Kenapa AURANGZEB
Penjarakan ayahnya sendiri, Shah Jahan?
Menyedari
bahaya yang mungkin timbul akibat kelemahan ayahnya, Aurangzeb iaitu putera
Shah Jahan telah ‘mengurung’ ayahnya di Red Fort. Para orientalis telah memutar
belitkan tindakan ini dan menuduh tindakan Aurangzeb sebagai kejam. Hakikatnya,
Aurangzeb memberi layanan yang baik terhadap ayahnya dengan menjaga kebajikan
dan keselamatannya. Setiap keinginan Shah Jahan dipenuhi dan Aurangzeb turut
menyediakan seorang guru agama bernama Syaikh Muhammad al-Hasani untuk mengajar
agama kepada ayahnya. Di sisi ayahnya juga terdapat adik perempuan Aurangzeb
yang setia menjaganya iaitu Jehan Ara.
Tindakan
inilah yang disifatkan oleh Prof. Hamka, “Jika berlaku kejam, itu adalah kerana
cinta kepada agama semata-mata.” (Sejarah Umat Islam,
Prof. Hamka)
Tidak seperti saudara Aurangzeb
yang lain, Aurangzeb bersikap keras terhadap golongan Syiah dan Hindu. Ketika
dilantik menjadi Gabenor di Deccan pada usia 18 tahun, Aurangzeb menunjukkan
penentangannya terhadap aliran Syiah yang dianuti oleh kerajaan Bijapur. Pada
zaman itu, terdapat dua buah kerajaan yang tidak mengiktiraf kerajaan Mughal
iaitu kerajaan Bijapur dan Golkanda. Keadaan ini memaksa Aurangzeb menjatuhkan
Raja Bijapur. Namun, disebabkan kebimbangan Shah Jahan terhadap kemaraan
Aurangzeb, beliau memecat puteranya itu. Namun, jawatan sebagai gabenor Deccan
dikembalikan beberapa tahun selepas itu.
Sekembalinya Aurangzeb ke
Deccan, beliau menyusun semula pentadbiran dan menyusun sumber pendapatan
sehingga Deccan muncul sebagai sebuah wilayah yang kaya raya. Beliau juga turut
menguatkan barisan ketenteraan untuk meluaskan wilayahnya. Namun, sampailah
khabar angin ke telinga Shah Jahan bahawa Aurangzeb mahu mendirikan kerajaan
sendiri dan tidak mahu mengiktiraf kerajaan ayahnya. Fitnah itu dibawa oleh
golongan Hindu dari suku Maratha yang tidak berpuas hati dengan penguasaan
Aurangzeb di Deccan. Disebabkan faktor-faktor inilah, Aurangzeb terpaksa
‘mengurung’ ayahnya daripada mendapat apa-apa berita daripada musuh yang mahu
memecah-belahkan keluarga mereka. Sehinggakan, musuh-musuh Aurangzeb menganggap
beliau sebagai anak raja yang gila kuasa.
Para pengkaji sejarah kurang
melihat kebaikan dan maksud tersembunyi daripada tindakan-tindakan Aurangzeb.
Mereka tidak melihat bagaimana saudara-saudara Aurangzeb yang lain sangat
liberal terhadap hal akidah, bidaah dan khurafat yang berleluasa sejak zaman
Akhbar Khan. Bagi Aurangzeb yang berakidah Ahlus Sunnah wal Jamaah, segala
bentuk bidaah, khurafat termasuk ajaran Syiah dan Deen Ilahi perlu dihapuskan
dan penganut Islam perlu kembali ke jalan yang sepatutnya.
Namun, apabila manusia tidak
memahami kebenaran, mereka menganggap tindakan Aurangzeb sebagai keras dan
zalim. Padahal, banyak kebaikan Aurangzeb yang digelapkan oleh ahli sejarah
Barat.
Mereka lupa, ketika Aurangzeb
menjadi gabenor di Deccan, beliau telah menurunkan kadar cukai yang membebankan
rakyat terutama para petani. Namun, para pemimpin tempatan tidak bersetuju
dengan tindakan itu kerana penurunan cukai akan menyebabkan pendapatan mereka
terjejas.
Aurangzeb Menjadi Raja
Aurangreb atau nama asalnya
Mahyudin Muhammad Aurangzeb menaiki takhta menggantikan Shah Jahan pada tahun
1067 H / 1658 M. Beliau memakai gelaran Alamgir yang bermaksud Pemegang Alam.
Ketika itu, Shah Jahan belum meninggal dunia dan masih dalam penjara. Seperti
yang dikisahkan, Aurangzeb terpaksa mengambil takhta daripada abangnya Dara
Shukoh kerana abangnya itu berfahaman liberal dan mahu meneruskan penyelewengan
agama yang pernah dilakukan oleh moyang mereka, Akhbar Khan. Dua orang lagi
putera Shah Jahan iaitu Syuja’ dan Murad tidak layak untuk kedudukan tersebut
kerana mereka gemar berfoya-foya. Memandangkan para pembesar negara juga tidak
menyukai Dara Shukoh, Syuja’ dan Murad maka mereka semua bersepakat untuk
melantik Aurangzeb sebagai Maharaja Mughal yang keenam. Para ulama juga
menyetujui pelantikan tersebut dan mereka menyatakan sokongan secara
terang-terangan.
Menentang Saudara-saudaranya
Ketika ayahnya sedang sakit
tenat di Delhi, Dara Shukoh sedang bersiap-siap mengambil alih takhta. Aurangzeb
pula menyiapkan angkatan tentera yang besar untuk memerangi Dara Shukoh. Dengan
sokongan daripada para pembesar, ulama dan rakyat jelata, beliau kemudian
mengisytiharkan dirinya sebagai Maharaja Mughal yang keenam di Agra. Setelah
pengisytiharan tersebut, Aurangzeb terus melancarkan peperangan terhadap
ketiga-tiga orang saudaranya satu persatu.
Mulanya, Aurangzeb telah
berpakat dengan adik bongsunya Murad untuk mengalahkan Dara Shukoh dalam satu
peperangan di Samugarh pada tahun 1067 H / 1658 M. Dara Syukoh kalah dalam
peperangan itu lalu melarikan diri dan bersembunyi sehingga tidak dapat
dikesan. Kemudian, Aurangzeb memenjarakan Murad kerana adiknya itu seorang yang
pemabuk dan suka mengikut hawa nafsu.
Kemudian, Aurangzeb meneruskan
penentangan terhadap Syuja’ yang juga seorang pemabuk dan gemar berfoya-foya.
Maka, berlakulah pertempuran di Khajwah, berhampiran Allahabad pada tahun 1068
H / 1659 M. Setelah dikalahkan, Syuja’ melarikan diri sehingga dikatakan dia
lari sampai ke Burma. Tiada lagi berita mengenainya selepas itu.
Tidak lama kemudian, Dara
Syukoh keluar dari tempat persembunyiannya untuk menentang Aurangzeb. Walaupun
bergabung dengan Gabenor Gujerat, Dara Syukoh tetap dapat dikalahkan oleh
Aurangzeb sehingga dia terpaksa dipenjarakan lalu dikenakan hukuman mati. Dua
tahun kemudian, Murad pula melakukan pembunuhan tanpa hak dan Aurangzeb
terpaksa menjatuhkan hukuman mati ke atas Murad.
Pandangan Islam terhadap
Aurangzeb
Di sisi pengkaji sejarah Islam,
Aurangzeb dilihat sebagai pemerintah Islam yang berusaha menghidupkan kembali
Islam sebagai asas pemerintahan serta menyebarluaskan dakwah ke seluruh India.
Beliau mengembangkan institusi-institusi Islam seperti masjid, madrasah dan
sekolah-sekolah agama di seluruh India. Kesan-kesan liberal dalam agama yang
dibawa oleh Akhbar Khan dihapuskan sedikit demi sedikit serta mengawal
pembinaan kuil Hindu yang tidak mendapat kebenaran.
Aurangzeb adalah seorang
pemerintah yang warak serta suka mendampingi ulama dan menjadikan mereka pusat
rujukan dalam pentadbirannya. Tidak seperti raja Mughal lain yang hidup dalam
kemewahan, Aurangzeb memilih untuk hidup dalam kesederhanaan. Beliau juga
mencintai ilmu, suka membaca dan mempunyai ilmu yang mendalam berkaitan Fiqh
mazhab Hanafi. Pada zaman beliau, para ulama diminta membukukan fatwa yang
kemudian dikenali sebagai Fatwa Alamgiri. Alamgir adalah gelaran bagi Aurangzeb
yang membawa maksud ‘Penguasa Alam’.
Beliau juga melarang penjualan
minuman keras secara terbuka, perayaan dan hiburan yang berlebihan di istana
dan mengambil semula masjid-masjid yang dijadikan kuil oleh penganut Hindu.
Inilah antara sebab Aurangzeb tidak disukai oleh penganut Hindu.
Selain itu, Aurangzeb cuba
menyingkirkan pengaruah kaum Rajput dalam istana yang kebanyakan mereka
beragama Hindu. Sejak zaman Akhbar Khan, kaum Rajput mendapat kedudukan
istimewa dalam kerajaan Mughal sehingga pengaruh mereka sedikit sebanyak telah
menggalakkan lagi liberalisasi agama. Berbeza dengan Akhbar Khan yang
meletakkan Rajput pada kedudukan yang istimewa disebabkan isterinya berasal
dari kaum Rajput, Aurangzeb pula cuba menjauhi mereka. Beliau mengenakan
kembali jizyah ke atas kaum Rajput yang beragama Hindu seperti mana yang
dikehendaki dalam agama Islam.
Pada tahun 1678, Aurangzeb
telah menyelamatkan janda dan anak Raja Jaswant Singh yang tewas dalam
pertempuran. Aurangzeb mengasuh mereka dengan ajaran Islam dan tindakan ini
menimbulkan rasa tidak puas hati kaum Rajput. Mereka bertindak menyerang
Aurangzeb sehingga memaksa beliau menandatangani perjanjian keamananan dengan
mereka. Dalam perjanjian itu, kaum tersebut dibebaskan daripada kewajipan
membayar jizyah.
Selain Rajput, Aurangzeb juga
ditentang oleh kaum Maratha yang diketuai oleh Sivaji. Mereka mahu
menggulingkan kerajaan Mughal untuk mendirikan kerajaan Maratha. Meskipun tidak
berjaya menguasai India, Sivaji berhasil mendirikan kerajaan Maratha di Surat
pada tahun 1664.
Aurangzeb turut menerima
tentangan daripada kaum Sikh dan ancaman bangsa Afghan sehingga mengheret
beliau ke dalam kancah peperangan yang tidak henti-henti meskipun beliau sudah
berusia 80 tahun. Pelbagai mehnah dan tribulasi terpaksa dihadapi oleh beliau
demi memastikan agama Islam dilaksanakan dalam pemerintahannya sehinggalah
beliau kembali ke rahmat Allah pada tahun 1707. Maka pergilah seorang raja yang
sanggup berkorban seluruh kehidupannya demi agama. Semoga beliau dirahmati
Allah SWT.
Rumusan
Orientalis Barat seringkali
menenggelamkan nama Aurangzeb di belakang nama Akhbar Khan. Mereka terlalu
mengagung-agungkan Akhbar Khan yang dianggap cemerlang dalam pemerintahannya.
Anggapan mereka itu hanya berdasarkan faktor fizikal dan keduniaan. Namun, hakikat
yang sebenar, Akhbar Khan adalah pemerintah yang merosakkan agama Islam.
Mujurlah setelah berakhirnya
zaman Akhbar Khan, empayar Moghul mendapat pemerintah yang baharu iaitu
Jahangir yang dilihat membantu usaha Syaikh Ahmad Sirhindi membetulkan keadaan
agama dan umat Islam. Pada mulanya, golongan Syiah dalam istana menaruh rasa
tidak puas hati terhadap reformasi yang didendangkan oleh Syaikh Ahmad
Sirhindi. Lalu, mereka menghasut Jahangir untuk menangkapnya. Namun, Allah SWT
telah menukarkan hati Jahangir yang benci menjadi cinta.
Mungkin dalam entri yang lain
dapat saya kongsikan kisahnya …
SHARE … KEEP IN TOUCH
.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.