Total Pageviews

Wednesday 6 February 2019

Kanser Pankreas







Kanser pankreas bermula di dalam tisu pankreas anda iaitu organ di abdomen yang terletak secara mendatar di bahagian bawah perut anda. Pankreas anda mengeluarkan enzim yang membantu pencernaan dan hormon yang membantu menguruskan gula darah anda.

Kanser ini biasanya merebak dengan cepat ke organ-organ berdekatan. Ia jarang dikesan pada peringkat awal. Tetapi bagi pesakit pankreas atau sejarah keluarga kanser pankreas, beberapa langkah atau ujian saringan mungkin membantu mengesan masalah awal. Salah satu tanda kanser pankreas adalah diabetes, terutamanya apabila ia berlaku dengan penurunan berat badan tanpa sebab, sakit kuning atau sakit di perut bahagian atas yang menyebar ke belakang badan.



APAKAH YANG PANKREAS ANDA LAKUKAN?

 

Pankreas adalah organ di abdomen yang duduk di depan tulang belakang di atas paras perut. Ia melaksanakan dua fungsi utama:-
§  fungsi endokrin – menjadikan insulin, hormon yang mengawal paras gula darah
§  fungsi exocrine – membuat dan merembes ke dalam enzim pencernaan usus yang membantu memecah protein, lemak, dan karbohidrat diet
Enzim membantu pencernaan dengan memotong protein, lemak, dan karbohidrat ke dalam bahagian yang lebih kecil supaya ianya lebih mudah diserap oleh badan dan digunakan sebagai blok pembangunan untuk tisu dan tenaga. Enzim meninggalkan pankreas melalui saluran yang menghubungkan pankreas ke usus di mana enzim bercampur dengan makanan yang ditelan.



JENIS-JENIS KANSER PANKREAS

Kanser pankreas diklasifikasikan mengikut bahagian pankreas yang terjejas: -bahagian yang membuat bahan pencernaan atau bahagian yang membuat insulin dan hormon lain.



KANSER PANKREAS EXOCRINE

Walaupun terdapat beberapa jenis kanser pankreas exocrine, 95% kes adalah disebabkan oleh adenocarcinoma pankreas. Lain-lain jenis kanser exocrine:-
§  Karsinoma adenosquamous
§  Karsinoma sel kquamous
§  Karsinoma sel raksasa
§  Karsinoma sel Acinar
§  Karsinoma sel kecil
Pankreas exocrine membentuk 95% daripada pankreas, jadi tidak menghairankan bahawa kebanyakan kanser pankreas timbul di sini.

 

 

KANSER PANKREAS ENDOKRIN

Sel-sel lain bagi pankreas membuat hormon yang dilepaskan terus ke dalam aliran darah. Tumor kanser yang timbul daripada sel-sel ini dipanggil tumor pankreas  neuroendocrine atau tumor sel salur. Kanser pankreas endokrin yang jarang berlaku dan dinamakan mengikut jenis hormon yang dihasilkan:-
§  Insulinomas – dari sel penghasil insulin
§  Glucagonomas – dari sel penghasil glucagon
§  Somatostatinomas – dari sel yang membuat somatostatin
§  Gastrinomas – dari sel penghasil gastrin
§  VIPomas – dari sel pembuatan peptida usus vasoaktif

 

GEJALA KANSER PANKREAS

 

Tanda dan simptom kanser ini selalunya tidak berlaku sehinggalah penyakit itu berkembang. Tanda-tanda kanser pankreas ini mungkin termasuk:
§  Sakit perut bahagian atas hingga ke belakang
§  Hilangan selera makan
§  Hilangan berat badan tanpa sebab
§  Kemurungan
§  Diabetis
§  Gumpalan darah
§  Keletihan
§  penyakit kuning samada kulit atau mata



AKTA RINGKAS KANSER PANKREAS

§  Pankreas terletak di perut dan mempunyai sel-sel dengan fungsi endokrin dan fungsi exocrine.
§  Sel kanser boleh berkembang dari kedua-dua jenis fungsi.
§  Kebanyakan kanser pankreas adalah adenokarsinoma.
§  Kanser ini sangat merbahaya kerana ia tumbuh dan menyebar dengan cepat dan selalunya didiagnosis pada peringkat akhir.
§  Kemoterapi selepas pembedahan boleh mengurangkan peluang kanser yang kembali.
§  Kemoterapi untuk kanser pankreas metastatik boleh memanjangkan hayat dan meningkatkan kualiti hidup, tetapi jarang menyembuhkan pesakit.
§  Pesakit yang didiagnosis dengan kanser pankreas perlu meningkatkan rawatan kanser.



FAKTOR RISIKO KANSER PANKREAS

 

Tiada siapa yang memahami punca kanser pankreas, tetapi faktor risiko tertentu telah dikenalpasti. Terdapat pelbagai faktor risiko pankreas, walaupun kebanyakannya hanya berkaitan dengan penyakit ini. Ramai orang yang mempunyai kanser ini tidak mempunyai sebarang faktor risiko tertentu.

 

 

GENETIK

5% – 10% daripada orang yang mempunyai kanser pankreas mempunyai ahli keluarga terdekat yang juga mempunyainya kanser ini. Walau bagaimanapun, jika tidak ada sejarah keluarga kanser bukan bermakna anda selamat.

 

 

DIABETES

Orang dengan diabetes jenis 1 dan 2 tidak semestinya lebih cenderung mendapat kanser pankreas tetapi kedua-duanya saling berkaitan. Jika bukan kanser pankreas, mungkin diabetis kronik. Begitu juga sebaliknya.

 

 

MEROKOK

Rokok adalah faktor utama untuk meningkatkan risiko kanser ini dan lain-lain jenis kanser. Semakin banyak orang yang merokok, semakin tinggi risiko. Perokok pasif juga mempunyai peluang yang sama dengan perokok tegar. Mencegah kanser adalah langkah terbaik.

 

 

OBESITI DAN TIDAK AKTIF

Mereka yang obesiti dan tidak aktif lebih cenderung untuk membina kanser. Mereka yang kerap bersenam dan aktifmengurangkan risiko kanser kira-kira separuh kemungkinan mendapat kanser ini berbanding mereka yang tidak bersenam sama sekali.





...

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.