Total Pageviews

Saturday 2 June 2018

Wealth is Nothing


















Wealth is Nothing. Wealth wont follow you to grave. But God does.


Treasure love for your God and your family. 











3:10 Sesungguhnya orang orang yang kafir, hartanya dan anak anaknya tidak dapat mempertahankan mereka dari (siksa) Allah sedikitpun dan mereka itu bahan penyalaan api neraka.

3:14 Dihiaskan kepada manusia, mencintai shahwat (keinginan nafsu), seperti perempuan2, anak anak dan harta benda yang banyak, dari emas, perak, kuda yang bagus, binatang binatang ternak dan tanam tanaman. Demikian itulah kesukaan hidup di dunia, dan di sisi Allah tempat kembali yang sebaik baiknya (iaitu syurga).  

3:145  Tiadalah manusia itu akan mati, melainkan dengan izin Allah, sebagai suratan yang dijanjikan. Barang siapa menghendaki balasan di dunia, Kami berikan sebahagian daripadanya, dan barang siapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan juga daripadanya. Nanti akan Kami balasi orang2 yang berterima kasih (kepada Kami).

3:185  Tiap2 diri (yang berjiwa) mesti merasai mati. Sesungguhnya akan disempurnakan pahala kamu pada hari kiamat. Barang siapa yang terjauh dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, sesungguhnya menanglah ia. Tiadalah hidup di dunia ini, melainkan kesenangan yang memperdayakan.

3:186 Demi akan dicobai kamu tentang hartamu dan dirimu sendiri, Dan demi, akan kamu dengar caci, nista yang banyak dari orang orang ahli kitab sebelum kamu dan orang orang musyrik. Jika kamu sabar dan taqwa, sungguh demikian itulah perkara yang sangat di cita citakan.

4:57 Orang2 yang beriman dan beramal salih, akan Kami masukkan mereka ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal dalamnya selama lamanya. Bagi mereka itu ada isteri yang suci dan Kami masukkan mereka ke naungan yang melindunginya.

4:78 Di mana juapun kamu berada, niscaya maut akan mendapati kamu, meskipun kamu tinggal dalam benteng yang tertinggi. Jika mereka beroleh kebaikan, mereka berkata: (Kebaikan) ini dari sisi Allah. Tetapi jika mereka ditimpa kejahatan, mereka berkata: ini dari sisi engkau (ya Muhammad). Katakanlah : Semuanya itu dari sisi Allah. Mengapakah kaum itu hampir tiada mengerti perkataan itu?

6:32 Tiadalah hidup di dunia ini, melainkan permainan dan pergurauan. Sesungguhnya kampung akhirat lebih baik bagi orang2 yang taqwa. Apa tidakkah kamu memikirkan?

6:60 Dia yang mewafatkan (menidurkan) kamu malam hari dan mengetahui apa apa yang kamu kerjakan siang hari, kemudian Dia membangkitkan (membangunkan) kamu siang hari, supaya diteruskan masa hidup yang telah ditentukan, kemudian kepadaNya tempat kembalimu, kemudian Dia memberitakan kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan.

6:61 Dia yang Mahakuasa atas segala hambaNya dan mengutus kepadamu para penjaga (malaikat), sehingga apabila datang maut kepada salah seorang kamu, lalu utusan2 Kami mewafatkannya (mengambil ruhnya), sedang mereka itu tiada lengah (taksir).

6:62 Kemudian mereka itu dikembalikan kepada Allah, Tuhan mereka yang hak. Ingatlah, bagi Allah ketentuan hukum dan Dia selekas lekas menghisab.

6:70 Biarkanlah orang2 yang mengambil agamanya jadi permainan dan pergurauan, dan mereka terperdaya oleh (kesenangan) hidup di dunia dan berilah mereka peringatan dengan Quran, supaya jangan dijatuhkan diri mereka ke lembah kebinasaan, kerana usahanya. Tidak adalah baginya wali dan tiada pula pembantu, selain daripada Allah. Jika dia tebus dengan bermacam macam tebusan, tiadalah diterima daripadanya. Mereka itulah orang2 yang dijatuhkan kelembah kebinasaan, kerana usahanya. Untuk mereka itu minuman yang panas dan siksaan yang pedih, sebab mereka itu kafir (tiada beriman).

6:128 Pada hari Allah menghimpunkan mereka sekalian, (lalu dikatakan kepada mereka): Hai sekalian jin, sesungguhnya kamu telah banyak memperdayakan manusia. Berkatalah pemimpin pemimpin manusia: Ya Tuhan kami, telah bersuka ria setengah kami dengan yang lain: (sekarang) telah tiba masa yang telah Engkau janjikan kepada kami. Allah berfirman: Nerakalah tempat kamu, serta kekal di dalamnya, kecuali jika Allah menghendaki. Sesungguhnya Tuhanmu Maha bijaksana, lagi Maha mengetahui.

6:130 Hai sekalian jin dan manusia, tiadakah sampai kepadamu Rasul2 di antara kamu yang memberitakan ayat ayatKu kepadamu dan memberi peringatan kepadamu akan menemui hari ini? Sahut mereka: Kami mengakui kesalahan diri kami. Mereka terpedaya oleh kehidupan di dunia dan mereka mengakui kesalahan diri mereka, sesungguhnya mereka itu orang2 kafir.

7:34 Bagi tiap2 umat ada ajalnya. Apabila datang ajal mereka itu , tiada dapat mereka minta mengundurkannya dan tiada pula minta mendahulukannya sesaat juapun.

7:51 (Yaitu) orang2 yang menjadikan agamanya sebagai permainan  dan pergurauan, sedang mereka telah terpedaya dengan kehidupan di dunia. Maka pada hari ini Kami lupakan mereka, sebagaimana mereka telah melupakan pertemuan hari ini dan kerana mereka menyangkal ayat ayat Kami.

8:28 Ketahuilah bahawa harta dan anak2mu menjadi cobaan dan sesungguhnya di sisi Allah pahala yang besar.

9:35 Pada hari harta itu dibakar dalam neraka jahanam, lalu dibakar dengan dia muka, rusuk dan punggung mereka. Inilah harta benda yang kamu simpan untuk dirimu, maka rasailah olehmu (balasan) dari barang yang kamu simpan dahulu itu.

9:55 Janganlah engkau takjub kerana harta benda dan anak anak mereka. Sesungguhnya Allah mengkehendaki untuk menyiksa mereka dengan dia waktu hidup di dunia dan keluar nafas (jiwa) mereka, sedang mereka orang kafir.

9:59 Kalau sekiranya mereka suka atas pemberian Allah dan rasulNya, dan berkata: Allah mencukupi (memelihara) kami, nanti Allah akan memberi kami dari kurniaNya begitu pula RasulNya, sesungguhnya kami ingin kepada Allah, (niscaya adalah yang demikian lebih baik bagi mereka).

9:85 Janganlah engkau takjub kerana harta benda dan anak anak mereka. Hanya Allah mengkehendaki menyiksa mereka dengan demikian di dunia; dan keluar nafas mereka, sedang mereka orang kafir.

10:7 Sesungguhnya orang orang yang tiada mengharap akan menemui Kami, sedang mereka suka kepada kehidupan di dunia, serta tenang hatinya terhadap demikian, begitu juga orang orang yang lalai dari ayat ayat Kami,

10:8  Mereka itu tempatnya dalam neraka, disebabkan apa yang telah mereka usahakan.

10:24 Hanya umpama hidup di dunia seperti air yang Kami turunkan dari langit, lalu bercampur dengan tumbuh tumbuhan bumi, di antara makanan yang dimakan manusia dan binatang ternak. Sehingga apabila bumi itu telah sampai ke puncak keindahannya (dengan tanamannya) serta berhias dan penduduknya menduga, bahawa mereka dapat menguasainya (ketika itu) datanglah perintah (hukuman) Kami waktu malam atau siang, lalu Kami jadikan bumi itu seperti bumi yang telah dipotong tanam-tanamannya, seolah olah tak ada kelmarin itu. Demikianlah Kami terangkan beberapa ayat bagi kaum yang memikirkan.

10:45 Pada hari Allah menghimpunkan mereka, seolah olah mereka tiada berdiam (di dunia), melainkan sesaat siang saja, sedang mereka berkenal kenalan sesamanya. Sungguh merugi orang2 yang mendustakan bertemu Allah dan mereka tiada mendapat petunjuk.

10:49 Katakanlah : Aku tiada berkuasa menolak kemelaratan dari diriku dan tiada pula mendapat kemanfaatan, kecuali apa yang dikehendaki Allah. Bagi tiap tiap umat ada ajal. Apabila datang ajal mereka, maka tiada terlambat mereka sesaat pun dan tiada pula terdahulu.

10:70 Kesukaan sedikit di dunia, kemudian mereka kembali kepada Kami, kemudian Kami rasakan siksa yang keras terhadap mereka, sebab mereka kafir.

11:7 Dia yang menciptakan langit dan bumi dalam enam hari (masa) dan adalah arasyNya (singahsanaNya) di atas air, supaya Dia menguji, siapa di antara kamu, orang yang terbaik amalannya. Demi jika engkau berkata: Sesungguhnya kamu dibangkitkan sesudah mati, niscaya orang orang kafir itu berkata: Ini tidak lain, hanya sihir yang nyata.

11:15 Barang siapa menghendaki hidup di dunia dan perhiasannya, Kami sempurnakan pekerjaannya di dunia, sedang mereka tiada dirugikan.

11:16 Tetapi tidak ada bagi mereka di akhirat, melainkan neraka. Dan hapuslah apa apa yang mereka perbuat di dunia, dan binasalah apa apa yang mereka amalkan.

11:18 Siapakah yang lebih aniaya dari orang yang mengadakan dusta terhadap Allah? Mereka itu akan dihadapkan kepada Tuhan mereka dan saksi saksi berkata: Mereka ini berdusta terhadap Tuhannya. Ingatlah bahawa kutuk Allah atas orang orang yang aniaya.

11:19 Iaitu orang orang yang menghalangi jalan (agama) Allah dan menghendaki supaya jalan itu bengkok, sedang mereka itu ingkar akan akhirat (hari kemudian).

11:21 Mereka itu orang yang merugikan dirinya dan lenyaplah dari mereka apa apa yang mereka ada adakan.

11:22 Tidak dapat tidak (mestilah) mereka amat merugi di akhirat.

13:35 Umpama syurga yang dijanjikan untuk orang orang yang taqwa (menurut yang kami ceritakan kepadamu), mengalir air sungai di bawahnya. Makanannya abadi (tak habis habis), begitupun naungannya. Itulah akibat orang orang yang taqwa ; dan akibat orang orang kafir ialah neraka.

14:3 (Iaitu) orang2 yang memilih hidup di dunia dari akhirat dan menghalangi jalan Allah dan mencari (jalan) yang bengkok. Mereka itu dalam kesesatan yang jauh.

15:3 Biarkanlah mereka itu makan dan bersuka ria dan mereka lalai kerana angan angan, nanti mereka akan tahu.

15:88 Janganlah engkau layangkan pemandangan engkau kepada barang yang telah Kami beri kesukaan kepada bermacam macam orang kafir dan janganlah engkau berdukacita terhadap mereka itu dan rendahkanlah sayap engkau kepada orang2 yang beriman ! (berhina dirilah, jangan sombong).

16:96 Apa2 yang ada di sisimu akan habis dan apa2 yang ada di sisi Allah akan kekal. Demi, nanti akan Kami balasi orang2 yang sabar dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

16:97 Barang siapa mengerjakan kebaikan, baik laki2 ataupun perempuan, sedang ia beriman, niscaya Kami hidupkan dia dengan kehidupan yang baik; dan Kami balasi mereka dengan pahala yang terlebih baik dari apa yang telah mereka amalkan.

16:104 Sesungguhnya orang2 yang tidak beriman kepada ayat ayat Allah, maka Allah tiada memberi petunjuk kepada mereka dan untuk mereka siksaan yang pedih.

16:105 Hanya yang mengada adakan dusta, ialah orang2 yang tiada beriman kepada ayat ayat Allah dan mereka itulah orang2 dusta.

16:106 Barang siapa yang kafir (ingkar) akan Allah sesudah beriman, kecuali orang yang dipaksa, sedang hatinya masih tetap beriman, tetapi orang yang terbuka dadanya kepada kekafiran, maka atas mereka amarah Allah, dan untuk mereka itu siksaan yang besar.

16:107 Demikian itu, kerana mereka mencintai hidup di dunia lebih dari akhirat, dan kerana Allah tiada menunjuki kaum yang kafir.

16:108 Mereka itulah yang dicap Allah hati, pendengaran dan pemandangan mereka, dan mereka itulah orang yang lalai.

16:109 Sebenarnya, bahawa mereka itu di akhirat orang2 yang merugi.

16:117 Kesukaan yang sedikit (di dunia) dan untuk mereka siksaan yang pedih.

17:18 Barang siapa menghendaki dunia, Kami segerakan baginya didunia apa apa yang Kami kehendaki untuk siapa yang kami kehendaki. Kemudian Kami adakan untuknya neraka jahanam, ia masuk ke dalamnya, sedang ia tercela dan terusir.

17:19 Barang siapa menghendaki Akhirat dan mengusahakan amalan untuk akhirat itu, sedang dia orang beriman, maka usahanya itu diterima.

17:46 Dan Kami adakan tutup di atas hati mereka, sehingga mereka tiada mengerti, dan di telinga mereka, ada sumbat. Apabila engkau menyebut Tuhanmu  satu satunya dalam Quran, mereka berpaling lari ke belakang.

18:7 Sesungguhnya Kami jadikan apa yang di muka bumi sebagai perhiasannya, supaya Kami uji, manakah di antara mereka, orang yang lebih baik amalannya.

18:28 Sabarkanlah hatimu serta orang orang yang menyembah Tuhannya pada pagi dan petang, sedang mereka menghendaki keredhaan Allah; dan janganlah engkau palingkan pemandangan dari pada mereka, kerana menghendaki perhiasan hidup di dunia. Janganlah engkau turut orang yang telah Kami lalaikan hatinya dari mengingat Kami dan mengikut hawa nafsunya; dan adalah perbuatannya melebihi batas.

18:46 Harta benda dan anak anak adalah perhiasan hidup di dunia, dan (amal2) yang kekal lagi baik, lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu, dan lebih baik di cita cita.

20:131 Janganlah engkau layangkan kedua matamu kepada perhiasan yang Kami berikan kepada bermacam macam orang di antara mereka, sebagai bunga hidup di dunia, supaya mereka kami cobai dengan demikian itu. Dan rezeki Tuhanmu (dalam syurga), lebih baik dan lebih kekal.

21:35 Tiap tiap diri (yang berjiwa) mesti merasai mati. Kami akan uji kamu dengan kejahatan dan kebajikan, sebagai satu ujian; Kepada kami kamu akan dikembalikan.

23:99 Sehingga apabila seseorang di antara mereka itu mati, ia berkata: Ya Tuhanku kembalikanlah aku (ke dunia),

23:100 Mudah mudahan aku mengerjakan pekerjaan yang baik yang telah ku tinggalkan. Tidak sekali kali tidak. Sesungguhnya itu satu kalimat, dia mengatakannya. Di belakang mereka ada dinding sampai hari berbangkit.

23:115 Adakah kamu kira, bahawa Kami menjadikan kamu dengan percuma (main main saja)  dan kamu tiada akan kembali kepada Kami?

26:88 Pada hari yang tidak bermanfaat harta benda dan tidak pula anak anak,

26:128 Mengapakah kamu bangunkan suatu bangunan di tiap tiap tempat yang tinggi untuk mempermainkan orang lalu lintas?

26:129 Dan kamu buat beberapa istana yang kukuh, supaya kamu kekal (di atas dunia).

26:130 Apabila kamu menyiksa, kamu siksa dengan kejam.

26:205 Adakah engkau lihat, jika mereka Kami senangkan (kerana mempunyai anak anak dan harta benda yang banyak) beberapa tahun lamanya,

26:206 Kemudian mereka ditimpa (siksa) yang dijanjikan kepadanya,

26:207 Maka tiadalah bermanfaat apa yang menyenangkan mereka itu.

28:60 Sesuatu yang diberikan kepadamu, adalah untuk kesukaan hidup di dunia dan (untuk) perhiasannya, sedang pahala di sisi Allah terlebih baik dan terlebih kekal daripadanya. Tiadakah kamu memikirkan?

28:83 Itulah kampong akhirat, Kami adakan untuk orang2 yang tiada menghendaki sombong di muka bumi dan tiada pula memperbuat bencana. Akibat (yang baik) untuk orang2 yang taqwa.

29:57 Tiap tiap diri (manusia) mesti merasai mati. Kemudian kepada Kami kamu dikembalikan.

29:64 Hidup di dunia ini, tidak lain hanya suatu kesenangan dan permainan. Sesungguhnya kampung akhirat, itulah kehidupan yang sebenarnya, jika mereka mengetahui.

30:5 Oleh kerana pertolongan Allah. Dia menolongi siapa yang dikehendakiNya.  Dia Mahaperkasa lagi Penyayang.

30:6 (Itulah) janji Allah. Allah tidak memungkiri janjiNya, tetapi kebanyakkan manusia tiada mengetahui.

30:7 Mereka hanya mengetahui yang lahir dari kehidupan duniawi, sedangkan mereka lalai tentang akhirat.

31:33 Hai sekalian manusia, takutlah kepada Tuhanmu, dan takutlah akan hari (kiamat, di waktu itu) bapa tidak dapat menggantikan anaknya dan anak tidak pula dapat menggantikan bapanya sedikitpun. Sesungguhnya janji Allah sebenarnya, sebab itu, janganlah kamu terpedaya oleh hidup di dunia dan jangan pula terpedaya terhadap Allah oleh pendaya (setan).

31:34 Sesungguhnya di sisi Allah pengetahuan  (tentang waktu) kiamat; dan Dia menurunkan hujan; dan Dia mengetahui apa apa yang dalam rahim perempuan. Seseorang tidak mengetahui apa yang akan diusahakannya besok; dan seseorang tidak mengetahui di bumi yang mana ia akan mati. Sesungguhnya Allah Mahamengetahui lagi amat Mahamengetahui.

32:17 Seseorang tidak mengetahui, apa yang disembunyikan untuknya diantara bermacam macam kesenangan, sebagai balasan apa yang telah mereka amalkan.

33:56 Sesungguhnya Allah dan malaikat malaikatNya, selawat kepada nabi (Muhammad). Hai orang2 yang beriman, selawatlah kamu kepadanya dan ucapkanlah salam dengan salam yang sempurna.

35:5 Hai manusia, sesungguhnya janji Allah sebenarnya, sebab itu janganlah kamu terpedaya oleh kehidupan di dunia dan jangan pula terpedaya terhadap Allah dengan si pendaya (Setan).

36:44 Kecuali dengan rahmat dari Kami dan untuk kesukaan, hingga seketika (sampai ajalnya).

39:30 Sungguh engkau (ya Muhammad) akan mati dan sungguh mereka akan mati pula.

39:42 Allah mewafatkan manusia (memegang rohnya) ketika matinya dan yang belum mati dalam tidurnya, lalu Allah menahan roh orang yang telah ditetapkan kematiannya dan melepaskan roh orang yang lain (tidur) sampai waktu yang ditentukan. Sungguh pada demikian itu menjadi ayat ayat (tanda tanda) bagi kaum yang berfikir.

39:47 Kalau sekiranya orang2 yang aniaya (kafir) mempunyai apa apa yang di muka bumi semuanya, serta ditambah dengan seumpamanya, niscaya mereka tebusi dengan dia kejahatan siksa, pada hari kiamat. (Waktu itu), teranglah bagi mereka daripada Allah apa apa yang tiada mereka sangka.

40:39 Hai kaumku, hidup di dunia ini hanya kesukaan sedikit, dan sesungguhnya akhirat ialah kampung yang tetap.

40:40 Barang siapa memperbuat kejahatan, maka tiada dibalas, melainkan dengan seumpamanya, dan barang siapa yang beramal salih, baik putera ataupun puteri, sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk syurga, serta diberi rezeki di dalamnya tanpa terhitung.

40:68 Dia yang menghidupkan dan mematikan. Apabila Dia hendak memutuskan suatu urusan, maka hanya Dia berkata kepadanya: Jadilah engkau, lalu jadilah ia.

40:75 Demikian itu, kerana kamu bersuka ria di muka bumi tanpa kebenaran dan kerana kamu sangat bergirang hati (sombong).

40:76 Masuklah kamu ke pintu neraka, serta kekal di dalamnya, maka itulah sejahat jahat tempat tinggal bagi orang yang sombong.

42:20 Barang siapa menghendaki  tanaman (pahala) akhirat, Kami tambahi pahalanya itu, dan siapa menghendaki  tanaman (pahala) dunia, Kami berikan kepadanya, dan tak ada bahagiannya di akhirat.

42:35 Dan Dia mengetahui orang orang yang membantah ayat ayat Kami, tidak ada bagi mereka tempat melarikan diri.

42:36 Apa apa nikmat yang diberikan kepadamu, maka untuk kesukaan hidup di dunia, dan pahala yang disisi Allah terlebih baik (daripadanya) dan terlebih kekal untuk orang2 yang beriman dan bertawakal kepada Tuhannya.

43:33 Kalau tiadalah kerana khuatir manusia itu akan menjadi satu umat (yang kafir), niscaya Kami adakan bagi orang orang yang kafir terhadap Rahman atap atap rumah mereka (terbuat) dari perak, dan begitu pula tangga tangga tempat naiknya.

43:34 Dan (juga) pintu pintu rumah mereka dan dipan dipan tempat bersandar mereka (semuanya dari perak juga).

43:35 Dan (lagi Kami adakan bagi mereka) perhiasan (dari emas). Semuanya itu tidak lain, hanya kesukaan hidup di dunia. Dan akhirat di sisi Tuhanmu untuk orang orang yang taqwa.

43:36 Barang siapa yang membuat buat buta (melihat) peringatan Rahman (Quran), Kami kuasakan syetan kepadanya, lalu syetan itu menjadi temannya.

43:37 Sesungguhnya syetan syetan itu menghalangi mereka dari jalan (agama), sedang mereka mengira, bahawa mereka mendapat petunjuk.

43:38 Sehingga apabila ia datang kepada Kami (hari kiamat), ia berkata (kepada syetan itu): Hai kiranya, antaraku dan antara engkau sejauh timur dan barat, maka engkaulah sejahat jahat teman.

43:39 Tiada akan bermanfaat (penyesalan) bagimu pada hari itu, ketika (telah terang) kamu aniaya, sungguh kamu berserikat dalam siksaan.

44:56 Mereka di sana tiada merasai mati, kecuali mati yang pertama dan mereka dipeliharakan dari siksa neraka,

45:34 Dan dikatakan (kepada mereka) : Pada hari ini, Kami melupakan kamu, sebagaimana kamu melupakan pertemuan hari kamu ini, dan tempatmu dalam neraka, dan tidak ada bagimu orang orang yang menolong.

45:35 Demikian itu kerana kamu mengambil ayat ayat Allah jadi olok olokan, dan kamu terpedaya oleh hidup di dunia. Maka pada hari ini (hari kiamat) mereka tidak dikeluarkan dari dalam neraka, dan tiada pula dimintakan keredhaan Tuhannya.

46:20 Pada hari dihadapkan orang2 yang kafir ke dalam neraka (lalu dikatakan kepadanya): Adakah kamu sia siakan kesenanganmu waktu hidupmu di dunia dan kamu telah bersukaria dengan dia, maka pada hari ini kamu dibalas dengan siksa kehinaan, kerana kamu takbur di muka bumi, tanpa kebenaran dan kerana kamu pasik.

46:26 Sesungguhnya telah Kami tetapkan (kekayaan dan kekuatan) bagi mereka, yang tak pernah Kami tetapkan bagimu, dan Kami adakan bagi mereka pendengaran, penglihatan dan hati, tetapi pendengaran, penglihatan dari hati mereka itu tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun, ketika mereka menyangkal ayat ayat Allah, lalu mereka ditimpa siksa yang telah mereka perolok olokan.

46:35 Maka, sabarlah engkau (Ya Muhammad), sebagaimana telah sabar orang orang yang mempunyai kemauan di antara rasul rasul, dan janganlah engkau minta segerakan (siksa) untuk mereka. Seolah olah mereka pada hari melihat (siksa) yang dijanjikan kepada mereka , tiada diam (di atas dunia) melainkan sesaat dari siang hari. (Inilah) yang disampaikan (kepada mereka). Maka tiadalah yang dibinasakan kecuali kaum yang pasik.

47:36 Hidup di dunia, hanya permainan dan bersenda gurau. Jika kamu beriman dan bertaqwa, maka Allah akan memberikan pahala kepadamu dan Dia tiada meminta kepadamu semua hartamu:

48:5 Supaya Dia memasukkan orang orang yang beriman laki laki dan orang orang yang beriman perempuan ke dalam syurga yang mengalir air sungai di bawahnya, sedang mereka kekal di dalamnya, dan supaya Dia mengampuni kejahatan mereka. Demikian itu di sisi Allah adalah kemenangan yang besar.

50:22  Sesungguhnya engkau dalam kelalaian (masa dulu) tentang hal ini, lalu Kami bukakan tutup daripadamu, maka pemandangan mu amat tajam pada hari ini.

53:24 Adakah tiap tiap manusia memperoleh apa apa yang dicita citanya (diangan angannya)?

53:25 Maka kepunyaan Allah akhirat dan dunia.

53:29 Maka berpalinglah engkau dari pada orang yang telah berpaling daripada peringatan Kami (Quran) dan dia tiada menghendaki, kecuali hidup di dunia.

56:45 Sesungguhnya mereka sebelum itu (dahulu) bersenang senang (bermewah mewah),

56:95 Sesungguhnya ini adalah haqqul yakin (sebenar benarnya yakin)

56:96 Maka tasbihlah (sucikanlah) nama Tuhanmu yang Mahabesar.

57:14 Orang orang munafik itu menyeru orang orang Mukmin: Bukankah kami beserta kamu masa dahulu? Sahut orang orang Mukmin: Ya, (serta kami), tetapi kamu membencanakan dirimu sendiri (kerana hatimu tidak beriman) dan kamu tunggu tunggu (kesengsaraan kami) dan ragu ragu (hatimu) dan kamu terpedaya oleh angan angan saja, sehingga datang perintah Allah (mati) dan kamu terpedaya terhadap Allah oleh si pendaya (setan).

57:20 Ketahuilah, bahawa sesungguhnya hidup di dunia, hanya pergurauan, permainan, perhiasan dan bermegah megah antara kamu serta berlumba lumba banyak pada harta benda dan anak anak. Umpama demikian itu seperti air hujan yang menakjubkan orang orang kafir kerana tumbuh tumbuhannya, kemudian ia menjadi kering, lalu engkau lihat dia menjadi kuning, kemudian menjadi lumat (hancur). Dan di akhirat siksa yang keras (untuk orang orang kafir), dan ampunan dan keredhaan daripada Allah (untuk orang orang mukmin). Hidup di dunia tidak lain, hanya kesukaan tipuan.

57:23 (Kami katakan demikian itu), supaya kamu jangan berdukacita atas sesuatu yang telah luput dari padamu dan supaya jangan bersuka ria, kerana sesuatu yang kamu peroleh. Allah tiada mengasihi tiap tiap orang yang sombong dan bermegah megahan,

58:17  Harta dan anak anak mereka tiada bermanfaat bagi mereka sedikitpun (untuk melepaskan mereka) dari (siksa) Allah. Mereka itulah penghuni neraka, sedang mereka kekal di dalamnya.

60:3 Tiadalah bermanfaat kepadamu karib kerabat dan tidak pula anak anakmu pada hari kiamat; Dia (Allah) akan menceraikan antara kamu (yang kafir masuk neraka dan yang mukmin masuk syurga). Allah Mahamelihat apa apa yang kamu kerjakan.

62:8 Katakanlah: Sesungguhnya mati, yang lari kamu daripadanya, sesungguhnya ia akan menemui kamu, kemudian kamu dikembalikan kepada Yang mengetahui yang ghaib dan yang hadir, lalu dikhabarkanNya kepadamu apa apa yang telah kamu kerjakan

63:9 Hai orang orang yang beriman, janganlah kamu lalai (lengah) kerana harta benda dan anak anakmu daripada mengingat Allah. Barang siapa memperbuat demikian itu maka mereka orang merugi.

63:11 Allah tiada akan memberi tempoh kepada seseorang, bila telah sampai ajalnya. Allah Maha amat mengetahui apa apa yang kamu kerjakan.

64:14 Hai orang2 yang beriman, sesungguhnya di antara isteri2mu dan anak2mu ada yang menjadi musuhmu, sebab itu waspadalah kamu terhadap mereka; jika kamu memaafkan, membebaskan dan mengampun, maka sesungguhnya Allah Pengampun lagi Penyayang.

64:15 Sesungguhnya harta bendamu dan anak anakmu menjadi cobaan (ujian) bagimu. Allah di sisiNya pahala yang besar.

69:25 Adapun orang yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah kirinya, maka ia berkata : Aduhai kiranya, janganlah hendaknya diberikan buku amalanku!

69:26 Dan aku tidak mengetahui, apakah perhitunganku?

69:27 Aduhai kiranya, cukuplah mati, untuk memutuskan hidupku (tiada hidup kembali).

69:28 (Sekarang) tidak bermanfaat bagiku harta bendaku.

69:29 Telah hilang dari kekuasaanku.

69:34 Dan tiada menyuruh memberi makan orang miskin.

69:35 Maka tidak ada baginya karib kerabat pada hari ini di sini (dalam neraka)

69:36 Dan tidak pula makanan selain daripada darah dan nanah.

69:37 Yang tiada akan memakannya, kecuali orang orang yang bersalah (berdosa).

74:8 Apabila ditiup sangkakala (terompet),

74:9 Maka itulah, hari yang amat susah,

74:10 Tiada mudah (senang) bagi orang orang kafir.

74:11 Biarkanlah Aku sendiri serta orang yang Kuciptakan.

74:12 Dan Aku adakan baginya harta benda yang banyak,

74:13 Dan anak anak yang hadir (didekatnya),

74:14 Dan Kulapangkan (penghidupan) baginya selapang lapangnya.

74:15 Kemudian ia loba lagi, supaya Kutambah,

74:16 Tidak sekali kali. Sungguh dia menyangkal ayat ayat Kami.

74:17 Nanti akan kuberati dia dengan kesusahan (siksaan).

74:18 Sesungguhnya dia berfikir (buat mencaci Quran) dan merencanakan (dalam hatinya).

74:19 Maka terkutuklah dia, bagaimana ia merencanakan,

74:20 Kemudian terkutuklah dia, bagaimanapun ia merencanakan,

74:21 Kemudian dia pikirkan,

74:22 Kemudian ia bermuka masam dan bertambah masam.

74:23 Kemudian ia membelakang dan takbur,

74:24 Lalu ia berkata: Ini tidak lain, hanya sihir yang diterimanya (dari ahli sihir),

74:25 Ini tidak lain, hanya perkataan manusia,

74:26 Nanti dia akan Kumasukkan ke dalam neraka,

74:27 Tahukah engkau apakah neraka itu?

74:28 Ia tiada meninggalkan (daging) dan tiada membiarkan (tulang), (melainkan mesti dibakarnya),

74:29 (Ia) membakar kulit (manusia)

74:30 Di atasnya ada sembilan belas (penjaga).

74:31 Kami tidak adakan penjaga neraka itu, melainkan malaikat malaikat dan Kami tidak adakan bilangan mereka (sembilan belas), melainkan untuk cubaan bagi orang orang yang kafir dan supaya yakin orang orang ahli kitab dan supaya bertambah keimanan orang orang yang beriman, sehingga tidak ragu ragu orang orang ahli kitab dan orang orang mukmin; dan lagi supaya berkata orang orang yang dalam hatinya ada penyakit (ragu ragu) dan orang orang kafir: Apakah maksud Allah dengan contoh ini? Demikianlah Allah menyesatkan siapa yang dikehendakiNya dan menunjuki siapa yang dikehendakiNya. Tiadalah mengetahui tentera Tuhanmu, kecuali Dia sendiri. Dia (surat ini) tidak lain, hanya peringatan bagi manusia.

75:20 Tidak sekali kali. Tetapi kamu (hai manusia) mengasihi dunia,

75:21 Dan meninggalkan akhirat.

76:27 Sesungguhnya mereka ini mengasihi yang cepat (dunia) dan meninggalkan di belakangnya hari yang berat (kiamat).

79:35 Pada hari (itu) teringatlah manusia apa apa yang telah dikerjakannya.

79:36 Dan diperlihatkan neraka kepada orang yang melihat,

79:37 Maka barang siapa yang durhaka,

79:38 Dan mengutamakan hidup di dunia.

79:39 Maka sesungguhnya nerakalah tempat diamnya.

79:40 Adapun orang yang takut akan kebesaran Tuhannya dan menahan dirinya daripada nafsunya,

79:41 Maka sesungguhnya syurgalah tempat diamnya.

80:38 Ada muka (manusia) pada hari itu yang berseri seri,

83:29 Sesungguhnya orang orang yang berdosa telah mentertawakan orang orang yang beriman.

83:30 Apabila mereka lalu bertemu dengan orang2 Mukmin, mereka memberi isyarat dengan mata sesamanya untuk mengejekkan.

83:31 Dan apabila mereka kembali kepada keluarganya, mereka kembali dengan bersukacita (membuat lelucu).

84:10 Adapun orang yang diberikan buku (amalannya) dari sebelah belakang punggungnya,

84:11 Maka ia akan menyeru: Ya, binasalah aku!

84:12 Dan ia akan masuk ke dalam neraka.

84:13 Sesungguhnya dahulu ia bersuka ria dengan keluarganya.

84:14 Sesungguhnya ia menyangka, bahawa ia tidak akan kembali (kepada Tuhannya).

84:15 Ya, (mesti kembali). Sesungguhnya Tuhannya Mahamelihat usahanya.

87:15 Dan menyebut nama Tuhannya serta bersembahyang.

87:16 Tetapi kamu mengutamakan hidup di dunia.

87:17 Sedang akhirat itu lebih baik dan lebih kekal.

87:18 Sesungguhnya (ayat ayat) ini (sudah termaktub) dalam kitab kitab dahulu.

87:19 (iaitu) kitab kitab Ibrahim dan Musa.

89:20 Dan kamu cintai harta benda, cinta yang sebesar besarnya.

92:5 Adapun orang yang memberi dan taqwa,

92:6 Dan membenarkan adanya kebajikan,

92:7 Maka akan Kami mudahkan baginya jalan yang mudah.

92:8 Adapun orang yang bakhil dan sombong,

92:9 Dan mendustakan adanya kebajikan,

92:10 Maka akan Kami sediakan baginya jalan yang susah.

92:11 Hartanya tidak bermanfaat baginya, bila ia telah mati (binasa).

92:14 Maka aku beri peringatan kamu dengan neraka yang bernyala nyala.

92:15 Tiada akan memasukinya melainkan orang yang celaka,

92:16  Yang telah mendustakan dan berpaling.

93:4 Sesungguhnya akhirat lebih baik bagi engkau daripada dunia.

100:8 Sesungguhnya ia sangat bakhil, kerana mencintai harta bendanya.

100:9 Tiadakah ia tahu, bila dibangkitkan apa apa yang dalam kubur,

100:10 Dan diperiksa apa apa yang dalam dada,

100:11 Sesungguhnya Tuhan mereka pada hari itu Maha-amat mengetahui amalan mereka.

102:1 Kamu telah dilalaikan oleh perlumbaan (memperbanyak harta benda dan anak anak).

102:2 Sehingga kamu masuk kubur.

102:3 Sekali kali jangan begitu, nanti kamu akan mengetahui,

102:4 Kemudian, sekali kali jangan begitu, nanti kamu akan mengetahui,

102:5 Sekali kali jangan begitu, kalau kamu mengetahui dengan ilmu yang yakin.

102:6 Sesungguhnya kamu akan melihat neraka,

102:7 Kemudian, sesungguhnya kamu akan melihatnya dengan mata keyakinan,

102:8 Kemudian, kamu akan diperiksa pada hari itu tentang segala nikmat (yang kamu peroleh dari Tuhanmu).

104:1 Celakalah (azablah) untuk tiap tiap orang pengumpat dan pencela,

104:2 Yang mengumpulkan harta benda dan menghitung hitungnya,

104:3 Ia mengira, bahwa hartanya itu akan mengekalkannya (buat hidup di dunia).

104:4 Tidak sekali kali tidak, sesungguhnya dia akan dilemparkan ke dalam neraka (hutamah).

104:5 Tahukah engkau apakah neraka hutamah itu?

104:6 (Iaitu) Api Allah yang bernyala nyala,

104:7  Yang membakar sampai ke hati (manusia).

104:8 Sesungguhnya api itu ditutupkan atas mereka,

104:9 Sedang mereka itu (diikatkan) pada tiang yang panjang.

111:2 Tiadalah bermanfaat baginya harta bendanya dan apa apa yang diusahakannya (buat mempertahankan dirinya dari siksaan).

111:3 Dia akan memasuki neraka yang bernyala nyala,

111:4 Dan perempuannya (isterinya) yang mengangkut kayu api.

111:5 Di lehernya (diikatkan) tali yang dipilin (teguh).


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.