Total Pageviews

Friday 5 July 2019

Madu Didakwa Toksik dan Beracun


Kenyataan Akhbar KPK 26 September 2016 – Isu Madu Capilano Didakwa Toksik dan Beracun






Kementerian Kesihatan mengambil maklum isu yang diviralkan melalui media sosial berhubung laporan yang disiarkan melalui laman web https://kangaroocourtofaustralia.com/2016/09/17/australias-capilano-honey-admit-selling-toxic-and-poisonous-honey-to-consumers/ kebelakangan ini. Laporan tersebut mendakwa bahawa madu Capilano adalah toksik dan beracun serta diperbuat daripada campuran madu yang diimport daripada Negara China, Mexico, Argentina, Hungary dan Brazil.


Dalam hal ini, Kementerian Kesihatan telah mendapat penjelasan daripada pihak Suruhanjaya Tinggi Australia di Malaysia yang memberi jaminan bahawa semua madu yang dieksport dari Australia adalah selamat. Mengikutnya semua madu yang dihasilkan di Australia dan yang diimport ke Australia adalah tertakluk kepada ujian pemantauan untuk memastikan ia mematuhi Australia New Zealand Food Standards Code.


Selain dari itu, Kementerian Kesihatan sejak 1 Disember 2006 telah mengenakan syarat untuk semua madu yang yang diimport ke Malaysia disertakan dengan sijil kesihatan dari pihak berkuasa negara pengeksport yang mengesahkan  keselamatan madu tersebut. Pada masa yang sama, hasil pemantauan Kementerian Kesihatan ke atas madu Capilano mendapati ia mematuhi Akta Makanan 1983 dan Peraturan – Peraturan Makanan 1985.


Kementerian Kesihatan sentiasa peka dan prihatin terhadap perkara-perkara yang boleh mengancam kesihatan pengguna. Sekiranya pengguna mempunyai sebarang kemusykilan berhubung sebarang isu keselamatan makanan, sila hubungi Pejabat Kesihatan Daerah atau Jabatan Kesihatan Negeri terdekat atau melalui laman sesawang Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan (BKKM) http://fsq.moh.gov.my atau facebook BKKM www.facebook.com/bkkmhq.


Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah
Ketua Pengarah Kesihatan
Kementerian Kesihatan Malaysia
26  September 2016





.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.