Dilema nelayan ketam nipah Kuala Gula
PADA Jun 2008 dan Julai 2009, penulis
pernah singgah di jeti nelayan Kampung Tersusun Kuala Gula, di persisir pantai
utara Perak, kira-kira 50 kilometer (km) dari barat laut bandar Taiping dan
80km dari sempadan Pulau Pinang.
Ketika itu, penulis menyertai pasukan
penyelidik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) menjalankan kajian arkeologi ke
atas rangka manusia purba dianggarkan berusia 3,000 tahun di Pulau Kalumpang.
Kampung Tersusun adalah sebuah penempatan
nelayan yang dikelilingi hutan bakau serta pantai berlumpur, di daerah Kerian
dan ia adalah sebahagian daripada hutan simpan paya Larut Matang yang
disempadani Sungai Selingsing menghala ke muara.
Dari segi geografi, kedudukan beberapa
penempatan nelayan di situ amat strategik terutama kepada nelayan pantai yang
lebih bertumpu kepada kegiatan menangkap ketam nipah (Scylla Serrata), siput,
kerang dan ternakan ikan dalam sangkar, selain nelayan laut dalam.
Syurga nelayan
Tiga pulau utama iaitu Pulau Gula, Pulau
Kalumpang dan Pulau Selinsing membentuk benteng utama menghadap muara sungai
dan dianggap syurga bagi nelayan kerana di situlah setiap keringat yang menitis
dibayar dengan upah lumayan hasil tangkapan hidupan marin, terutama ketam
nipah.
Namun, sejak lebih dua tahun lalu, semua
rekod gemilang dengan pendapatan bersih minimum RM70 sehingga lebih RM200
seorang untuk sehari, sudah menjadi sejarah
Kini, RM70 sehari itu dianggap maksimum,
belum ditolak kos petrol, umpan dan untung bersih yang dibahagi dua atau tiga
orang mengikut bot. Ini bermakna, mereka cuma meraih purata RM15 seorang sehari
dan jumlah itu semakin merosot.
Tidak mustahil dalam tempoh beberapa
tahun lagi, tiada lagi bot nelayan ditambat di jeti, tiada lagi pukat atau bubu
dijemur di tebing dan tiada lagi orang yang bekerja sebagai nelayan di kampung
nelayan.
Keadaan berubah
Di Malaysia, hanya sembilan kawasan yang
dikategorikan sebagai lokasi ketam nipah iaitu Kuala Kurau; Kuala Trong; Kuala
Sepetang dan Kuala Selinsing (Perak); Semantan dan Sarikei (Sarawak); Kampung
Sungai Melayu (Johor); Lagun Kuala Semerak (Kelantan) dan Kampung Permai,
Sungai Petani (Kedah).
Penulis cuba mengupas isu di sebalik
dilema nelayan di sini dengan menghabiskan masa tiga hari bersama-sama mereka
untuk lebih memahami permasalahan dihadapi.
Walaupun sudah tujuh tahun berlalu,
penulis masih ingat detik-detik gemilang aktiviti nelayan di situ. Bayangkan,
setiap petang antara jam 3 hingga 5 petang (bergantung kepada paras air pasang
surut), jeti di situ riuh rendah dengan suara peraih dan nelayan yang baru
pulang menangkap ketam.
Wajah mereka yang terbakar dek panas
matahari tetap mengukir senyum kerana berjaya membawa pulang hasil lumayan
membuatkan sesiapa sahaja yang melihatnya turut berbangga melihat limpahan
rezeki mereka.
Paling menarik ketika itu, 15 nelayan
wanita turut bersaing merebut peluang mencari rezeki. Perbezaan jantina dan
kudrat tidak menjadi ukuran, sebaliknya siapa yang berusaha, akan menerima
nikmatnya.
Kini, apabila kembali ke sana, penulis
mengharapkan nostalgia masih seperti skrip lama atau lebih baik, tetapi
semuanya cukup mengecewakan. Bagi nelayan pantai yang menggunakan bot kecil,
mereka tidak boleh melepasi had 30 batu nautika untuk menangkap ketam atau
ikan. Ini bermakna mereka mempunyai pilihan terhad dan gugusan tiga pulau itu
pilihan terbaik mencari rezeki.
Persekitaran jeti sunyi sepi
Sewaktu penulis tiba di sana minggu lalu,
kira-kira jam 3.30 petang, penulis terus ke jeti nelayan. Persekitaran jeti itu
sunyi sepi, yang ada cuma beberapa nelayan yang sedang membersihkan bot dan ada
yang baru pulang menangkap ketam.
Di satu sudut, di bawah bumbung zink
berkarat di tebing yang dipenuhi cerucuk kayu penambat bot, kelihatan Norasyikin
Husin, 36, sedang mengikat ketam nipah dalam bot kecil miliknya. Bersendirian
tanpa teman, Norasyikin kelihatan seperti cepat-cepat mahu menyelesaikan kerja.
"Mana Mak Long," tanya penulis
kepada Norasyikin. Mak Long adalah antara nelayan wanita yang dianggap 'otai'
di situ dan penulis pernah beberapa kali bertemunya sebelum ini. Setiap kali
pulang dari laut, Mak Long tidak pernah mengecewakan keluarganya dengan membawa
pulang hasil lumayan.
"Mak Long dah tak larat nak ke laut.
Lagi pun, sekarang ini, siapa nak turun (ke laut), buat penat je. Hasil tak
seberapa, tetapi penat yang lebih. Tinggal beberapa kerat (orang) saja yang
turun," kata Norasyikin dengan nada kecewa sambil menunjukkan beberapa
ekor ketam yang sudah diikat.
Kami meninjau keadaan di jeti, banyak bot
yang ditambat di situ berada dalam keadaan kemas dan bersih. Itu petanda
pemiliknya tidak turun menangkap ketam, mungkin sudah beberapa hari.
Lokasi paling mudah untuk menilai hasil
tangkapan ialah jika menjenguk di jeti peraih, tempat nelayan menjual hasil
tangkapan. Di situlah peraih akan melonggokkan hasil di lantai sebelum
diasingkan mengikut jenis dan gred sebelum dijual kepada pemborong atau pembeli
di jeti.
Kelihatan beberapa orang sedang bekerja
mengasingkan hasil tangkapan udang yang bercampur dengan anak ikan dan anak
ketam. Dahulu, longgokan udang dianggap sebagai bukit, tetapi kini, mahu
dianggap anak busut pun belum tentu layak.
Kemudian, tong ketam nipah dikeluarkan.
Ada empat tong ketam nipah mengikut saiz yang siap diikat, tetapi isinya cuma
paras lantai tong sahaja. Hasil itulah yang akan dijual kepada pembeli dan
pemborong yang sudah menempahnya beberapa hari lebih awal.
Dahulunya, datang sahaja ke jeti di
sebelah petang, pasti pembeli tidak akan pulang dengan tangan kosong. Mahu atau
tidak, itulah senario yang berlaku sekarang dan kepahitan yang mesti ditelan
nelayan pantai.
Pendapatan tidak berbaloi
Memang harganya lebih mahal berbanding
dahulu, tetapi apa guna harga mahal, tetapi kuantiti tangkapan mereka sangat
kecil. Margin keuntungan terlalu rendah, bahkan seperti tidak berbaloi, tetapi
bagi nelayan, yang bulat tidak akan datang bergolek, yang pipih tidak datang
melayang. Dalam diri mereka, tiada istilah putus asa, kerana itulah sumber
untuk mencari sesuap nasi. Jika situasi itu masih berlarutan, apa akan jadi
dengan nasib kira-kira 1,000 nelayan di Selinsing, Kuala Kurau, Tanjung
Piandang, Kuala Gula dan Bagan Tiang. Mereka adalah sebahagian daripada 3,000
ahli Persatuan Nelayan Kerian termasuk nelayan laut dalam.
Pada tahun 2013, nelayan pantai di Kerian
menyumbang kepada RM214 juta hasil tangkapan tahunan, manakala nelayan sekitar
Larut Matang merekodkan pendapatan RM429 juta.
Paling terjejas pastinya kira-kira 100
nelayan pantai di pesisir Kalumpang, Selingsing, Kuala Gula, Sungai Pinang,
Sungai Baru, Sungai Plotan, Sama Gagah dan Kampung Dew yang berkongsi lokasi
sama menangkap ketam di sekitar Pulau Gula, Pulau Kalumpang dan Pulau
Selingsing.
Mungkinkah kali ini, ramai anak muda yang
pernah bergelar nelayan akan menukar status sebagai pekerja kilang atau
penganggur. Jika dinilai kepada kata-kata bekas nelayan yang kini menjadi
pemandu pelancong, Wahab Arob, pendapatan mereka sangat merosot.
"Dahulu orang akan tanya berapa
kilogram dapat, tetapi hari ini, mereka tanya berapa ekor dapat?,"
katanya.
"Ada yang cuma dapat sembilan ekor
ketam. Paling teruk dua ekor, macam mana nak cari makan. Di sini, ada lima
pelantar (jeti) nelayan. Anggaran 30 bot kecil, tetapi sekarang lebih separuh
tidak aktif," katanya.
Apa akan jadi kepada mereka jika situasi
itu berlarutan dan tiada sebarang tindakan proaktif dilakukan mana-mana pihak
untuk membantu menyelesaikan masalah dengan merangka pelan tindakan jangka
pendek dan jangka panjang.
BH akan mengupas lebih mendalam dilema
nelayan di situ serta cadangan dan penyelesaian segera yang menjadi impian
mereka dalam siri laporan akan datang.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.