Total Pageviews

Wednesday 6 February 2019

Kanser pankreas







Penerangan kanser pankreas


Kanser pankreas adalah penampilan dan perkembangan sel-sel kanser di pankreas. Pankreas adalah organ berbentuk pir yang panjang dan panjang dalam rongga perut. Ia menghasilkan enzim pencernaan dan hormon, termasuk insulin.

Kanser berlaku apabila sel-sel badan (dalam kes ini, sel-sel pankreas) mula membahagi secara rawak. Akibatnya, jisim tisu terbentuk, dipanggil tumor atau tumor. Istilah kanser merujuk kepada tumor ganas yang boleh menembusi tisu berdekatan dan merebak ke bahagian lain badan.


Penyebab kanser pankreas


Penyebab kanser pankreas tidak diketahui. Kajian menunjukkan bahawa terdapat beberapa faktor risiko yang berkaitan dengan penyakit ini.

Faktor risiko kanser pankreas


Faktor-faktor yang meningkatkan kemungkinan kanser pankreas:

§  Umur: 40 tahun ke atas;
§  Jantina: lelaki;
§  Merokok dan penggunaan tembakau tanpa asap (contohnya, mengunyah tembakau);
§  Diabetes;
§  Kronik pankreatitis, pankreatitis keturunan, nonpolyposis kanser kolon;
§  Sejarah keluarga atau peribadi jenis polip tertentu kolon atau kanser kolon;
§  Sejarah keluarga kanser pankreas (terutamanya di kalangan orang Yahudi Ashkenazi dengan gen BRCA2);
§  Penggunaan makanan yang tinggi lemak;
§  Kegemukan atau obesiti, yang juga boleh mengurangkan peluang hidup daripada kanser pankreas.



Gejala kanser pancreas


Kanser pankreas tidak menyebabkan gejala pada peringkat awal. Sel-sel kanser boleh tumbuh untuk beberapa lama sebelum ia menyebabkan gejala. Apabila gejala muncul, mereka boleh menjadi sangat tidak jelas. Dalam banyak kes, sebelum pengesanan, kanser merebak di luar pankreas.

Gejala akan berbeza bergantung kepada lokasi dan saiz tumor. Gejala kanser pankreas termasuk:

§  Mual;
§  Kehilangan selera makan;
§  Kehilangan berat badan yang tidak dapat dijelaskan;
§  Sakit di bahagian atas abdomen, yang kadang-kadang merebak ke bahagian belakang (akibat daripada percambahan kanser);
§  Jaundice - Yellowness kulit dan mata protein, gelap air kencing (jika tumor menghalang saluran hempedu);
§  Kelemahan, pening, menggigil, kekejangan otot, cirit-birit (terutama jika kanser menjejaskan sel-sel islet yang menghasilkan insulin dan hormon lain).


Gejala ini boleh disebabkan oleh penyakit lain yang kurang serius. Sekiranya anda mengalami gejala ini, anda perlu berjumpa dengan doktor anda.


Diagnosis kanser pancreas


Doktor akan bertanya mengenai gejala dan sejarah perubatan, dan juga melakukan pemeriksaan fizikal. Dia boleh menetapkan ujian darah dan air kencing, serta memeriksa darah tersembunyi di dalam tin.
Ujian mungkin termasuk:
§  X-ray bahagian atas saluran gastrointestinal - melaksanakan imej sinar-X bahagian atas sistem penghadaman selepas mengambil garam barium;
§  Tomografi terkompresi rongga abdomen - jenis sinar-X menggunakan komputer untuk mengambil gambar organ di dalam rongga perut;
§  Pencitraan resonans magnetik (MRI) adalah ujian yang menggunakan gelombang magnetik untuk mengambil imej organ-organ dalam rongga perut;
§  Ultrasound adalah ujian yang menggunakan gelombang bunyi untuk mengesan tumor;
§  Cholangiopancreatography retrograde endoskopik (ERCP) - jenis pemeriksaan sinar-X, di mana hati, pundi hempedu, saluran empedu dan pankreas dilakukan;
§  Cholangiography transhepatic percutaneus adalah sejenis jenis X-ray yang menunjukkan penyumbatan pada saluran hempedu hati;
§  Angiography - X-ray kapal, dilakukan selepas pengenalan ke dalam aliran darah dari pewarna kontras sinar-X;
§  Biopsi - penyingkiran sampel tisu pankreas untuk memeriksa kehadiran sel-sel kanser.




Rawatan kanser pankreas


Selepas pengesanan kanser pankreas, tinjauan dilakukan untuk menentukan sejauh mana dan sejauh mana kanser. Kaedah rawatan bergantung kepada sejauh mana penyebaran kanser.


Operasi dalam kanser pankreas


Pembuangan tumor kanser dan tisu berdekatan boleh dilakukan. Kelenjar limfa yang berdekatan kadang-kadang juga perlu dikeluarkan. Dengan kanser pankreas, pembedahan boleh dilakukan untuk mengurangkan gejala. Kaedah rawatan melalui cara pengendalian termasuk:
§  Prosedur Whipple adalah penyingkiran sebahagian daripada pankreas, sebahagian daripada usus kecil, dan beberapa tisu chamti di sekelilingnya;
§  Penyingkiran lengkap pankreas - penyingkiran keseluruhan pankreas, bahagian usus kecil, bahagian perut, saluran hempedu, pundi hempedu, limpa dan kebanyakan nodus limfa di kawasan kanser;
§  Resection jarak pankreas - penyingkiran badan dan ekor pankreas.

 

 

 

Terapi radiasi untuk kanser pankreas


Terapi radiasi adalah penggunaan radiasi untuk membunuh sel kanser dan mengurangkan tumor. Terapi boleh terdiri daripada jenis berikut:
§  Terapi radiasi luar - radiasi diarahkan ke hati dari sumber luar tubuh;
§  Radioterapi dalaman - Sumber radiasi diletakkan sedekat mungkin ke sel-sel kanser. Granular radiasi atau sebatian disampaikan terus ke tumor melalui kateter khas yang terletak di arteri hepatic, sebuah saluran darah yang menyebarkan darah ke hati.

 

 

 

Kemoterapi untuk kanser pankreas


Kemoterapi - Penggunaan dadah untuk memusnahkan sel kanser. Dadah untuk kemoterapi boleh disediakan dalam pelbagai bentuk: tablet, suntikan, pengenalan melalui kateter. Ubat memasuki aliran darah dan dibawa ke seluruh tubuh, membunuh sel-sel kanser terutamanya, dan juga beberapa sel yang sihat.

 

 

Terapi biologi untuk kanser pankreas


Terapi biologi melibatkan penggunaan dadah atau bahan yang dihasilkan oleh badan. Mereka digunakan untuk meningkatkan atau memulihkan perlindungan semula jadi terhadap kanser. Bahan-bahan yang digunakan dalam jenis rawatan ini juga dipanggil pengubah reaksi biologi (MBR).

 

Terapi gabungan untuk kanser pankreas


Dalam kebanyakan kes, kanser pankreas dijumpai pada peringkat terakhir. Dalam kes ini, operasi mungkin tidak sesuai. Jika operasi tidak dapat dilakukan, kemoterapi dan radioterapi digunakan bersama-sama, yang membolehkan untuk melanjutkan jangka hayat.
Operasi ini hanya berkaitan dengan 25% pesakit dengan kanser pankreas pada peringkat awal. Selepas operasi, rawatan berterusan dengan penggunaan kemoterapi dan radioterapi, yang dalam beberapa kes boleh memanjangkan jangka hayat.

 

 

Pencegahan kanser pankreas

Sekiranya anda menghadapi risiko kanser pankreas, langkah-langkah berikut akan membantu mengurangkan risiko penyakit ini:
§  Anda perlu berhenti merokok;
§  Ia adalah perlu untuk mengurangkan atau menghentikan penggunaan alkohol;
§  Menghapuskan berat badan berlebihan;
§  Mengekalkan diet yang sihat;
§  Ambil tindakan untuk mencegah timbulnya kencing manis (contohnya diet dan senaman);
§  Elakkan pendedahan kepada bahan karsinogenik (contohnya, jika anda bekerja di industri minyak atau kimia).





No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.