Jangan risau, anda masih
Cina jika sudah peluk Islam
CHAN Ah Lee, atau Ah Lee, merupakan
anak sulung daripada enam beradik. Kesemua adiknya perempuan. Dialah
satu-satunya anak lelaki kebanggaan keluarga, anak yang akan membawa nama
keluarga Chan ke generasi seterusnya. Apabila berita pengislaman Ah Lee sampai
ke pengetahuan ibu bapanya, Ah Lee sudah bersedia dengan segala jenis
kemungkinan. Kena marah memang pasti. Beliau bertawakal. Soalan pertama yang
ditanya bapanya, “Kenapa lu masuk Melayu?”.
“Mana ada
papa. Wa masih Cina. Hanya kepercayaan wa berubah. Tapi wa tetap Cina. Papa dan
mama masih bapa dan ibu wa. Malahan, agama Islam mewajibkan wa taat kepada ibu
bapa, walaupun berlainan agama”.
“Habis tu.
Kenapa lu tukar nama?”, tanya bapanya lagi.
“Wa tak
tukar nama la papa, hanya tambah nama Arab di depan supaya orang tahu wa ini
Islam. Sebab wa mata sepet, cakap pun ada sikit pelat. Kalau tak ada nama Arab
di depan, nanti lagi susah mau cerita”, jawab Ah Lee.
Sekarang
pun, setiap kali hendak menunaikan solat di masjid, disebabkan oleh paras
rupanya yang tidak kemelayuan, Ah Lee sering ditanya adakah dia Islam. Siap
disuruh bacakan Surah Al-Fatihah untuk membuktikan keislaman beliau.
Pada
mulanya, memang sakit hati. Orang lain yang mata tidak sepet tidak pula disuruh
buktikan mereka Islam. Tapi lama-kelamaan, bacaan Al-Fatihah beliau menjadi
lebih lancar. Jadi, ada baiknya juga dia disuruh mengulang surah tersebut
banyak kali.
“Kalau
dulu nama wa Chan Ah Lee, sekarang nama Islam wa Mohammad Chan Ah Lee. Kalau wa tak tukar nama pun tak mengapa.
Nama Islam adalah nama yang mempunyai maksud baik. Tapi wa ikut nasihat Jakim
(Fatwa Kebangsaan tahun 1981), untuk letak nama Arab di depan nama Cina, supaya
orang ramai tak keliru”, ujar Ah Lee lagi. Sejak kecil, Ah Lee digelar sebagai
Ali oleh kalangan rakan Melayu. Tetapi nama Mohammad yang menjadi pilihan
beliau. Nama seorang pemimpin Islam yang agung.
“Ingatkan
anak bertuah ni dah tukar nama Bin Abdullah macam orang lain”, fikir bapa Ah
Lee. “Aku masih hidup, kalau dia tukar nama bapa dia dengan Abdullah, memang
aku kerjakan anak bertuah ni,” fikir bapanya lagi.
“Soalan
kedua. Wa tengok lu ada pakai baju Melayu masa hari Jumaat. Apa pasal? Mahu
jadi Melayu ka?”, tanya bapa Ah Lee lagi, dengan nada yang sedikit rendah.
“Pakai
baju Melayu tak semestinya wa jadi Melayu papa. Hari lain wa pakai baju kemeja,
tali leher dan jaket, tak ada pula orang kata wa masuk Inggeris. Kadang-kadang
wa berjubah Arab. Lagipun, kawan-kawan Cina Peranakan Kelantan yang wa kenal,
ramai yang pakai kain pelekat macam Melayu, tapi mereka tidak dikatakan masuk
Melayu pula,” jawab Ah Lee dengan penuh lemah-lembut.
Walaupun
Malaysia sudah 58 tahun merdeka, persepsi masuk Islam sebagai masuk Melayu
masih tebal. Ramai kalangan masyarakat Cina masih beranggapan masuk Islam itu
masuk Melayu. Hal ini berlaku kerana generasi Cina Muslim terdahulu
menukarkan nama mereka kepada bin dan binti Abdullah, berpakaian Melayu,
berbahasa Melayu, dan mengamalkan adat Melayu.
Berbaju
Cina tidak salah asalkan menutup aurat. Berbahasa Cina pun tidak salah.
Malahan, menyambut Tahun Baharu Cina serta mengamalkan budaya Cina juga tidak
salah asalkan tidak melanggar syariat. Untuk membuktikan beliau tidak masuk
Melayu, Mohammad Chan memakai seluar jeans Levi’s dan baju T bertulisan Cina,
bukannya baju Melayu dan bersamping ketika pertama kali mengucap dua kalimah
syahadah.
Alangkah
indahnya jika masyarakat Cina Muslim masih mengamalkan budaya Cina serta
mengekalkan nama Cina. Ini akan memudahkan orang seperti Mohammad Chan untuk
memeluk Islam dan mungkin tidak mendapat tentangan hebat ibu bapa sebagaimana
yang dialaminya sekarang. Ini juga akan memudahkan usaha dakwah kepada
masyarakat Cina lain yang belum Islam.
Bukan
senang bagi seorang Cina itu memeluk Islam. Masih ramai yang merahsiakan
keislaman mereka sekarang ini atas banyak faktor. Mereka juga perlu
memberanikan diri bukan sahaja untuk berhadapan dengan keluarga dan rakan bukan
Islam yang lain, malahan berhadapan dengan masyarakat Islam asal yang mungkin
memandang sinis terhadap mereka. Ada yang berpendapat, mereka memeluk Islam
kerana mempunyai motif tertentu (seperti berkahwin) atau ada kepentingan yang
lain.
Sekarang
sudah ada masjid-masjid berseni bina Cina di Rantau Panjang, Ipoh, dan Melaka.
Ustaz dan pendakwah berketurunan Cina juga semakin ramai. Kita perlu lebih
ramai pendakwah multikultural ini kerana mereka lebih memahami segala
permasalahan muhajirin, mereka yang baharu memeluk Islam. Gerakan Cina Muslim
terutamanya melalui Macma juga telah memberikan nafas baharu dalam dakwah bukan
Islam dan kini bergerak aktif di seluruh Malaysia dalam menyebarkan kebenaran
Islam.
Bukan
mudah, untuk orang seperti Mohammad Chan, membuktikan kepada masyarakat Cina
bahawasanya menjadi Islam tidak akan mengurangkan kecinaannya, manakala kepada
masyarakat Islam pula, menjadi Cina tidak mengurangkan keIslaman beliau.
Bagi
Mohammad Chan, walaupun dia sudah Islam, “Wa masih Cina”.
.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.