Total Pageviews

Friday 5 July 2019

Keranda terbang Tok Wan


Keranda terbang Tok Wan





 

Filem ini sewajarnya tidak elok diproduksi kerana pemaparan umpama promosi ketakutan yang amat sangat kepada hantu, sedangkan dalam Quran telah diperingat-katakan:

Firman Allah kepada manusia:

7:179 Sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam kebanyakkan di antara jin dan manusia, bagi mereka ada jantung hati, (tetapi) tiada mengerti dengan hatinya, dan bagi mereka ada mata, (tetapi) tiada melihat dengan matanya, dan bagi mereka ada telinga, (tetapi) tiada mendengar dengan telinganya. Mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat. Mereka itulah orang yang lengah.

8:22 Sesungguhnya sejahat jahat yang melata (di muka bumi) di sisi Allah, ialah orang orang yang pekak dan bisu, mereka tiada memikir apa apa pun.

72:6 Dan sesungguhnya orang laki laki di antara manusia minta berlindung kepada beberapa laki laki di antara jin, lalu mereka (manusia) menjadikan jin jin bertambah sombong,

72:14 Dan sesungguhnya di antara kami ada (jin) yang Islam dan ada (jin)  yang aniaya. Barang siapa yang Islam, mereka itulah yang menuju petunjuk.

72:15 Adapun (jin jin) yang aniaya, maka mereka menjadi kayu api neraka.

72:16 Dan sesungguhnya kalau mereka (manusia dan jin) berlaku lurus di atas jalan (yang betul), niscaya Kami turunkan kepada mereka air hujan yang lebat.

17:22 Janganlah engkau adakan Tuhan yang lain serta Allah, nanti engkau jadi tercela dan terhina.




Firman Allah kepada Iblis:

2:34 (Ingatlah) Ketika Kami berkata kepada malaikat: Tunduklah kamu kepada Adam! Lalu mereka itu tunduk, kecuali iblis, ia enggan, dan tekebur, dan ia termasuk orang2 kafir.

4:76 Orang2 yang beriman berperang pada sabilillah dan orang2 yang kafir berperang pada jalan syaitan, maka perangilah olehmu wali wali syaitan, sesungguhnya tipu daya syaitan itu amat lemah.

7:11 Sesungguhnya telah Kami jadikan kamu (bapakmu Adam), kemudian Kami bentuk rupamu, kemudian Kami berkata kepada malaikat : Tunduklah kamu kepada Adam! Lalu mereka itu tunduk, kecuali iblis (bapak setan). Ia tidak termasuk orang orang yang tunduk.

7:12 Allah berfirman: Apakah yang melarang engkau tidak mau tunduk, ketika Aku menyuruhmu? Sahut iblis: Aku terlebih baik daripadanya. Engkau jadikan aku daripada api dan Engkau jadikan dia daripada tanah.

7:13 Allah berfirman: Turunlah engkau dari syurga , tidak pantas engkau berlaku sombong dalam syurga, maka keluarlah, sesungguhnya tetap engkau jadi orang2 yang hina.

7:14 Ia (iblis) berkata: Beri tempohlah aku hingga hari berbangkit.

7:15 Allah berfirman: Sesungguhnya engkau orang yang diberi tempoh.

7:16 Ia berkata: Disebabkan Engkau menyesatkanku, maka aku akan duduk (mengintip) mereka atas jalan Engkau yang lurus.

7:17 Kemudian aku datang kepada mereka (memperdayakan) dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. (Sehingga) kebanyakkan mereka, tiada berterima kasih kepada Engkau.

Justeru, ketakutan amat sangat kepada hantu telah membatalkan kalimah Allah Yang Maha Besar, Allah Mahaberkuasa, Allah Mahamengawasi, Allah Mahamemelihara, Allah Maha menentukan segala urusan, Hanya Allah berhak segala puji, Hanya Allah tempat minta perlindungan dan pertolongan, hanya Allah Tuhan yang disembah, Hanya Allah tempat berharap, dsbnya.



.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.