini, dan minta tolonglah kepada Tuhanmu, jika kamu memperbuatnya.

21:69 Berfirman Kami (Allah): Hai api, hendaklah engkau menjadi dingin dan selamat terhadap Ibrahim.

21:70 Mereka hendak memperdayakan Ibrahim dengan dia, lalu Kami jadikan mereka orang merugi.

21:71 Kami selamatkan Ibrahim dan Luth ke bumi yang telah Kami berkati di dalamnya untuk seluruh alam.

21:77 Kami tolong dia dari (bahaya) kaum yang mendustakan ayat ayat Kami. Sesungguhnya mereka kaum yang jahat, lalu Kami tenggelamkan mereka itu semuanya.

21:108 Katakanlah: Hanya diwahyukan kepadaku, bahawa Tuhan kamu, ialah Tuhan yang esa, maka adakah kamu orang Islam ( patuh kepada Allah )?

21:109 Jika mereka berpaling, maka katakanlah: Aku telah memberitahukan kepadamu dengan merata. Aku tiada tahu, segerakah atau lambatkah apa yang dijanjikan kepadamu.

21:110  Sesungguhnya Dia mengetahui perkataan yang keras, dan mengetahui apa yang kamu sembunyikan.

21:111 Aku tiada tahu, mudah mudahan itu cobaan untukmu atau menjadi kesenangan hingga seketika (mati).

22:8 Di antara manusia ada orang yang membantah terhadap Allah tanpa ilmu, tanpa dalil dan tanpa kitab yang menerangkan.

22:9 Sedang ia memalingkan leher (kepalanya kerana sombong), supaya ia menyesatkan (orang) dari jalan Allah. Untuknya di dunia kehinaan, dan di hari kiamat Kami rasakan kepadanya azab yang membakar.

22:10 Demikian itu, ialah sebab usaha kedua belah tangan engkau dan sesungguhnya Allah tiada menganiaya hambaNya.


22:42 Jika mereka mendustakan engkau, sesungguhnya telah mendustakan pula sebelum mereka kaum Nuh, ‘Ad dan Tsamud,

22:43 Dan kaum Ibrahim dan kaum Luth,

22:44 Dan penduduk Madyan; dan telah didustakan orang pula Musa, lalu Aku beri tangguh orang orang kafir itu, kemudian mereka Aku siksa. Bagaimanakah (dapat) mengingkari Aku?

22:55 Orang orang yang kafir sentiasa dalam keraguan terhadap Quran, hingga datang kepada mereka kiamat dengan sekonyong konyong, atau sampai kepada mereka siksaan hari yang mandul (kemudian).

22:56 Pada hari itu adalah kerajaan (kekuasaan) bagi Allah. Dia menghukum di antara mereka. Maka orang orang yang beriman dan mengerjakan yang baik baik (adalah mereka) dalam syurga kesenangan.

22:57 Orang orang yang kafir dan yang mendustakan ayat ayat Kami, maka untuk mereka siksa kehinaan.

23:26 Berkata Nuh: Ya Tuhanku, tolonglah aku kerana mereka mendustakan daku.

23:33 Sahut pembesar2 di antara kaumnya yang kafir dan mendustakan menemui akhirat dan yang telah Kami mewahkan hidup mereka di dunia: Ini tidak lain hanya manusia seumpama kamu, ia memakan apa yang kamu makan dan meminum apa yang kamu minum.

23:34

23:35

23:36

23:37 Hidup itu tidak lain hanya hidup kami di dunia, kami mati dan hidup dan bukanlah kami akan dibangkitkan.

23:38

23:39 Berkata Rasul: Ya Tuhanku, tolonglah aku, kerana mereka mendustakan daku.

23:44 Kemudian Kami utus beberapa orang rasul Kami dengan berganti ganti. Tatkala rasul itu datang kepada umatnya, mereka mendustakannya, kemudian kami perikutkan setengah mereka dengan yang lain dan kami jadikan mereka itu warta berita, maka binasalah kaum yang tiada beriman.

23:45 Kemudian Kami utus Musa dan saudaranya Harun dengan (membawa) ayat ayat Kami dan dalil yang terang.

23:46 (Iaitu) kepada Firaun dan pembesar pembesarnya, lalu mereka itu sombong dan adalah mereka kaum yang sombong.

23:47 Lalu mereka berkata: Patutkah kami percaya kepada dua orang manusia seumpama kami, sedang kaum keduanya tunduk kepada kami?

23:48 Lalu mereka mendustakan keduanya, lalu mereka dibinasakan.

23:65 Janganlah kamu memekik pada  hari ini. Sesungguhnya kamu tiada mendapat pertolongan daripada Kami.

23:66 Sesungguhnya ayat ayatKu telah dibacakan kepadamu, lalu kamu mundur ke belakang.

23:67  Dengan sombong terhadapnya, sambil kamu berbicara bicara malam hari untuk meninggalkan Quran.

23:68 Tiadakah mereka memperhatikan perkataan (Quran) atau adakah datang kepada mereka sesuatu yang tak pernah datang kepada bapak bapak mereka yang dahulu?

23:69 Atau tiadakah mereka kenal akan rasulnya sampai mereka memungkirinya?

23:70 Atau adakah mereka mengatakan, padanya (Muhammad) ada penyakit gila? Bahkan dia datang kepada mereka dengan (membawa) kebenaran dan kebanyakkan mereka membenci kebenaran itu.

23:71 Kalau sekiranya kebenaran mengikut hawa nafsu mereka, niscaya binasalah langit dan bumi dan siapa siapa yang di dalamnya. Tetapi Kami datangkan kepada mereka suatu peringatan untuk mereka (Quran), lalu mereka berpaling dari peringatan itu.

23:74 Sesungguhnya orang orang yang tiada beriman kepada akhirat, mereka berpaling daripada jalan (kebenaran).

23:75 Kalau sekiranya Kami sayangi mereka dan Kami hilangkan kemelaratan daripadanya, niscaya mereka berkekalanlah di dalam kesesatannya, sedang mereka ragu ragu.

23:90 Bahkan telah Kami datangkan kebenaran kepada mereka, tetapi mereka berdusta.

23:99 Sehingga apabila seseorang di antara mereka itu mati, ia berkata: Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia),

23:100 Mudah mudahan aku mengerjakan pekerjaan yang baik yang telah ku tinggalkan. Tidak sekali kali tidak. Sesungguhnya itu satu kalimat, dia mengatakannya. Di belakang mereka ada dinding sampai hari berbangkit.

23:103 Barang siapa yang ringan timbangannya, mereka itulah yang merugikan dirinya, dalam neraka kekal selama lamanya.

23:104 Api neraka membakar muka mereka, dan mereka di dalamnya bermuka masam.

23:105 Tiadakah ayat ayatKu, dibacakan kepadamu, lalu kamu mendustakannya?

23:106 Mereka berkata: Ya Tuhan kami, kami telah dikalahkan oleh kecelakaan kami dan adalah kami kaum yang sesat.

23:107 Ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari neraka, jika kami kembali (mendustakan Engkau) sesungguhnya kami orang yang aniaya.

23:108 Allah berkata: Cis! Diamlah kamu di dalamnya dan janganlah kamu berbicara dengan Aku.

23:109 Sesungguhnya, segolongan diantara hamba hambaKu yang berkata: Ya Tuhan kami, kami telah beriman, sebab itu ampunilah (dosa) kami dan kasihanilah kami dan Engkau sebaik baik yang mengasihani.

23:110 Lalu kamu jadikan mereka itu untuk olok olokan, sehingga kamu lupa mengingatKu, sedang kamu mentertawakan mereka itu.

23:111 Sesungguhnya, Aku membalasi mereka pada hari ini, sebab mereka sabar, sungguh mereka itu orang yang menang.

24:24 Pada hari, yang menjadi saksi atas mereka, lidah, tangan dan kaki mereka sendiri, tentang apa apa yang mereka perbuat.

24:25 Pada hari itu Allah menyempurnakan balasan mereka yang sebenarnya dan mereka mengetahui, bahawa Allah sebenarnya Tuhan yang nyata.

24:57 Janganlah engkau kira, bahawa orang orang kafir akan melemahkan (mengalahkan) Kami di muka bumi, sedang tempat mereka itu dalam neraka. Itulah tempat kembali yang amat jahat.

25:11 Tetapi mereka mendustakan hari kiamat, dan Kami sediakan api yang bernyala nyala untuk orang yang mendustakan hari kiamat itu.

25:36 Lalu Kami berfirman: Pergilah kamu berdua kepada kaum yang mendustakan ayat ayat (keterangan2) Kami. Lalu Kami binasakan mereka itu sebenar benarnya binasa.

25:37 Dan kaum Nuh tatkala mereka mendustakan rasul rasul (Nuh), lalu mereka Kami tenggelamkan dan Kami jadikan mereka jadi ibrah (pengajaran) untuk manusia. Kami sediakan siksa yang pedih untuk orang orang yang aniaya itu.

25:73 Dan orang orang, jika mereka diberi peringatan dengan ayat ayat Tuhan, mereka tiada menerima dengan telinga pekak dan mata buta (malahan diturutnya).

25:77 Katakanlah: Tuhanku tiada peduli terhadapmu (hai orang orang kafir), jika tak ada ibadatmu. Sungguh kamu mendustakan (AgamaNya), sebab itu siksa mesti akan menimpamu.

26:3 Boleh jadi engkau (ya Muhammad) membinasakan diri engkau sendiri, kerana mereka tidak mau beriman.

26:4 Jika Kami kehendaki, Kami turunkan kepada mereka ayat (mukjizat) dari langit, lalu mereka tunduk kepadanya.

26:5 Tiap tiap datang kepada mereka peringatan baru dari Yang Mahapengasih, mereka berpaling daripadanya (tidak mau mengikutinya).

26:6 Sesungguhnya mereka telah mendustakannya, nanti akan datang kepada mereka (bukti) perkhabaran yang mereka olok olokkan itu.

26:105 Kaum Nuh telah mendustakan beberapa rasul.

26:106 Ketika berkata saudara mereka, Nuh kepada mereka: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

26:107 Sesungguhnya aku menjadi rasul (utusan) yang jujur untukmu.

26:108 Sebab itu takutlah kamu kepada Allah dan ikutlah aku.

26:109 Aku tidak minta upah (gaji) kepadamu atas usaha ku ini. Tidak adalah upahku, melainkan dari pada Tuhan semesta alam.

26:110 Sebab itu takutlah kepada Allah dan ikutlah aku.

26:111 Mereka berkata: Adakah kami akan beriman (percaya) kepada engkau sedang yang mengikut engkau orang orang yang hina dina?

26:112 Berkata Nuh: Tidak adalah pengetahuanku tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

26:113 Perhitungan mereka tidak lain, hanya (di tangan) Tuhanku, jika kamu sedar.

26:114 Aku tidak akan mengusir orang orang yang beriman (meskipun mereka hina dina atau miskin).

26:115 Aku tidak lain, hanya memberi peringatan yang nyata.

26:116 Mereka berkata: Demi, jika engkau tidak berhenti (menyeru kami) hai Nuh, niscaya engkau akan direjam (dilempar dengan batu sampai mati).

26:117 Berkata Nuh: Ya Tuhanku! Sesungguhnya kaumku telah mendustakan daku.

26:118 Sebab itu hukumlah antaraku dan antara mereka dengan suatu hukuman dan lepaskanlah aku dan orang orang yang bersamaku di antara orang orang yang beriman.

26:119 Lalu Kami lepaskan dia dan orang orang yang bersama dengan dia dalam perahu yang dipenuhi (dengan penumpang).

26:120 Kemudian Kami tenggelamkan sesudah itu orang orang yang tinggal.

26:121 Sesungguhnya tentang demikian itu suatu tanda. Tetapi kebanyakkan  mereka tidak mau beriman.

26:123 (Kaum) ‘Ad telah mendustakan pula beberapa rasul.

26:124 Ketika berkata saudara mereka, Hud kepada mereka : Tidakkah kamu takut (kepada Allah?).

26:125 Sesungguhnya aku menjadi rasul yang jujur untukmu.

26:126 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku!

26:127

26:128

26:129

26:130

26:131 Sebab itu takutlah kepada Allah dan turutlah aku!

26:132 Takutlah kepada Yang membantu kamu dengan (nikmat) yang kamu ketahui.

26:133 Dia telah membantu kamu dengan binatang binatang ternak dan anak anak.

26:134 Dan kebun kebun dan mata air.

26:135 Sesungguhnya aku takut akan siksa hari yang besar akan menimpamu.

26:136 Sahut mereka itu: Sama saja bagi kami, engkau beri pengajaran ataupun tidak engkau beri pengajaran (kami tidak juga akan beriman).

26:137 Ini tidak lain, hanya kebohongan orang orang dahulukala.

26:138 Dan kami tiada akan disiksa.

26:139 Maka mereka mendustakannya (rasul) lalu mereka Kami binasakan. Sungguh tentang demikian itu suatu keterangan, tetapi kebanyakkan mereka tiada mau beriman.

26:141 Kaum Tsamud telah mendustakan beberapa rasul.

26:142 Ketika saudara mereka, Shalih berkata kepada mereka: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

26:143 Sesungguhnya aku menjadi rasul yang jujur untukmu.

26:145 Aku tidak minta upah (balasan) kepadamu atas usahaku. Tidak ada balasanku, kecuali dari pada Tuhan semesta alam.

26:160 Kaum Luth telah mendustakan beberapa rasul.

26:161 Ketika saudara mereka, Luth berkata kepada mereka: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

26:162 Aku ini sungguh menjadi rasul (utusan) yang jujur kepadamu.

26:163

26:164 Aku tidak minta upah kepadamu atas usahaku. Upahku tidak lain, hanya dari pada Tuhan semesta alam.

26:165 Mengapakah kamu bersetubuh dengan laki laki (bukan dengan perempuan) di antara isi alam.

26:166 Dan kamu tinggalkan isteri mu yang dijadikan Tuhan untukmu. Bahkan kamu kaum yang melewati batas.

26:167

26:168

26:169

26:170

26:171

26:172

26:173

26:174

26:176 Orang orang yang mempunyai kebun (kaum Syuaib) telah mendustakan beberapa rasul.

26:177

26:178

26:179

26:180

26:181

26:182

26:183

26:184

26:185

26:186

26:187

26:188

26:189

26:190

27:80 Sesungguhnya engkau tidak dapat memperdengarkan (pengajaran) kepada orang orang yang mati dan tidak dapat pula memperdengarkan seruan kepada orang orang pekak, bila mereka berpaling ke belakang.

27:82 Apabila telah tiba perkataan (janji) siksa kepada mereka, Kami keluarkan kepada mereka binatang binatang (yang melata) dari bumi yang mengatakan kepada mereka, bahawa manusia tidak yakin kepada ayat ayat Kami.

27:83 Pada hari Kami kumpulkan segolongan dari tiap tiap umat, di antara orang2 yang mendustakan ayat ayat Kami sedang mereka dikumpulkan.

27:84 Sehingga bila mereka telah datang, Allah berfirman: Adakah kamu mendustakan ayat ayatKu dan tiada kamu ketahui maksudnya, atau apakah yang telah kamu kerjakan?

27:85 Telah tiba perkataan (janji) siksa kepada mereka, kerana mereka aniaya. Sedang mereka tidak dapat bercakap cakap.

28:6 Dan Kami tetapkan mereka di muka bumi (di Mesir dan Syam) dan Kami perlihatkan kepada Firaun dan Haman serta tenteranya, apa apa yang mereka takuti (jatuh kerajaannya).

28:7 Kami wahyukan (ilhamkan) kepada ibu Musa: Kau susukanlah dia! (Musa), apabila engkau takut terhadapnya hendaklah lemparkan dia ke dalam laut (sungai Nil) dan janganlah kau takut dan jangan pula berduka cita, sungguh Kami akan mengembalikannya kepada kau dan mengangkatnya jadi salah seorang rasul.

28:8 Kemudian ia (Musa) diambil oleh keluarga Firaun, akhirnya menjadi musuh dan kedukaan bagi mereka. Sesungguhnya Firaun, Haman dan tentera keduanya adalah orang2 salah.

28:9 Berkata isteri Firaun : (Anak ini) (Musa) jadi kegembiraan bagiku dan bagimu. (Sebab itu) janganlah dia kamu bunuh, mudah2an dia bermanfaat kepada kita atau kita ambil dia jadi anak angkat , sedang mereka tiada sedar.

28:10 Hati ibu Musa menjadi kosong (kehilangan akal). Sungguh dia hampir menyatakannya, jika tidak Kami kuatkan hatinya, supaya dia masuk orang2 yang beriman.

28:11 ibu Musa berkata kepada saudara Musa yang perempuan: Kau ikutlah dia! Lalu dilihatnya Musa dari jauh, sedang mereka (keluarga Firaun) tiada sedar.

28:12 Kami enggankan Musa (menerima susu) perempuan perempuan yang menyusukannya. Lalu saudara Musa berkata: maukah kutunjukkan ahli rumah yang akan mengasuhnya untukmu, sedang mereka memberi nasihat kepadanya? (Lalu diterima baik oleh Firaun)

28:13 Maka Kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya gembira hatinya dan tiada lagi berduka cita dan supaya dia tahu janji Allah sebenarnya. Tetapi kebanyakkan mereka tiada tahu.

28:14 Setelah Musa berusia dewasa dan telah matang fikirannya, Kami berikan kepadanya hikmah dan ilmu pengetahuan. Demikianlah Kami balasi orang2 yang memperbuat kebaikan.

28:55 Apabila mereka mendengar omong kosong (perkataan yang tiada berfaedah), mereka berpaling daripadanya dan berkata: Amalan kami untuk kami, amalan kamu untuk kamu, selamat untukmu, kami tiada menuntut (mempergauli) orang2 yang jahil (tiada berilmu).

28:59 Tuhanmu tiada membinasakan (penduduk) negeri negeri, melainkan lebih dahulu diutusNya seorang rasul diibu negerinya yang membacakan ayat ayat Kami kepada mereka. Dan Kami tiada membinasakan negeri negeri itu, melainkan bila penduduknya aniaya.

29:3 Sesungguhnya telah Kami cobai orang2 yang sebelum mereka, supaya Allah mengetahui orang2 yang benar dan mengetahui orang2 yang dusta ( dengan terang dan nyata - ada bukti ).

29:13 Demi, mereka akan memikul dosa mereka sendiri dan dosa dosa (lain) bersama sama dosa mereka. Demi mereka akan diperiksa pada hari kiamat tentang apa apa yang mereka ada adakan.

29:18 Jika kamu mendustakan daku, maka umat umat sebelum kamu telah mendustakan pula (nabi nabinya) dan tiadalah kewajipan rasul, melainkan menyampaikan dengan terang.

29:23 Orang orang yang kafir (ingkar) akan ayat ayat Allah dan (ingkar) akan menemuiNya, mereka itu berputus asa dari rahmatKu, dan untuk mereka itu siksaan yang pedih.

29:29 Adakah kamu bersetubuh dengan laki laki dan menyamun di tengah jalan serta kamu perbuat barang yang mungkar di tempat perhimpunanmu? Maka tidak adalah jawapan kaumnya, kecuali mereka berkata: Datangkanlah siksa Allah itu kepada kami, jika engkau orang yang benar.

29:36

29:37 Kemudian mereka mendustakannya, lalu mereka disiksa oleh gempa yang sangat hebat, sehingga mereka meniarap ke tanah (mati) dalam kampungnya.

29:38

29:39

29:40 Masing masingnya Kami siksa, kerana dosanya; di antara mereka ada yang Kami kirim kepadanya angin tofan (yang mengandungi pasir) dan di antara mereka ada yang disiksa oleh teriakan yang keras (terus mati) dan di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, dan di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan (dalam laut). Allah tiada menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.

29:41 Umpama orang orang yang mengambil wali wali selain daripada Allah, adalah seperti labah labah yang membuat rumah. Sesungguhnya selemah lemah rumah ialah rumah labah labah; jika mereka mengetahui.

29:68 Siapakah yang terlebih aniaya dari orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah atau mendustakan kebenaran setelah datang kepadanya. Tiadakah dalam neraka tempat tinggal orang-orang yang kafir?

30:6 (Itulah) janji Allah. Allah tidak memungkiri janjiNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

30:7 Mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan duniawi, sedangkan mereka lalai tentang akhirat.

30:8 Tiadakah mereka memikirkan apa yang dalam diri mereka sendiri? Allah tiada menjadikan langit, bumi dan apa apa yang ada di antara keduanya, melainkan dengan kebenaran dan (menurut) janji yang ditentukanNya. Tetapi kebanyakkan manusia ingkar akan menemui Tuhannya.

30:9 Tiadakah mereka berjalan di muka bumi? Lalu mereka memperhatikan bagaimana akibatnya orang orang yang sebelum mereka? Mereka itu terlebih kuat dari mereka (ini) dan mereka itu menggarap tanah (bertani) dan memakmurkannya lebih banyak dari apa yang mereka (ini) memakmurkannya, dan telah datang kepada mereka rasulnya, dengan (membawa) keterangan keterangan. Maka Allah tiada hendak menganiaya mereka, tetapi mereka menganiaya diri mereka sendiri.

30:10 Kemudian akibatnya orang orang yang memperbuat kejahatan ialah kejahatan pula, kerana mereka mendustakan ayat ayat Allah dan memperolok olokkannya.

30:16 Adapun orang orang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami dan menemui akhirat, maka mereka itu dilemparkan ke dalam siksa.

30:34 Kerana mereka hendak mengingkari (nikmat) yang telah Kami berikan kepada mereka. Maka bersukarialah kamu, nanti kamu akan mengetahui (balasannya).

30:51 Demi, jika Kami kirim angin badai, sehingga mereka melihat tumbuh tumbuhannya menjadi kuning (mersik), niscaya mereka sesudah itu ingkar (akan nikmat itu).

30:52 Sesungguhnya engkau tidak dapat memperdengarkan (Quran) kepada orang2 mati (tidak berpikiran) dan tidak dapat pula memperdengarkan seruan kepada orang2 pekak, (terutama) bila mereka berpaling sambil membelakang.

30:53 Engkau tidak dapat menunjuki orang-orang buta (hati) dari kesesatannya. Engkau tak dapat memperdengarkan, kecuali kepada orang yang beriman kepada ayat ayat Kami, sedang mereka patuh (kepada Kami).

30:54  Allah yang menciptakan kamu ( mulai ) dari lemah, kemudian menjadikan kuat sesudah lemah, kemudian menjadikan lemah dan beruban sesudah kuat. Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya. Dia Mahamengetahui lagi Mahakuasa.

30:55 Pada hari kiamat bersumpah orang2 berdosa, bahwa mereka tiada tinggal (di dunia atau di kubur), melainkan sesaat saja. Begitulah mereka berpaling (dari kebenaran).

30:56 Berkata orang orang yang berilmu dan dan beriman : Sesungguhnya kamu tinggal di kubur menurut kitab Allah sampai hari berbangkit. Maka inilah hari berbangkit itu, tetapi kamu tiada mengetahuinya.

30:57 Pada hari itu, tiada bermanfaat meminta uzur bagi orang orang yang aniaya dan tiada pula dimintakan keredhaan untuk mereka.

30:58 Sesungguhnya telah Kami adakan beberapa contoh bagi manusia dalam Quran ini. Demi, jika engkau unjukkan satu ayat (mukjizat) kepada mereka, niscaya orang2 yang kafir berkata: Kamu tidak lain hanya pembawa yang batil (palsu).

30:59 Demikianlah Allah mencap (menutup) mata hati orang2 yang tiada berilmu.

30:60 Maka sabarlah engkau (Ya Muhammad), sesungguhnya janji Allah sebenarnya dan janganlah engkau bergoncang (tak sabar) oleh orang2 yang tiada yakin.

31:6 Diantara manusia ada membeli berita kosong (yang melengahkan), supaya dia menyesatkan (orang) dari jalan Allah tanpa ilmu pengetahuan dan di ambil jalan itu jadi olok olokan. Untuk mereka itu siksa kehinaan.

31:7 Apabila dibacakan ayat ayat Kami kepadanya, ia berpaling menyombongkan diri, seolah olah dalam telinganya ada pekak. Sebab itu berilah dia khabar dengan siksa yang pedih.

31:34 Apabila mereka di lamun ombak, seperti gunung (besarnya), mereka memohon kepada Allah, dengan mengikhlaskan agama kepadaNya. Tetapi tatkala Dia melepaskan mereka sampai ke daratan, maka di antara mereka ada yang sederhana (tetap dalam keihklasannya) Dan tiadalah yang menyangkal ayat ayat kami, kecuali tiap tiap orang pengkhianat lagi kafir.

32:10 Mereka berkata : Apabila kami telah hancur dalam tanah, apa bisakah kami menjadi makhluk yang baru (hidup kembali)? Bahkan mereka ingkar akan menemui Tuhannya.

32:14 Sebab itu rasailah olehmu (siksa itu), kerana kamu telah melupakan pertemuan hari ini, sesungguhnya Kami telah melupakan kamu pula , dan rasailah olehmu, siksa yang kekal, kerana (dosa) yang telah kamu lakukan.

32:20 Adapun orang2 yang pasik (keluar dari garisan agama), maka tempat tinggalnya dalam neraka. Tiap tiap mereka hendak keluar dari padanya, mereka dikembalikan ke dalamnya, dan dikatakan kepada mereka : Rasailah olehmu siksa neraka, yang telah kamu dustakan.

32:28 Mereka berkata: Apabilakah (waktunya) kemenangan ini, jika kamu orang yang benar?

32:22 Siapakah yang lebih aniaya dari orang2 yang diberi peringatan dengan ayat ayat Tuhannya, kemudian ia berpaling daripadanya? Sesungguhnya Kami menyiksa orang2 yang berdosa.

32:28 Mereka berkata: Apabilakah (waktunya) kemenangan ini, jika kamu orang yang benar?

32:29 Katakanlah: Pada hari kemenangan itu, tidak bermanfaat keimanan bagi orang orang yang kafir, dan tidak pula mereka diberi tempoh.

32:30 Maka berpalinglah engkau daripada mereka, dan nantilah sedang mereka menanti pula.

33:58 Orang orang yang menyakiti mukmin laki laki dan mukmin perempuan dengan sesuatu yang tidak diperbuatnya, maka sesungguhnya mereka telah memikul kebohongan dan dosa yang nyata.

34:42 Maka pada hari itu, setengah kamu tiada berhak (memberikan) manfaat atau melarat kepada orang lain. Berkata Kami kepada orang orang yang aniaya : Rasailah olehmu siksa neraka yang telah kamu dustakan.

34:51 Kalau engkau lihat, ketika mereka terkejut (pada hari kiamat), maka tak adalah tempat lari, dan mereka ditangkap, dari tempat yang dekat.

34:52 Mereka berkata : Kami (sekarang) beriman kepadanya (Muhammad). Bagaimana mereka akan mencapai (keimanan) dari tempat yang jauh?

34:53 Sesungguhnya mereka telah kafir (ingkar) akan dia (Muhammad), masa dahulu dan menuduhnya dengan suatu yang ghaib dari tempat yang jauh.

34:54 (Di sana) didinding (dihalangi) antara mereka dan antara apa yang diingininya (masuk syurga), sebagaimana telah diperbuat terhadap orang orang yang serupa mereka sebelumnya. Sesungguhnya mereka dalam keraguan dan bimbang.

35:3 Hai manusia, ingatlah akan nikmat Allah kepadamu, adakah yang menciptakan, selain daripada Allah, yang memberikan rezeki kepadamu dari langit dan bumi? Tidak ada Tuhan, kecuali Dia, maka ke manakah kamu akan berpaling?

35:4 Jika mereka mendustakan engkau (ya Muhammad), maka sesungguhnya telah didustakan pula beberapa rasul sebelum engkau. Dan kepada Allah dikembalikan semua urusan.

35:25 Jika mereka mendustakan engkau, maka sesungguhnya telah mendustakan pula orang orang yang sebelum mereka. Telah datang kepada mereka rasul rasul dengan (membawa) keterangan, kitab kitab dan kitab yang menerangi.

35:31 Yang Kami wahyukan kepadamu, iaitu kitab adalah kebenaran, membenarkan (kitab kitab) yang sebelumnya. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi Mahamelihat (segala hambaNya).

35:32 Kemudian Kami pusakakan kitab itu untuk orang orang yang Kami pilih di antara hamba hamba Kami. Di antara mereka ada yang aniaya kepada dirinya (tidak menurut isi kitab itu) dan di antaranya ada yang sederhana (menurut sekadar tenaganya) dan di antaranya ada yang maju (juara) memperbuat kebaikan dengan izin Allah. Itulah kurnia yang besar.

35:42 Mereka (orang2 kafir Mekah) bersumpah dengan Allah bersungguh sungguh sumpah : Demi jika datang pembawa peringatan (rasul) kepada mereka, niscaya mereka menerima petunjuk lebih dari salah satu umat yang lain (Yahudi atau Nasrani). Tetapi tatkala datang pemberi peringatan kepada mereka, maka hal itu tiadalah menambah mereka, melainkan lari.

36:13 Unjukkanlah kepada mereka suatu contoh, (iaitu) penduduk suatu negeri, ketika datang kepadanya beberapa orang utusan (Isa).

36:14 Ketika Kami utus kepada mereka dua orang (utusan), lalu mereka mendustakan keduanya, kemudian Kami perkuat dengan (utusan) yang ketiga, lalu mereka berkata: Sesungguhnya kami (ketiga tiganya) diutus kepada mu.

36:15 Sahut mereka itu: Kamu tidak lain, hanya manusia seperti kami dan yang Mahapengasih (Allah), tiada menurunkan suatu juapun; kamu tidak lain, hanya semata mata berdusta.

36:16 Sahut utusan utusan itu: Tuhan kami mengetahui bahawa sesungguhnya kami diutus kepadamu.

36:17 Tiadalah kewajipan kami melainkan menyampaikan dengan terang.

36:18 Sahut mereka itu : Kami menjadi sial kerana kamu : demi jika kamu tidak berhenti, niscaya kamu akan kami rejam (lempar dengan batu) dan kamu akan menderita siksa yang pedih daripada kami.

36:45 Apabila dikatakan kepada mereka: Takutlah akan (siksa) yang dihadapanmu (didunia) dan yang akan datang (diakhirat); mudah mudahan kamu mendapat rahmat.

36:46 Setiap datang kepada mereka satu ayat (keterangan) di antara beberapa ayat Tuhan, lalu mereka berpaling daripadanya.

36:63 Inilah neraka jahanam yang telah dijanjikan untukmu.

36:64 Masuklah kamu ke dalamnya pada hari ini, kerana kamu ingkar akan dia.

36:65 Pada hari ini Kami tutup mulut mereka, dan berbicara dengan Kami, tangan mereka dan menjadi saksi kaki mereka, tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

37:16 Adakah apabila kami telah mati dan telah menjadi tanah dan tulang tulang, apa dapatkah kami dibangkitkan (dihidupkan kembali)?

37:17 Beserta bapa bapa kami yang dahulu?

37:18 Katakanlah: Ya, (kamu akan dibangkitkan), sedang kamu orang yang hina.

37:19 Hanya satu teriakan saja, mereka akan melihat (demikian itu).

37:20 Mereka berkata: Ya celakalah kami! Inilah hari pembalasan.

37:21 Inilah hari keputusan yang telah kamu dustakan dahulu.

37:30 Dan tak ada kekuasaan kami terhadap kamu, bahkan kamu kaum yang sesat.

37:31 Sebab itu kita berhak mendapat siksa Tuhan, sungguh kita akan merasainya.

37:32 Maka telah Kami sesatkan kamu, sungguh kita sama sama sesat.

37:33 Sesungguhnya mereka pada hari itu bersekutu dalam siksaan.

37:34 Demikianlah Kami perbuat terhadap orang orang yang berdosa.

37:35 Sesungguhnya mereka, bila dikatakan kepadanya : Tidak ada Tuhan, melainkan Allah, mereka menyombong.

37:36 Dan mereka berkata : Adakah kami akan meninggalkan Tuhan tuhan kami, kerana (perkataan) seorang penyair yang gila?

37:37 Bahkan ia datang dengan (membawa) kebenaran dan membenarkan rasul rasul yang dahulu,

37:38 Sesungguhnya kamu (hai orang orang kafir) akan merasai siksa yang pedih.

37:39 Dan kamu tiada dibalasi, melainkan menurut apa apa yang telah kamu kerjakan.

37:83 Sesungguhnya di antara golongannya ialah Ibrahim.

37:84 Ketika ia datang (menghadap) Tuhannya dengan hati yang suci.

37:85 Ketika ia berkata kepada bapanya dan kaumnya : Apakah yang kamu sembah?

37:86 Adakah kerana kebohongan, kamu menghendaki (menyembah) Tuhan tuhan selain dari pada Allah?

37:87 Maka apakah persangkaanmu terhadap Tuhan semesta alam?

37:88 Kemudian dia (Ibrahim) memandang dengan satu pandangan pada bintang bintang.

37:89 Lalu ia berkata : Sesungguhnya aku demam.

37:90 Kemudian mereka berpaling daripadanya sambil membelakang.

37:91 Kemudian Ibrahim pergi dengan sembunyi kepada Tuhan tuhan mereka (berhala) lalu katanya: Tidakkah kamu makan?

37:92 Mengapa Kamu tidak bercakap cakap (menjawab)?

37:93 Lalu dipukulnya berhala berhala itu dengan tangannya.

37:94 Kemudian mereka datang kepadanya dengan segera.

37:95 Berkata Ibrahim : Mengapa kamu sembah (patung patung) yang kamu pahat?

37:96 Allah menjadikan kamu dan apa apa yang kamu perbuat.

37:97 Berkata mereka itu. Bangunkanlah untuknya suatu bangunan (api), kemudian lemparkanlah Ibrahim ke dalam api itu.

37:98 Mereka hendak memperdayakan dia, lalu Kami jadikan mereka orang orang yang terhina.

37:123 Sesungguhnya Ilyas salah seorang daripada rasul rasul.

37:124 Ketika ia berkata kepada kaumnya: Tidakkah kamu takut (kepada Allah)?

37:125 Mengapakah kamu sembah ba’l (berhala) dan kamu tinggalkan sebaik baik yang menciptakan.

37:126 Iaitu Allah, Tuhanmu dan Tuhan bapa bapamu yang dahulu?

37:127 Lalu mereka mendustakannya, sebab itu mereka akan dihadirkan (dimasukkan ke dalam neraka).


38:55  Inilah! Sesungguhnya untuk orang orang durhaka sejahat jahat tempat kembali.

38:67 Katakanlah: Dia (Quran) adalah berita yang besar (hebat)

38:68  (Tetapi) kamu berpaling daripadanya.

39:6 Dia menciptakan kamu, dari diri yang satu (bangsa, Adam), kemudian daripadanya Dia jadikan isterinya. Dia jadikan untukmu di antara beberapa binatang ternak delapan pasang,  (unta jantan dan betina, sapi jantan dan betina, biri biri jantan dan betina, kambing jantan dan betina). Dia menciptakan kamu dalam perut ibumu, kejadian demi kejadian dalam 3 macam kegelapan (perut, kegelapan rahim, kegelapan uri). Itulah Allah Tuhanmu yang mempunyai kerajaan. Tidak ada Tuhan kecuali Dia. Maka kemanakah kamu berpaling?

39:24 Adakah orang yang menemui sejahat jahat siksa dengan mukanya pada hari kiamat, (sama dengan orang yang terlepas daripadanya)? Dikatakan kepada orang orang yang aniaya : Rasailah olehmu (balasan) apa apa yang telah kamu usahakan.

39:25 Orang orang yang sebelum mereka telah mendustakan. Lalu mereka ditimpa siksa, sedang mereka tidak sadar.

39:26 Lalu Allah merasakan kehinaan kepada mereka, waktu hidup di dunia. Sedangkan siksa akhirat terlebih besar (daripadanya), jika mereka mengetahui.

39:47 Kalau sekiranya orang2 yang aniaya (kafir) mempunyai apa apa yang di muka bumi semuanya, serta ditambah dengan seumpamanya, niscaya mereka tebusi dengan dia kejahatan siksa, pada hari kiamat. (Waktu itu), teranglah bagi mereka daripada Allah apa apa yang tiada mereka sangka.

39:48 Dan teranglah bagi mereka kejahatan apa apa yang telah mereka usahakan dan mereka diliputi oleh (siksa) yang telah mereka perolok olokkan.

39:54 Kembalilah (taubatlah) kamu kepada Tuhanmu, dan patuhlah kepadaNya, sebelum tiba siksaan kepadamu, kemudian kamu tidak mendapat pertolongan.

39:55 Turutlah yang terbaik dari apa apa yang telah diturunkan kepadamu daripada Tuhanmu, sebelum tiba siksaan kepadamu dengan sekonyong konyong, sedang kamu tiada sadar.

39:56 Supaya seseorang (tidak) berkata: Hai penyesalan ku atas ketaksiranku (kelalaianku) terhadap Allah dan sesungguhnya aku termasuk orang orang yang memperolok olokkan.

39:59 Ya, sesungguhnya telah datang kepada engkau ayat ayatKu, lalu engkau dustakan dia dan engkau menyombongkan diri dan engkau termasuk orang orang yang kafir.

39:60 Pada hari kiamat engkau lihat orang orang yang berdusta terhadap Allah, muka mereka hitam warnanya. Bukankah dalam neraka tempat tinggal orang orang yang sombong?

40:4 Tiadalah yang membantah ayat ayat Allah, melainkan orang orang yang kafir, maka janganlah engkau terpedaya kerana bolak balik mereka dalam negeri.

40:5 Telah mendustakan sebelum mereka, kaum Nuh, dan beberapa golongan (kaum) yang kemudiannya, dan tiap tiap umat bercita cita, hendak menangkap rasulnya, dan mereka membantah dengan yang bathil, untuk menolak yang hak, lalu Aku siksa mereka itu, maka bagaimanakah siksaKu (terhadap mereka itu)?

40:10  Sesungguhnya orang orang yang kafir diseru (pada hari kiamat): Sesungguhnya kebencian Allah (kepadamu) terlebih besar dari kebencian kamu kepada dirimu, ketika kamu diseru kepada keimanan, lalu kamu kafir (ingkar akan Dia).

40:11 Mereka berkata: Ya Tuhan kami, Engkau matikan kami dua kali dan Engkau hidupkan kami dua kali pula, maka kami mengakui dosa kami, adakah jalan untuk keluar (dari dalam neraka ini)?

40:12 Itu, sebabnya ialah apabila diseru Allah satu satuNya, kamu ingkar akan Dia dan jika dipersekutukan dengan yang lain, kamu beriman kepadanya. (Sekarang) hukuman itu (terserah) kepada Allah yang Maha tinggi lagi Maha besar.

40:56 Sesungguhnya orang2 yang membantah ayat ayat Allah tanpa keterangan yang sampai kepada mereka, tak adalah dalam dada mereka, melainkan kesombongan yang tiada dapat disampaikannya, maka berlindunglah engkau kepada Allah. Sungguh Dia Mahamendengar lagi Mahamelihat.

40:62 Itulah Allah Tuhanmu, yang menciptakan tiap tiap sesuatu. Tidak ada Tuhan kecuali Dia, maka bagaimanakah kamu berpaling?

40:63 Demikianlah berpaling orang orang yang telah menyangkal ayat ayat Allah.

40:69 Tiadakah engkau lihat orang2 yang membantah ayat ayat Allah, ke manakah mereka berpaling?

40:70 (Iaitu) orang2 yang mendustakan kitab (Quran) dan apa apa yang Kami kirimkan kepada Rasul rasul Kami. Nanti mereka akan mengetahui (siksa Allah)

40:71 (Iaitu) ketika belenggu (diikatkan) dileher mereka serta rantai2, sedang mereka diseret,

40:72 Dalam air yang panas, kemudian dibakar dalam neraka.

40:75 Demikian itu, kerana kamu bersuka ria di muka bumi tanpa kebenaran dan kerana kamu sangat bergirang hati (sombong).

40:76 Masuklah kamu ke pintu neraka, serta kekal di dalamnya, maka itulah sejahat jahat tempat tinggal bagi orang yang sombong.

41:2 (Quran ini) diturunkan dari yang Mahapengasih lagi Penyayang.

41:3 (Iaitu) kitab yang diuraikan ayat ayatnya, (Yakni) Quran yang berbahasa Arab, untuk kaum yang mau mengetahuinya.

41:4 Yang memberi khabar gembira dan memberi peringatan, tetapi kebanyakkan mereka berpaling, lalu mereka tiada mendengarkannya.

41:5 Mereka berkata : Hati kami dalam tutupan, dari apa yang kamu serukan kepada kami, dan dalam telinga kami ada berat (mendengarkannya) dan antara kami dan antara engkau ada dinding (yang menghalangi buat persatuan fikiran), sebab itu beramallah engkau, sesungguhnya kami beramal pula.

41:9 Katakanlah: Adakah kamu kafir (ingkar) akan Yang menciptakan bumi dalam dua hari (dua masa) dan kamu adakan bagiNya beberapa sekutu? Itulah Tuhan semesta alam.

41:13 Jika mereka berpaling, katakanlah : Aku beri peringatan kamu dengan petir (siksa), seumpama siksa (yang menimpa kaum) Ad dan Tsamud.

41:20 Sehingga apabila mereka sampai di sana, menjadi saksilah bagi mereka pendengaran, pemandangan dan kulit mereka, tentang apa apa yang telah mereka kerjakan.

41:21  Mereka berkata kepada kulitnya : Mengapakah kamu menjadi saksi atas (perbuatan) kita? Sahut kulit itu : Kami telah dipandaikan bercakap cakap oleh Allah, yang memandaikan bercakap cakap bagi tiap tiap sesuatu, dan Dia telah menciptakan kamu pada pertama kali dan kepadaNya kamu dikembalikan.

41:22 Kamu tiada dapat menutupi dirimu,  (tatkala memperbuat dosa) dari persaksian pendengaran, pemandangan dan kulit kulitmu terhadapmu, bahkan kamu menyangka, bahawa Allah tidak mengetahui kebanyakkan apa apa yang kamu perbuat.

41:27 Demi akan Kami rasakan siksa yang keras kepada orang orang yang kafir dan akan Kami balas mereka dan akan Kami balas mereka atas sejahat jahat (perbuatan) yang mereka kerjakan.

41:28 Itulah balasan untuk musuh musuh Allah, (iaitu) neraka. Untuk mereka itu di dalamnya kampung yang kekal, sebagai balasan, sebab mereka menyangkal ayat ayat Kami.

41:40  Sesungguhnya orang2 yang menyangkal ayat ayat Kami, mereka tiada tersembunyi atas Kami. Manakah yang terlebih baik, orang yang dijatuhkan ke dalam neraka atau orang yang datang dengan aman pada hari kiamat? Kerjakan olehmu apa apa yang kamu kehendaki, sesungguhnya Dia Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

41:41 Sesungguhnya orang orang kafir (ingkar) akan peringatan (Quran), setelah sampai kepadanya, (akan Kami balas dengan siksaan). Sungguh Quran ini kitab yang mulia.

41:47 KepadaNya dikembalikan (tentang) pengetahuan hari kiamat. Tiadalah buah buahan yang keluar dari kelopaknya , (melainkan dengan ilmu Allah) dan tiadalah kandungan yang dikandung perempuan dan tiada pula yang dilahirkannya, melainkan dengan ilmuNya (Allah), Pada hari Allah menyeru mereka: Manakah sekutu sekutuKu? Sahut mereka itu: Kami beritahukan kepada Engkau (sekarang), bahawa kami tidak mengakuinya.

41:51 Apabila Kami berikan nikmat kepada manusia, ia berpaling dan menjauhkan dirinya (tidak berterima kasih), tetapi apabila ia ditimpa kejahatan, ia (berdoa) dengan doa yang lebar panjang.

41:52 Katakanlah : Kamu khabarkanlah kepadaku, jika ia (Quran) ini dari sisi Allah, kemudian kamu ingkari akan dia, maka siapakah yang terlebih sesat dari orang yang dalam perselisihan yang jauh itu?

41:53 Nanti akan Kami perlihatkan kepada mereka ayat ayat (tanda tanda kekuasaan) Kami di ufuq ufuq (tepi langit) dan pada diri mereka sendiri, sehingga teranglah bagi mereka, bahawa Quran ini sebenarnya (daripada Allah). Tiadakah cukup bahawa Tuhanmu menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu?

42:35 Dan Dia mengetahui orang orang yang membantah ayat ayat Kami, tidak ada bagi mereka tempat melarikan diri.

43:36 Barang siapa yang membuat buat buta (melihat) peringatan Rahman (Quran), Kami kuasakan syetan kepadanya, lalu syetan itu menjadi temannya.

43:37 Sesungguhnya syetan syetan itu menghalangi mereka dari jalan (agama), sedang mereka mengira, bahawa mereka mendapat petunjuk.

43:38 Sehingga apabila ia datang kepada Kami (hari kiamat), ia berkata (kepada syetan itu): Hai kiranya, antaraku dan antara engkau sejauh timur dan barat, maka engkaulah sejahat jahat teman.

43:39 Tiada akan bermanfaat (penyesalan) bagimu pada hari itu, ketika (telah terang) kamu aniaya, sungguh kamu berserikat dalam siksaan.

43:40 Dapatkah engkau (ya Muhammad) memperdengarkan (Quran)  kepada orang pekak (tuli), atau menunjuki orang yang buta dan orang yang dalam kesesatan yang nyata?

43:46 Sesungguhnya telah Kami utus Musa dengan (membawa) ayat ayat (mujizat) Kami kepada Fir’aun dan pembesar pembesarnya, lalu katanya: Sesungguhnya aku Rasul (utusan) Tuhan semesta alam.

43:47 Maka tatkala ia datang kepada mereka dengan (membawa) ayat ayat Kami itu, sekonyong konyong mereka itu tertawa tawa melihatnya.

43:48 Tiap tiap ayat (mujizat) yang Kami perlihatkan kepada mereka adalah lebih besar (hebat) dari saudaranya (ayat yang sebelumnya) dan Kami siksa mereka itu dengan siksaan, mudah mudahan mereka kembali (bertaubat).

43:49 Mereka berkata: Hai tukang sihir (Musa), mintakanlah untuk kami kepada Tuhanmu dengan apa yang telah dijanjikanNya di sisimu (melenyapkan siksaan daripada kami), sesungguhnya kami menerima petunjuk.

43:50 Maka tatkala Kami lenyapkan siksaan itu daripada mereka, tiba tiba mereka itu mungkir (akan janjinya).


43:50

43:51

43:52

43:53

43:54 Lalu Firaun memperbodoh (menyesatkan) kaumnya, lalu mereka mengikutnya. Sungguh mereka itu kaum yang pasik.

43:58 Mereka berkata: Adakah tuhan tuhan kami terlebih baik atau dia (Isa)? Mereka itu tiadalah mengumpamakannya kepada engkau, melainkan untuk membantah. Bahkan mereka itu kaum yang suka membantah.

43:87 Demi, jika engkau tanyakan kepada mereka, siapakah yang menciptakan mereka, niscaya mereka menjawab, (ialah) Allah, maka bagaimanakah mereka berpaling?

43:89 Maka berpalinglah engkau daripada mereka dan katakanlah: Selamat ! Nanti mereka akan mengetahui (siksaan itu).

44:9 Tetapi mereka itu dalam keraguan serta bermain main.

44:35 Dia (mati) tidak lain, hanya mati kami yang pertama, dan kami tiada akan dibangkitkan (dihidupkan kembali).

44:36 Cubalah kamu datangkan (hidupkan) bapa bapa kami, jika kamu orang yang benar!

45:24 Mereka berkata: Hidup itu tidak lain, hanya hidup kita di dunia, (setengah) kita mati dan (setengah) kita hidup dan tiadalah yang mematikan kita, kecuali masa (pertukaran malam dan siang). Padahal tidak ada bagi mereka pengetahuan tentang itu; mereka tidak lain, hanya menyangka saja.

45:25 Apabila dibacakan kepada mereka ayat ayat Kami yang terang, maka tak adalah bantahan mereka, kecuali katanya: Datangkanlah (hidupkanlah) bapa bapa kami, jika kamu orang yang benar.

45:26 Katakanlah: Allah menghidupkan kamu, kemudian mematikan kamu, kemudian menghimpunkan kamu pada hari kiamat, yang tak ada keraguan padanya, tetapi kebanyakkan manusia tidak mengetahui.

46:3 Tiadalah Kami ciptakan langit, bumi dan dan apa apa yang di antara keduanya, melainkan dengan sebenarnya (bukan main main) dan dengan waktunya yang ditentukan. Orang orang yang kafir itu berpaling dari peringatan yang disampaikan kepada mereka.

46:26 Sesungguhnya telah Kami tetapkan (kekayaan dan kekuatan) bagi mereka, yang tak pernah Kami tetapkan bagimu, dan Kami adakan bagi mereka pendengaran, penglihatan dan hati, tetapi pendengaran, penglihatan dari hati mereka itu tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun, ketika mereka menyangkal ayat ayat Allah, lalu mereka ditimpa siksa yang telah mereka perolok olokan.

46:33 Dan nyatalah kepada mereka kejahatan apa apa yang telah mereka kerjakan, dan mereka ditimpa (siksa) yang telah mereka perolok olokkan.

46:34 Pada hari yang dihadapkan orang2 yang kafir ke dalam neraka (dan dikatakan kepadanya): Bukankah (siksa) ini sebenarnya? Sahut mereka itu: Ya, (sebenarnya), demi Tuhan kami , Berfirman Allah: Maka rasalah olehmu siksa itu kerana kamu kafir (telah menyangkalnya).

48:17 Tidak berdosa orang yang buta (meninggalkan peperangan) dan tidak berdosa orang yang pincang dan tidak berdosa pula orang sakit. Barang siapa yang mengikut Allah dan rasulNya, niscaya akan dimasukkanNya ke dalam syurga, yang mengalir air sungai di bawahnya. Dan barang siapa yang berpaling, akan disiksaNya dengan siksaan yang pedih.

50:2 Bahkan mereka terheran (takjub), kerana datang kepada mereka pemberi peringatan di antara mereka. Lalu berkata orang orang yang kafir: Ini suatu yang ajaib.

50:3 Adakah, bila kami sudah mati dan telah menjadi tanah, (adakah akan hidup kembali?). Sunnguh demikian itu amat jauh sekali.

50:4  Sesungguhnya Kami mengetahui apa apa yang dibinasakan oleh bumi di antara (bangkai) mereka (dalam kubur) dan di sisi Kami ada Kitab yang terpelihara baik.

50:5 Tetapi mereka mendustakan kebenaran setelah sampai kepada mereka, lalu mereka dalam urusan yang bercampur aduk.

50:6  Tiadakah mereka melihat langit di atas mereka, bagaimana kami membangunnya dan menghiasinya dan tidak ada pecah (kerusakkannya)?

50:7 Dan (tiadakah mereka melihat) bumi, bagaimana Kami membentangkannya dan mengadakan gunung2 di atasnya, dan Kami tumbuhkan di atasnya bermacam macam (tumbuh tumbuhan) yang indah?

50:8  Sebagai pemandangan dan peringatan bagi tiap tiap hamba yang kembali (kepada Tuhannya).

50:9  Kami turunkan dari langit air hujan, yang berkat (bermanfaat), lalu Kami tumbuhkan dengan dia kebun kebun dan biji (tanam tanaman) yang akan dipotong,

50:10 Dan pohon kurma yang tinggi tinggi, baginya ada putik yang bersusun susun,

50:11  Sebagai rezeki untuk hamba hamba (Allah), dan Kami hidupkan dengan air itu negeri yang telah mati (kering). Seperti itulah (kamu) keluar (dari dalam kubur).

50:12 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, kaum yang mempunyai telaga, dan Tsamud (kaum Shalih),

50:13  Dan ‘Ad (kaum Hud), Firaun dan kaum Luth,

50:14  Dan (kaum) yang mempunyai kebun (kaum Syuaib) dan kaum Tubba (Raja Yaman). Masing masing mereka itu mendustakan rasul rasul, sebab itu (mereka) berhak mendapat siksaKu.

50:15 Adakah Kami lemah menjadikan yang mula mula? (Tentu tidak). Tetapi mereka dalam ragu ragu, tentang kejadian yang baru (berbangkit).

50:22  Sesungguhnya engkau dalam kelalaian (masa dulu) tentang hal ini, lalu Kami bukakan tutup daripadamu, maka pemandangan mu amat tajam pada hari ini.

50:24 Kamu lemparkanlah ke dalam neraka ke dalam neraka tiap tiap orang kafir yang menyangkal.

50:39 Maka sabarlah engkau (Ya Muhammad) (mendengarkan) apa apa yang mereka katakan dan tasbihlah serta memuji Tuhanmu, sebelum terbit matahari dan sebelum terbenamnya.

51:8 Sesungguhnya kamu (mengeluarkan) perkataan yang bermacam macam (ada yang mengatakan Muhammad gila, tukang sihir dan sebagainya),

51:9 Berpaling daripadanya siapa yang telah berpaling.

51:10 Terkutuklah orang orang pendusta,

51:11 Yang mereka itu lupa (lalai) dalam kejahilannya,

51:12 Sedang mereka bertanya, bilakah hari pembalasan?

51:13 (Ialah) pada hari, mereka akan disiksa dalam neraka.

51:14 (Dikatakan kepadanya): Rasailah olehmu siksa kamu itu. Inilah (siksa) yang kamu minta segerakan dahulu.

51:5  Sesungguhnya apa apa yang dijanjikan kepadamu, adalah benar,

51:6 Dan sesungguhnya pembalasan (pada hari kiamat) mesti kejadian.

52:7 Sesungguhnya siksa Tuhanmu (mesti) akan terjadi,

52:8 Tidak ada baginya yang akan menghalangi,

52:9 (Iaitu) pada hari bergoyang langit segoyang goyangnya,

52:10 Dan berjalan (pecah) gunung gunung sepecah pecahnya,

52:11 Maka celakalah pada hari itu untuk orang2 yang mendustakan (rasul Allah),

52:12 (Iaitu) mereka yang bermain main dalam yang batil.

52:13 Pada hari (kiamat) mereka ditolakkan ke dalam neraka sekeras kerasnya.

52:14 (Dikatakan kepadanya): Inilah neraka yang telah kamu dustakan.

52:15 Apa sihirkah (yang kamu lihat) ini atau tiadakah kamu melihatnya?

52:16 Masuklah kamu ke dalamnya, baik kamu sabar ataupun tiada sabar. Itupun sama saja bagimu. Hanya kamu dibalas menurut apa yang telah kamu kerjakan.

52:30 Bahkan adakah mereka berkata: (Dia) tukang syair (pantun), kita tunggulah waktu mautnya.

52:32 Bahkan adakah akal fikiran mereka menyuruh dengan ini (mengatakan Muhammad tukang sihir, syair, gila dsbnya?) Tetapi mereka itu kaum yang melewati batas.

52:33 Bahkan mereka berkata: Dia (Muhammad) mengada adakan Quran ini, tetapi mereka itu tiada beriman.

52:34 Maka, hendaklah mereka mendatangkan berita seumpamanya, jika mereka orang benar.

52:35 Bahkan adakah mereka terjadi tanpa sesuatu (yang menjadikan) atau merekakah yang menjadikan (dirinya sendiri?).

52:36 Bahkan adakah mereka menjadikan langit dan bumi? Tetapi mereka tiada berhati yakin (kepada Allah).

52:37 Bahkan adakah disisi mereka perbendaharaan Tuhanmu atau merekakah yang berkuasa?

52:38 Bahkan adakah bagi mereka tangga (buat naik ke langit), sehingga mereka mendengarkan (perkataan malaikat)? Kalau ada hendaklah si pendengar di antara mereka mengunjukkan dalil yang nyata!

52:39 Bahkan adakah bagiNya (Allah) anak perempuan dan bagi kamu anak laki laki?

52:40 Bahkan adakah engkau meminta upah (bayaran) kepada mereka, lalu mereka merasa berat membayarnya?

52:41 Bahkan adakah mereka mengetahui yang ghaib ghaib lalu mereka menuliskannya?

52:42 Bahkan adakah mereka hendak menipu (engkau)? Maka orang orang yang kafir itulah yang akan tertipu (sebagai balasan tipuannya).

52:43 Bahkan adakah bagi mereka Tuhan selain daripada Allah? Mahasuci Allah dari apa apa yang mereka persekutukan itu.

52:45 Maka biarkanlah mereka, sehingga mereka menemui hari (pada hari itu) mereka akan mati.

52:46 (Iaitu) pada hari yang tidak bermanfaat tipu daya mereka sedikitpun dan mereka tidak pula mendapat pertolongan.

53:29 Maka berpalinglah engkau dari pada orang yang telah berpaling daripada peringatan Kami (Quran) dan dia tiada menghendaki, kecuali hidup di dunia.

54:26 Nanti mereka akan mengetahui besok, siapa yang sebenarnya pendusta dan sombong.

53:27 Sesungguhnya orang orang yang tiada percaya kepada akhirat, mereka menamakan malaikat malaikat itu dengan nama perempuan.

53:28 (Pada hal) tidak ada bagi mereka pengetahuan tentang demikian itu. Mereka tiada mengikut, kecuali persangkaan saja. Sesungguhnya persangkaan itu tidak bermanfaat sedikitpun untuk (menetapkan) kebenaran.

53:29 Maka berpalinglah engkau dari pada orang yang telah berpaling daripada peringatan Kami (Quran) dan dia tiada menghendaki, kecuali hidup di dunia.

54:2 Jika mereka melihat suatu ayat (tanda kebesaran Allah), mereka berpaling (daripadanya) dan berkata : (Ini) sihir terus menerus.

54:9 Telah mendustakan sebelum mereka kaum Nuh, lalu mereka mendustakan hamba Kami (Nuh), dan mereka berkata: (Dia) orang gila, lalu dia dihardik (dilarang menyiarkan agama).

54:10 Kemudian Nuh memohon kepada Tuhannya (katanya) : Sesungguhnya aku telah dikalahkan, sebab itu tolonglah aku.

54:23 Tsamud telah mendustakan peringatan.

54:24 Lalu mereka berkata: Adakah akan kami ikut seorang manusia di antara kami? (Kalau kami ikut), niscaya kami dalam kesesatan dan kegilaan.

54:46 Bahkan hari kiamatlah waktu yang dijanjikan untuk mereka, sedang kiamat itu lebih hebat (siksaannya) dan lebih pahit (getir).

55:13 Maka nikmat Tuhan yang manakah kamu dustakan, (hai manusia dan jin)?

55:16 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan, (hai manusia dan jin)?

55:18 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:21 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:23 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:25 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:28 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:30 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:32 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:34 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:36 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:38 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:40 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:42 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:43 (Dikatakan kepadanya): Inilah neraka yang didustakan oleh orang orang yang berdosa.

55:45 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:47 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:49 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:51 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:53 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:55 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:57 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:59 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:61 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:63 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:65 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:67 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:69 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:71 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:73 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:75 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

55:77 Maka nikmat Tuhanmu yang manakah kamu dustakan?

56:51 Kemudian, sesungguhnya kamu, hai orang orang yang sesat dan mendustakan,

56:52 Akan memakan pohon zaqum,

56:53 Sehingga memenuhi perutmu kerananya,

56:54 Lalu kamu meminum air yang sangat panas,

56:55 Lalu kamu meminumnya, seperti minum (unta) yang sangat haus.

56:56 Inilah hidangan (yang disediakan) untuk mereka pada hari pembalasan.

56:57 Kami telah menjadikan kamu, maka mengapakah kamu tidak membenarkan (hari berbangkit itu)?

56:58 Adakah kamu lihat, mani yang kamu tumpahkan (ke dalam rahim perempuan)?

56:59 Kamukah menjadikannya atau Kamikah menjadikannya?

56:81 Adakah perkataan ini (Quran) kamu permudah-mudah (kamu dustakan)?

56:82 Dan kamu jadikan (pensyukuri) rezekimu (dengan) mendustakan Tuhan?

57:19 Orang orang yang beriman kepada Allah dan rasulNya, mereka itulah orang orang yang sangat benar dan jadi saksi di sisi Tuhannya. Untuk mereka itu pahala dan cahaya mereka. Dan orang orang yang kapir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka.

58:6 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu dikhabarkanNya kepada mereka apa apa yang telah mereka kerjakan. Allah telah menghitungnya, tetapi mereka telah melupakannya. Allah menjadi saksi atas tiap tiap sesuatu.

58:15 Allah telah menyediakan untuk mereka siksa yang keras. Sesungguhnya amat jahat apa apa yang telah mereka kerjakan.

58:16 Mereka jadikan sumpah itu untuk pemelihara (penutup) diri mereka, lalu mereka menghalangi jalan (agama) Allah, maka untuk mereka itu siksa yang menghinakan.

58:17  Harta dan anak anak mereka tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun (untuk melepaskan mereka) dari (siksa) Allah. Mereka itulah penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

58:18 Pada hari Allah membangkitkan mereka sekalian, lalu mereka bersumpah kepada Allah, sebagaimana mereka bersumpah kepadamu dan mereka mengira bahawa mereka di atas suatu (kebenaran). Ingatlah sesungguhnya mereka orang dusta.

59:11 Tiadakah engkau lihat orang orang munafiq, berkata kepada saudara saudaranya yang kafir di antara ahli kitab (Yahudi): Demi, jika kamu dikeluarkan (dari negerimu), kami akan keluar bersama kamu dan kami tiada akan mengikut seseorang selama lamanya untuk memerangi kamu, dan jika kamu diperangi, kami akan menolong kamu. Allah mengetahui bahawa mereka itu dusta.

60:1 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu ambil musuhKu dan musuhmu menjadi wali (pembantu); kamu hubungkan kepada mereka kasih sayang, pada hal mereka telah kafir (menyangkal) kebenaran yang datang kepadamu. Mereka mengusir rasul dan kamu, kerana kamu beriman kepada Allah, Tuhanmu. Jika kamu keluar berjuang pada jalanKu dan menuntut keredhaanKu, kamu rahsiakan kepada mereka kasih sayang. Pada hal Aku mengetahui apa apa yang kamu sembunyikan dan apa apa yang kamu lahirkan. Barang siapa memperbuat demikian di antara kamu, maka sesungguhnya ia telah sesat dari jalan yang lurus.

60:6 Sesungguhnya untukmu, pada mereka itu ikutan yang baik, bagi siapa yang mengharap (pahala) Allah dan hari yang kemudian. Barang siapa yang berpaling maka sesungguhnya Allah Mahakaya lagi Mahaterpuji.

61:7 Siapakah yang terlebih aniaya daripada orang yang mengada adakan dusta terhadap Allah, sedang dia diseru kepada Islam? Allah tidak menunjuki kaum yang aniaya itu.

61:8 Mereka hendak memadami cahaya Allah (agama Islam) dengan mulut mereka, sedang Allah menyempurnakan cahayaNya, meskipun benci orang orang yang kafir.

61:9 Dia yang mengutus rasulNya dengan (membawa) petunjuk dan agama yang benar, supaya Dia memenangkan agama itu atas sekalian agama, meskipun benci orang musyrik.

63:5 Apabila dikatakan kepada mereka: Marilah kamu, nanti rasul Allah akan memintakan ampun untukmu, mereka menggelengkan kepalanya dan engkau lihat mereka berpaling, sambil menyombongkan diri.

64:6 Demikian itu, kerana telah datang kepada mereka rasul rasul dengan (membawa) keterangan, lalu mereka berkata: Patutkah manusia menunjuki kami? Lalu mereka menyangkal dan berpaling (dari kebenaran) dan Allah Mahakaya (daripada mereka), dan Allah Mahakaya lagi Maha terpuji.

64:10 Orang orang yang kafir dan mendustakan ayat ayat Kami, mereka itulah penghuni neraka, serta kekal di dalamnya.  Itulah sejahat-jahat tempat kembali.

64:12 Ikutlah Allah dan ikutlah rasul. Jika kamu berpaling, maka kewajipan rasul Kami, hanya menyampaikan yang nyata.

68:42 (Ingatlah), pada hari yang amat susah (kiamat), dan mereka diseru, supaya sujud (tunduk), tetapi mereka tidak sanggup.

68:43 Rendah pemandangan mereka, serta ditimpa kehinaan. Dahulu mereka telah diseru, supaya sujud, sedang mereka dalam keadaan sihat, (tetapi mereka tidak mau sujud).

68:44 Maka biarkanlah Aku (menyiksa) orang orang yang mendustakan berita ini (Quran). Nanti akan Kami turunkan (siksaan) kepada mereka sedikit demi sedikit, sedang mereka tiada tahu.

68:45 Aku beri tempoh mereka itu, sungguh tipu muslihatKu (siksaanKu) amat keras.

69:48 Sesungguhnya (Quran) adalah peringatan bagi orang orang yang taqwa.

69:49 Dan sesungguhnya Kami mengetahui, bahawa di antara kamu ada orang orang yang mendustakannya.

69:50 Sesungguhnya (Quran) jadi penyesalan bagi orang orang kafir.

69:51 Dan sesungguhnya (Quran) kebenaran yang seyakin yakinnya.

70:1 Orang yang menuntut telah menuntut siksa yang akan kejadian,

70.2 Untuk orang orang kafir, yang tak dapat orang menolakkannya.

70.3 Daripada Allah, yang mempunyai tangga tangga tempat naik.

70.4 Malaikat malaikat dan roh naik kepadaNya dalam sehari, yang lamanya lima puluh ribu tahun.

70.5 Maka sabarlah engkau dengan kesabaran yang indah.

70.6 Sesungguhnya mereka memikirkan bahawa siksa itu amat jauh.

70.7 Dan kita memikirkan amat dekat.

70:8 (Iaitu) pada hari langit itu (hancur) sebagai kotoran minyak.

74:8 Apabila ditiup sangkakala (terompet),

74:9 Maka itulah, hari yang amat susah,

74:10 Tiada mudah (senang) bagi orang orang kafir.

74:11 Biarkanlah Aku sendiri serta orang yang Kuciptakan.

74:12 Dan Aku adakan baginya harta benda yang banyak,

74:13 Dan anak anak yang hadir (didekatnya),

74:14 Dan Kulapangkan (penghidupan) baginya selapang lapangnya.

74:15 Kemudian ia loba lagi, supaya Kutambah,

74:16 Tidak sekali kali. Sungguh dia menyangkal ayat ayat Kami.

74:17 Nanti akan kuberati dia dengan kesusahan (siksaan).

74:18 Sesungguhnya dia berfikir (buat mencaci Quran) dan merencanakan (dalam hatinya).

74:19 Maka terkutuklah dia, bagaimana ia merencanakan,

74:20 Kemudian terkutuklah dia, bagaimanapun ia merencanakan,

74:23 Kemudian ia membelakang dan takbur,

74:24 Lalu ia berkata: Ini tidak lain, hanya sihir yang diterimanya (dari ahli sihir),

74:25 Ini tidak lain, hanya perkataan manusia,

74:26 Nanti dia akan Kumasukkan ke dalam neraka,

74:27 Tahukah engkau apakah neraka itu?

74:28 Ia tiada meninggalkan (daging) dan tiada membiarkan (tulang), (melainkan mesti dibakarnya),

74:29 (Ia) membakar kulit (manusia)

74:30 Di atasnya ada sembilan belas (penjaga).

74:31 Kami tidak adakan penjaga neraka itu, melainkan malaikat malaikat dan Kami tidak adakan bilangan mereka (sembilan belas), melainkan untuk cubaan bagi orang orang yang kafir dan supaya yakin orang orang ahli kitab dan supaya bertambah keimanan orang orang yang beriman, sehingga tidak ragu ragu orang orang ahli kitab dan orang orang mukmin; dan lagi supaya berkata orang orang yang dalam hatinya ada penyakit (ragu ragu) dan orang orang kafir: Apakah maksud Allah dengan contoh ini? Demikianlah Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang dikehendakiNya. Tiadalah mengetahui tentera Tuhanmu, kecuali Dia sendiri. Dia (surat ini) tidak lain, hanya peringatan bagi manusia.

74:46 Dan kami telah mendustakan hari pembalasan.

74:49 Mengapakah mereka berpaling (lari) daripada peringatan?

74:50 Seolah olah mereka himar (sebangsa kuda) yang lari.

74:51 Lari dari singa

74:52 Bahkan tiap tiap seorang di antara mereka menghendaki, supaya diturunkan kitab kitab yang disiarkan untuk masing masingnya.

75:3 Adakah manusia mengira, bahawa Kami tiada akan mengumpulkan tulang-tulangnya?

75:4 Ya, Kami kuasa mengembalikan semua jarinya (meskipun cap jari manusia itu berbeza beza di antara setiap manusia).

75:5 Bahkan manusia menghendaki supaya (terus) derhaka di masa yang akan datang.

75:6 Ia bertanya: Apabilakah hari kiamat?

75:31 Maka manusia tidak membenarkan dan tidak sembahyang,

75:32 Tetapi ia mendustakan dan berpaling (dari kebenaran),

75:33 Kemudian ia pergi kepada keluarganya dengan sombong.

75:34 Lebih patut (siksa) bagimu, maka ia lebih patut,

75:35 Kemudian lebih patut (siksa) bagimu, maka ia lebih patut.





76:2 Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dari setitis mani yang bercampur, supaya Kami mengujinya, lalu Kami jadikan dia mendengar lagi melihat.

76:4 Sesungguhnya Kami sediakan untuk orang orang ingkar itu beberapa rantai, belenggu dan neraka.

77:7 Sesungguhnya apa apa yang dijanjikan kepadamu akan jadi kenyataan

77:8 Iaitu bila bintang bintang telah hilang cahayanya,

77:9 Dan bila langit telah belah.

77:10 Dan bila gunung gunung telah hancur (lumat).

77:11 Dan bila rasul rasul telah ditentukan waktu (menghimpunkannya).

77:12 Untuk hari apakah rasul rasul itu dijanjikan (kesaksiannya)

77:13 (Ialah) untuk hari keputusan (hukuman bagi segala manusia).

77:14 Tahukah engkau apakah hari keputusan itu?

77:15 Wailun (celakalah) pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:16 Bukankah Kami membinasakan orang orang dahulu kala?

77:17 Kemudian Kami perikutkan dengan orang orang yang kemudiannya?

77:18 Demikianlah Kami perbuat untuk orang orang yang berdosa.

77:19 Wailun (celakalah) pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:24 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:28 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:34 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:37 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:40 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:45 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:46 Makanlah kamu (hai orang orang kafir) dan bersukarialah sementara waktu, sungguh kamu orang orang berdosa.

77:47 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

77:49 Celakalah pada hari itu untuk orang orang yang mendustakan.

80:40 Dan ada pula muka (manusia) pada hari itu, di atasnya ada debu,

80:41 Ditutupi oleh warna hitam,

80:42 Mereka itulah orang orang kafir lagi berdosa.

82:6 Hai manusia, apakah yang memperdayakanmu terhadap Tuhanmu yang Pemurah?

82:7 Yang telah menciptakanmu lalu menyempurnakan kejadianmu dan menjadikan anggota-anggotamu seimbang.

82:8  Menurut rupa yang dikehendakiNya, Dia menyusun tubuhmu.

82:9 Sekali kali jangan engkau terperdaya, bahkan kamu mendustakan (hari) pembalasan.

82:10 Dan sesungguhnya atas dirimu ada penjaga penjaga,

82:11 Yang mulia mulia lagi menuliskan (amalan kamu),

82:12 Mereka mengetahui apa apa yang kamu perbuat.

83:10 Celakalah (siksalah) pada hari itu untuk orang2 yang mendustakan,

83:11  Yang mereka itu mendustakan hari pembalasan,

83:12 Dan tiadalah yang mendustakannya, melainkan tiap tiap orang aniaya lagi berdosa,

83:13  Apabila dibacakan kepadanya ayat ayat Kami, ia berkata: (Ini) dongeng dongeng orang dahulu,

83:14  Sekali kali tidak. Tetapi telah berkarat hati mereka, kerana dosa yang mereka usahakan.

83:15  Sesungguhnya pada hari itu mereka tertutup, daripada Tuhan mereka.

83:16  Kemudian sesungguhnya mereka memasuki neraka.

83:17 Kemudian dikatakan: Inilah siksaan yang telah kamu dustakan dahulu.

83:29 Sesungguhnya orang2 yang berdosa telah mentertawakan orang2 yang beriman.

83:30 Apabila mereka lalu bertemu dengan orang2 Mukmin, mereka memberi isyarat dengan mata sesamanya untuk mengejekkan.

83:31 Dan apabila mereka kembali kepada keluarganya, mereka kembali dengan bersukacita (membuat lelucu).

83:32 Apabila mereka melihat orang2 Mukmin, mereka berkata: Sesungguhnya mereka ini orang2 sesat,

84:10 Adapun orang yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah belakang punggungnya,

84:11 Maka ia akan menyeru: Ya, binasalah aku!

84:12 Dan ia akan masuk ke dalam neraka.

84:13 Sesungguhnya dahulu ia bersuka ria dengan keluarganya.

84:14 Sesungguhnya ia menyangka, bahawa ia tidak akan kembali (kepada Tuhannya).

84:15 Ya, (mesti kembali). Sesungguhnya Tuhannya Mahamelihat usahanya.

88:17 Tiadakah mereka memperhatikan unta, bagaimana ia dijadikan?

88:18 Dan (memperhatikan) langit, bagaimana ia ditinggikan?

88:19 Dan (memperhatikan) gunung gunung, bagaimana ia ditegakkan?

88:20 Dan (memperhatikan) bumi, bagaimana ia didatarkan?

88:21 Maka berilah (mereka) peringatan, engkau hanya memberi peringatan.

88:22 Engkau bukan memaksa mereka.

88:23 Tetapi siapa yang berpaling (tiada mengikut peringatan itu) dan ingkar,

88:24 Maka Allah akan menyiksanya dengan siksa yang lebih besar

88:25 Sesungguhnya kepada Kami mereka kembali,

88:26 Kemudian Kamilah memperhitungkan (amalan) mereka.

90:19 Orang orang yang kafir (tak percaya) kepada ayat ayat Kami, mereka itulah golongan kiri.

90:20 Api neraka akan ditutupkan atas mereka itu.

92:8 Adapun orang yang bakhil dan sombong,

92:9 Dan mendustakan adanya kebajikan,

92:10 Maka akan Kami sediakan baginya jalan yang susah.

92:11 Hartanya tidak bermanfaat baginya, bila ia telah mati (binasa).

92:14 Maka aku beri peringatan kamu dengan neraka yang bernyala nyala.

92:15 Tiada akan memasukinya melainkan orang yang celaka,

92:16  Yang telah mendustakan dan berpaling.


98:7 Maka apakah sebabnya engkau mendustakan agama (pembalasan) sesudah (keterangan) itu?


107:1 Adakah engkau ketahui orang, yang mendustakan pembalasan (agama)?

107:2 Maka demikian itu ialah orang yang mengusir anak yatim,

107:3 Dan tiada menyuruh memberi makan orang miskin.

107:4 Maka celakalah (azablah) bagi orang orang yang sembahyang,

107:5 Yang mereka itu lalai dari sembahyangnya,

107:6 Lagi mereka itu riya,

107:7 Dan enggan memberikan zakat (barang barang rumah).






We Respect What professor Stephen William Hawking said that there is no needs for the existence of The Creator …. But at the same time, professor Stephen William Hawking must also respect what other’s opinion on what big things that he had said. Credit must be given to all of the 3 nurses that carried their job very well done. With the bedridden condition, we never heard of the Profesor develop bed sores. Also management of passing urine and stools in bedridden condition for years, all are very well taken care by the nurses ....


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.