Total Pageviews

Sunday 2 June 2019

Puasa , Amalan Makan Baik



Faedah Puasa




Puasa boleh mengurangkan hormon insulin dari dirembeskan secara berlebihan daripada badan anda.









Jika tidak tidur 3 malam berterusan, hormon cortisol akan dirembeskan oleh kelenjar buah pingang. Cortisol adalah hormon stress dan akan meningkatkan gula dalam darah. Bila gula dalam darah meningkat, akan menyebabakan insulin dirembes ke dalam darah oleh islet Langerhan dari pankreas.



Insulin akan meningkatkan penukaran gula berlebihan yang anda makan kepada sel sel lemak. Justeru, lemak akan menebal pada jantung, pada pinggul, pada perut, di luar usus, omentum dsbnya. Anda akan jadi obes. Jantung akan bekerja kuat lama kelamaan akan melemahkan jantung seterusnya jantung anda gagal mengepam darah (darah tak mau keluar dari jantung!) Heart Failure !!!



Insulin akan menukarkan gula jadi lemak dan distor belebihan dalam sel hati. Lama lama sel hati boleh rosak menjadi cirrhosis.



Insulin berlebihan boleh menyebabkan salur darah berproliferasi dan ini mungkin menyebabkan sel kanser berproliferasi dengan mudah!



Kolesterol tidak sebabkan sakit jantung. Kolesterol tidak halang sakit jantung. Ini akuan USDA yang terbaru. 50% orang yang kena serangan jantung adalah berkolesterol rendah!


Amalan:
Kurangkan kanji atau karbohydrat.
Tiada bahan tambah dalam makanan
Tiada antibiotik makanan
Tiada pewarna tiruan.
Tiada perisa tiruan.
Tiada pewangi tiruan.


Lelaki yang kematian isteri atau isteri isteri yang tidak melayan suami dengan baik, awas anda berdosa kerana suami anda ada berisiko mendapat kematian lebih cepat kerana banyak hormon cortisol yang dikeluarkan oleh kelenjar adrenal lelaki akibat stress atau loneliness.



Amalan baik:
Minyak kelapa dara. Gunakan banyak santan.
Badam
Persimon (pisang kaki)
Gula perang
Beras perang
Puasa sekali sekala
Lebihkan makan sayur/buah yg bebas racun.
Buat jus buah buahan dengan juicer Panasonic MJ70-M (nenas, karot, epal, pir, avocado, sengkuang, beet root)



Benefit of Fasting
 
.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.