Saya yakin ramai yang
mengenali Tok
Janggut. Tetapi berapa ramai yang benar-benar tahu tentang
kisah hidupnya? Kewujudan Tok Janggut dan perjuangannya pasti ada kaitan dengan
nasib malang yang menimpa umat Islam seluruh dunia ketika itu, iaitu kejatuhan
Khilafah Uthmaniyyah pada tahun 1924.
Cuba
fikirkan, betapa selama ini sejarah kita telah diputar belit oleh zionis
kuffar. Mereka berjaya mengalihkan pandangan seorang
pelajar sekolah, bahawa perjuangan seorang Tok Janggut adalah kerana
mempertahankan kuasa politik tradisional dan membantah cukai semata, sedangkan
beliau sebenarnya mempertahankan Al-Haq! Malah mereka telah berjaya melabel dan
menanamkan dalam pemikiran kita bahawa Tok Janggut adalah penderhaka dan
pemberontak.
Zionis
kuffar telah berjaya memanipulasi pemikiran umat islam di
nusantara ini (baca: gugusan
kepulauan melayu), bahawa tahap tertinggi dicapai bagi seorang
Islam adalah apabila ia telah berjaya dan selesai mengerjakan haji ke makkah
al-mukarramah. Pemikiran ini telah ditanam dari nenek moyang kita sehinggalah
ke generasi hari ini. Walhal sebagai seorang muslim,
ia wajib menjalankan tugas khalifah, iaitu memastikan seisi alam ini
menyaksikan syahadah yang agung, Laa ilaaha Illallah, Muhammad Rasululullah.
Itulah kemuncak ustaziatul ‘alam yang wajib dilaksanakan bagi seorang Islam.
Dan Tok Janggut adalah antara figure yang cuba menjalankan kewajipan
syahadah ini.
وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ
إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً
“Ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada para Malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang
khalifah di muka bumi.” [Surah Al-Baqarah, 2:30]
Di
bawah ini disertakan bahan perkongsian yang dipetik dari laman web raykinzoku yang
ditulis oleh Tengku Ahmad Zarir, seorang graduate dari Kinki University, Osaka.
Penulis
asal berharap agar lebih ramai orang akan mengenali Tok Janggut bukan kerana
gambar jasad beliau diperlakukan oleh Inggeris, tetapi kerana keberanian dan
kematangannya dalam berjuang
demi agama dan bangsa.
demi agama dan bangsa.
Tok Janggut ……. atau nama
sebenar, Haji Mat Hassan bin Panglima Munas. Syahid
pada hari ini 24 Mei, dalam perjuangan menentang
penjajahan Inggeris, di Jajahan Pasir Puteh, Kelantan, 93 tahun
yang lampau …… Al Fatihah …..
Dahulu,
lebih kurang tiga tahun yang lepas, saya pernah mencatit satu entri khas
berkenaan Tok Janggut.
Apa
yang asalnya diniatkan sebagai satu catitan kasual, sebagai menyempurnakan
hajat seseorang, telah dengan tidak semena-menanya mendapat tumpuan ramai
sehingga sendat dengan ratusan komen menyatakan minat. Dalam banyak banyak
komen yang saya perhatikan, tidak kurang ada yang menarik, yang menyebabkan
saya merenung kembali kisah perjuangan Tok Janggut, contohnya seperti komen ini
:
i am an amateur historian.
thank you for the write up. your photos will be useful
for those researching on Kelantan and its history. i had the privilege of meeting 2 of Tok Janggut’s grandson. they are proud their grandfather was a shahid. history has downplayed the extent and significance of the fight between tok janggut and the administrators then. it was a jihad of the muslims against the british rule.
for those researching on Kelantan and its history. i had the privilege of meeting 2 of Tok Janggut’s grandson. they are proud their grandfather was a shahid. history has downplayed the extent and significance of the fight between tok janggut and the administrators then. it was a jihad of the muslims against the british rule.
Merenung
kembali, memang benar sejarah kurang berlaku adil kepada Tok
Janggut. Kisah perjuangan Tok Janggut, walaupun kini diabadikan dalam lembaran
sejarah tanahair, disanjung dan diajar di sekolah, dirasakan seolah-olah masih
atau sengaja dibiarkan tergantung. Tidak keterlaluan jika
saya katakan, seolah-olah sama sebagaimana yang diperlakukan oleh Inggeris
terhadap jasad Tok Janggut di Padang Bank.
Apa
yang saya maksudkan dengan ” tergantung ” di sini
adalah bila mana rata-rata sumber utama rujukan sejarah ( authorized sources ),
dalam menghuraikan kronologi dan sebab musabbab kepada kebangkitan Tok
Janggut, hanya mengutarakan faktor permasalahan cukai dan faktor kehilangan
kuasa politik pembesar Melayu tradisional ( feudalisme ) sebagai punca.
Di
sini, saya petik beberapa contoh dari huraian Arkib Negara Malaysia dan buku
teks sejarah Tingkatan Lima sebagai bukti :
Campurtangan British di Negeri
Kelantan pada awal abad keduapuluh telah menyebabkan berlaku beberapa perubahan
dasar sistem pentadbiran di negeri tersebut.
Pihak British telah
memperkenalkan sistem-sistem cukai yang baru yang bercanggah dengan kebiasaan
rakyat tempatan dan telah melantik pegawai-pegawai untuk menggantikan tempat
pembesar-pembesar daerah tradisional.
Kewujudan alat-alat pentadbiran
dan campurtangan pihak British dalam pentadbiran Negeri Kelantan ini telah
menggugat kedudukan pembesar-pembesar daerah serta menimbulkan kemarahan mereka
yang selama ini memiliki banyak keistimewaan.
Buku Teks Sejarah Tingkatan 5 (
KBSM ), Dewan Bahasa & Pustaka, Cetakan Keempat 2006, Percetakan Watan Sdn
Bhd ( Nota : Perenggan berkaitan di ” highlight ” bagi memudahkan rujukan. )
Sebenarnya, apa yang dinyatakan
oleh sumber sumber di atas tidaklah bersalahan dengan apa yang benar benar
telah berlaku. Cuma, secara peribadi, menyampaikan kisah Tok Janggut dalam
konteks perjuangan membantah cukai dan kehilangan kuasa politik tradisional,
bukan sahaja mengabaikan butiran penting lain dalam kronologi kejadian malah
dirasakan mampu memberikan implikasi negatif kepada perkembangan
minda generasi muda. Seolah-olah menyatakan bahawa bangsa Melayu berasal dari
kelompok yang kedekut dan taksub dengan feudalisme. Apakah
sebenarnya yang ingin dibuktikan melalui huraian sedemikian ?
Sedar
atau tidak, dengan pentafsiran sedemikian juga, kita telah berjaya
menyempurnakan agenda penjajah Inggeris tanpa mereka sendiri perlu bersusah
payah menyempurnakannya. Sejarah membuktikan bahawa penjajah Inggeris
sememangnya mahu perjuangan Tok Janggut digambarkan sedemikian, kerana mudah
bagi mereka melabel beliau sebagai penjenayah dan pengkhianat ( tidakkah
kita selalu diajar, membantah arahan pihak berkuasa adalah satu jenayah ? ) …..
….
dan sejarah juga membuktikan bahawa dengan menonjolkan Tok Janggut
sebagai seorang penjenayah dan pengkhianat, mereka telah berjaya mengalihkan
perhatian orang Melayu Islam dari memikirkan isu global berkaitan umat Islam
yang sedang hangat ketika itu !
Laporan
berikut, yang dipetik dari akhbar The New York Times, bertarikh 15 November,
1914, menjelaskan usaha awal Inggeris untuk memastikan orang Melayu terus
terserkup di bawah tempurung :
Menurut
laporan di atas, pada 14 November 1914, Sultan Kelantan ( Sultan Muhammad IV,
1900 ~ 1920 ), telah mengeluarkan jaminan taat setia kerajaan Kelantan kepada
Inggeris ekoran Perang Dunia Pertama di Eropah.
Inggeris
pada masa itu, sedang berperang dengan kerajaan Turki Uthmaniyyah yang
bersekutu dengan Austria-Hungary dan Jerman. Inggeris telah menekan pihak
istana untuk mengisytiharkan solidariti bersama – tindakan yang mengecewakan Tok
Janggut lantas memilih untuk bangkit sendiri menentang Inggeris …..
Tetapi mengapa Kelantan ? Mengapa Turki Uthmaniyyah !?
Perlu
diingatkan bahawa pada masa itu, kerajaan atau empayar Turki
Uthmaniyyah dianggap oleh kebanyakan umat Islam di dunia, termasuk juga di
Kelantan, sebagai pelindung serta pemimpin ummah. Kebetulan
pula di Kelantan, hampir keseluruhan penduduk adalah beragama Islam bermazhab
Shafie ( dinyatakan di situ, ” Shaffa Mohammedanism ” ) dan kuasa politik
adalah di tangan pemerintah beragama Islam ( walaupun di bawah pengaruh
Inggeris ).
Walaupun
demikian, itu bukanlah perkara yang paling dirisaukan oleh Inggeris. Inggeris
lebih gusar dan khuatir akan hakikat hubungan dan pergantungan Kelantan dengan
Timur Tengah dari sudut ideologi dan politik, yang telah berlangsung sejak
berkurun lamanya. Ramai rakyat Kelantan berulang alik ke Makkah untuk menuntut
ilmu, menunaikan ibadat Haji dan tidak kurang juga ada yang memiliki
kepentingan di sana. Tok
Janggut berada dalam kelompok ini, seorang terpelajar yang pernah menuntut ilmu
dari Pattani hingga ke Makkah. Kebetulan
juga, Makkah ketika itu merupakan wilayah Turki Uthmaniyyah, yang pastinya
sedang marak dengan propaganda anti-Inggeris ketika Inggeris sedang berperang
dengan Turki. Inilah yang dirisaukan oleh Inggeris.
Walau
bagaimana pun, dalam hal ini, menyedari hakikat masyarakat Melayu yang amat
mentaati Raja, Inggeris telah mengambil jalan memaksa pihak Istana untuk
menyatakan pendirian yang selari dengan mereka, dengan harapan, kemarahan masyarakat
Islam Kelantan terhadap peranan Inggeris dalam Perang Dunia Pertama dapat
dikekang.
Namun,
malang bagi Inggeris, jaminan yang diberi hanya bertahan selama lima bulan
sahaja dan ” kekacauan ” ( disturbance ) yang dirisaukan telah benar benar
berlaku di Pasir Puteh pada April 1915, di bawah pimpinan Tok Janggut ( antara
sebab mengapa Tok Janggut diisytiharkan Inggeris sebagai ”
pemberontak “ dan ” pengkhianat “ ).
Apa
yang menarik, perkara yang paling dirisaukan Inggeris di Kelantan sebenarnya
telah terlebih dahulu berlaku di Singapura, kubu kuat Inggeris di Asia
Tenggara. Pada Februari 1915, askar upahan Inggeris dari India yang beragama
Islam telah bangkit memberontak. Peristiwa berdarah yang dikenali sebagai Dahagi
Singapura 1915 atau The 1915 Singapore ( Sepoy ) Mutiny ini, telah
menyebabkan lebih kurang 50 orang Eropah terkorban. Puncanya, tidak lain tidak
bukan adalah kerana peperangan Inggeris dengan Turki Uthmaniyyah, ditambah pula
dengan fatwa berjihad yang dikeluarkan oleh kerajaan Uthmaniyyah. Dikatakan Tok
Janggut telah mengikuti perkembangan pemberontakan ini lalu merancang
penentangan di Pasir Puteh.
Biar
pun segera ditumpaskan, kejadian pemberontakan ini begitu memalukan Inggeris.
Mengambil iktibar, Inggeris telah mengambil langkah berjaga jaga dan malang
sekali, penentangan Tok Janggut menyusul dua bulan selepas itu dalam keadaan
Inggeris sudah bersedia. Akibatnya, Tok Janggut telah
diganyang sedasyat dasyatnya oleh Inggeris dan ini dapat disaksikan melalui
bagaimana jenazahnya diperlakukan di Padang Bank.
Mengenangkan
apa yang telah dilalui oleh Tok Janggut, adalah dirasakan amat tidak wajar jika
kisah beliau terus dibaca dalam konteks sedia ada ( penekanan kepada permasalahan cukai
& kehilangan kuasa feudal ). Perhatian perlu diberikan
kepada konteks yang lebih global seperti yang dinyatakan di atas – sesuai
dengan keadaan dunia masa kini serta hakikat diri dan latar belakang Tok
Janggut sendiri.
Tok
Janggut sebenarnya bukanlah seorang jaguh kampung yang buta huruf. Beliau
adalah seorang yang terpelajar, yang pernah mengembara menuntut ilmu dari
Pattani sehingga ke Makkah. Kerana itu, rangkaian serta jaringan maklumatnya
cukup baik. Beliau jelas tahu apa yang sedang berlaku di dunia ketika itu,
khususnya nasib yang menimpa Dunia Islam – kecelaruan dan perpecahan yang
melanda umat Islam angkara masalah dalaman dan penjajahan asing. Beliau juga
sedar bahawa simbol kekuatan politik umat Islam tika itu, Empayar Turki
Uthmaniyyah, sedang diancam dan cuba dihapuskan oleh Inggeris melalui Perang
Dunia Pertama.
Kerana
itu juga, Tok Janggut adalah seorang yang berfikiran GLOKAL ( yakni, a person who thinks globally and
acts locally ). Ini dapat dilihat
melalui keprihatinan beliau terhadap nasib Dunia Islam yang dipadankan dengan
suasana setempat, yang kemudiannya ditafsirkan melalui penentangan bersenjata
pada tahun 1915.
Sayang
sekali, hakikat ini selalu sahaja tenggelam, samar samar atau langsung gagal
dinyatakan dalam huraian kontemporari sejarah Tok Janggut, hingga menampakkan
perjuangan beliau sebagai bercorak parokial ( kekampungan ) yang hampir tidak
membawa apa apa makna.
BACAAN BERKAITAN
.
.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.