Total Pageviews

Monday 1 April 2019

Pokok Sabun







Nama Latin: Sapindus mukorossi
keluarga: Sapindaceae
asal: China, SW India, Bengal, W. Pakistan, Jepun
Tempoh pembungaan: Mei, Jun
Warna bunga: hijau kuning
Jenis tumbuhan: pokok
Jenis tumbuh-tumbuhan: saka
Jenis dedaun: berterusan di negara asalnya, usang di Perancis
tinggi: sehingga 15 m
ketoksikan: benih toksik

Menanam dan menanam

ketabahan: spesies paling tahan lasak, turun hingga -12° C
pendedahan: matahari, separuh naungan
Jenis tanah: tanah taman, bersaliran dengan baik
Keasidan tanah: trend neutral
Kelembapan tanah: biasa segar, tetapi tidak basah
menggunakan: hiasan, tanaman kacang, tumbuhan perubatan, boleh dimakan
Penanaman, potting: musim bunga, musim luruh
Kaedah pendaraban: menyemai pada musim bunga
saiz: tiada saiz diperlukan
Penyakit dan perosak: tahan terhadap penyakit dan serangga

Sapindus mukorossi, pokok sabun India, adalah pokok subtropika berterusan kepunyaan keluarga Sapindaceae, seperti lychee dan melianthus. Salpindus ini berasal dari Asia, yang diedarkan secara meluas dari India ke Jepun. Ia adalah sejenis kawasan terbuka dalam iklim hujan. Walaupun asalnya subtropika, pokok pembangunan kecil ini menunjukkan toleransi yang besar terhadap keadaan budaya dan fakulti adaptasi tertentu. Bukti itu 2 spesimen yang hidup dan berkembang di Botanical Garden of Strasbourg.

Penerangan mengenai pokok sabun India

Salpindus mukorossi adalah pokok dengan dedaunan berterusan dalam iklim yang lembut, tetapi daunnya gugur semasa musim sejuk; ia membentuk batang agak pendek dengan kulit retak dan mahkota bulat. Daunnya besar, panjang 15 hingga 35 cm, terdiri daripada risalah 8-16 lanceolate dan acuminate. Bunga kuning kecil, tetapi dikelompokkan dalam panicle padat. Buah-buahannya banyak, globular, hijau kemudian emas, dengan diameter 1.5 hingga 2.5 cm. mereka kenyal, kemudian kering, berubah menjadi coklat dan berkedut. Mereka mengandungi biji besar 1 hingga 1.5 cm.

Bagaimana untuk mengembangkan sabun India?

Salpindus mukorossi menerima tanah taman, biasa (jenis tanah liat), miskin atau kaya, kerana ia adalah toleran di atas tanah. Oleh kontra, ia memerlukan beberapa saliran, untuk diletakkan di atas cerun contohnya, sambil menikmati pengambilan air biasa.
Rusticitynya mungkin bergantung pada asalnya, kerana ia diperluaskan. Ia semulajadi tahan lasak hingga -4° C, tetapi dengan penyesuaian perlahan (yang melewati perlindungan musim sejuk pada masa mudanya), ia boleh melancarkan desa hingga -12 atau -17° C seperti yang dibuktikan oleh pokok-pokok yang tumbuh di Strasbourg. Dan kemungkinan bahawa benih dari pokok-pokok Strasbourg ini memberi klon lebih pedesaan.
Pokok sabun akan dipindahkan ke taman pada musim bunga, untuk memberi masa untuk berakar sebelum musim sejuk, dan dilindungi oleh tudung musim sejuk musim sejuk yang pertama. Ia tidak akan menunjukkan tanda-tanda pemulihan musim bunga akan datang sehingga bulan Jun. Pertumbuhannya cukup cepat, tetapi mungkin memerlukan satu dekad sebelum dapat berbuah

Bagaimana untuk menanam pokok sabun?

Biji-bijian yang besar dan sukar dikelilingi oleh badan kapal tebal yang mesti dikurangkan sebelum menyemai (penjelasan dengan pisau atau kertas pasir). Mereka kemudian direndam selama 24 hingga 48 jam dalam termos air hangat. Mereka kemudiannya berkecambah dalam 4 hingga 6 minggu.
Mereka juga boleh bercambah secara semula jadi selepas 2 bulan stratifikasi sejuk pada 4° C (mensimulasikan musim sejuk yang sederhana).

Gunakan kacang pembasuhan pokok sabun

Buah-buahan dituai apabila mereka menjadi hitam dan berkerut. Mereka terus kering. Untuk membuat pakaian, mereka dipotong separuh untuk mengeluarkan benih. Cengkerang kemudian digunakan dalam periuk, di mesin basuh dengan cucian, pada 30° C. Kotak ini akan digunakan semula sebagai dobi semulajadi sebanyak 6 kali.
Sabun semulajadi ini juga digunakan untuk mencuci tangan atau sebagai syampu, ia masih berkesan untuk menggilap perak.
Buah-buahan ini kaya dengan minyak yang boleh diekstrak.
Di Asia, benih, bukan toksik kepada manusia dalam kuantiti yang kecil, digunakan dalam pencuci mulut.

Spesies dan jenis Sapindus

Genus ini mengandungi 13 spesies
·        Sapindus delavayi, spesies Asia lain
·        Sapindus saponaria, pembuat sabun Amerika
Pembuat sabun lain: koelreuteria paniculata




..

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.