Bekalan air minum
tercemar
KERAJAAN negeri menerusi agensi berkaitan masih
menjalankan siasatan berkaitan pencemaran ammonia yang menjejaskan sebanyak
360,000 akaun pengguna air di Johor membabitkan hampir dua juta penduduk sejak
semalam.
Menteri Besar Johor, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin
berkata, pihaknya berharap SAJ Ranhill Sdn Bhd (SAJ Ranhill) mengambil tindakan
sesuai bagi mengatasi masalah gangguan bekalan air.
"Saya perlu tahu daripada mana punca masalah
pencemaran ammonia ini.
"Kami berharap SAJ mengambil tindakan dengan
secepat mungkin," katanya di sidang media di Program Free Market di Ros
Merah, Taman Johor Jaya di Johor Bahru, hari ini.
Ketua Komunikasi Korporat SAJ Ranhill, Jamaluddin
Jamal, berkata bekalan air dipulihkan secara berperingkat.
"Siasatan berkaitan kejadian juga sedang
dijalankan dan sebarang pengumuman akan dilakukan kelak menerusi kenyataan
media," katanya.
Semalam Loji Rawatan Air (LRA) Semangar ditutup
diikuti dua lagi iaitu LRA Sungai Johor dan Tai Hong menyebabkan bekalan air
bersih membabitkan terjejas di sekitar daerah Johor Bahru, Kulai dan Kota
Tinggi.
LRA Semangar membabitkan 160,000 akaun dan dua lagi
LRA itu membabitkan masing-masing 170,000 dan 30,000 akaun pengguna air.
Insiden penutupan LRA Semangar itu adalah kejadian
kali ketiga penemuan ammonia dalam sumber air mentah di LRA berkenaan
direkodkan sepanjang tahun ini.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.