Total Pageviews

Saturday 4 May 2019

Lanjut Umur 101 tahun masih kuat



101 tahun masih kuat




REMBAU: Walaupun sudah mencecah usia 110 tahun, seorang warga emas masih mampu melakukan rutin harian di rumah seperti memasak, mengemas rumah dan membasuh pakaian tanpa bantuan orang lain.


Seoh Kadir yang dilahirkan pada 29 Ogos 1910 sudah menjangkau usia 101 tahun, namun ramai tidak menyangka usia sebenarnya sehingga ada bertanya rahsia kekal sihat. 


Menurutnya, rahsia diamalkan sejak muda lagi ialah melakukan senaman ringkas diajar nenek moyang iaitu duduk dan melipat kaki di bahagian kiri dan kanan selama beberapa minit bertujuan melancarkan pengedaran darah dan menguatkan lagi tulang belakang. 


“Senaman inilah yang saya praktikkan sejak puluhan tahun lalu sehingga kini dan hasilnya tulang belakang saya masih kuat serta tidak mengalami sakit pinggang dan mampu menguruskan diri sendiri tanpa perlu memakai tongkat,” katanya ketika ditemui Kampung Tanjung Keling, di sini, semalam.


Katanya, dia juga tidak mengalami masalah kesihatan yang sinonim dengan warga emas seusianya, malah mampu mengingati sejarah lampau.



myMetro
3 Dis 2011

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.