Total Pageviews

Wednesday 7 June 2017

Pelajar paling lama SDH meninggal



Kuala Lumpur: Pesakit paru-paru kronik, Tan Hong Sheng, yang juga murid pertama dan paling lama menghadiri Sekolah Dalam Hospital (SDH) Serdang, meninggal dunia, jam 12 tengah malam kelmarin.

Mendiang Hong Sheng, 11, yang turut dikenali sebagai Adam, yang menerima rawatan di Hospital Serdang sejak awal 2011, menjadi murid perintis SDH Serdang sebaik memulakan operasi mulai awal Julai tahun sama.

Penyelia SDH Serdang, Azizah Abdul Aziz, berkata kehilangan kanak-kanak itu amat dirasai kerana personaliti dan keazamannya untuk meneruskan pelajaran, walaupun menghidap penyakit kronik dan perlu menggunakan bantuan peralatan oksigen sepanjang masa.

Sikapnya yang peramah, bersemangat dan sentiasa ceria, selain menjadikan sesi pembelajaran dalam kelas sebagai satu cara untuknya melupakan kesakitan dan menjalani kehidupan normal sebagai murid.



KUALA LUMPUR 27 Nov. - Setelah sekian lama bertarung nyawa melawan penyakit kronik paru-paru, akhirnya Tan Hong Sheng, 11, iaitu pelajar paling lama menghadiri Sekolah Dalam Hospital (SDH) Serdang meninggal dunia tengah malam tadi.

Hong Sheng atau lebih dikenali sebagai Adam meninggal dunia kira-kira pukul 12 tengah malam selepas kira-kira dua tahun setengah menjalani rawatan di hospital tersebut.

Dia yang menggunakan topeng oksigen hampir sepanjang masa itu merupakan pelajar pertama yang memasuki sekolah berkenaan sejak beroperasi pada Julai 2011.

Menurut Penyelia SDH Serdang, Azizah Abdul Aziz, kesungguhan Adam untuk belajar menjadi pembakar semangat kepada sembilan guru SDH untuk melaksanakan tugas sebagai pendidik.

"Mengajar pelajar yang sakit adalah pengalaman baharu kepada semua guru SDH. Melihat Adam yang begitu semangat belajar walaupun terpaksa memakai topeng oksigen sepanjang masa, menjadi pendorong utama kami," katanya.

Tambah Azizah, sejak mengetahui kewujudan sekolah bersebelahan wad, Adam menjadi pesakit pertama yang mahu ke kelas walaupun kesihatannya tidak mengizinkan.
"Guru-guru bagi subjek utama seperti Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik adalah mereka yang mengajar Adam menggunakan alat bantuan mengajar termasuk komputer tablet di katilnya," katanya.
Menurutnya, Adam menghadiri kelas setiap Isnin hingga Jumaat bermula pukul 10 pagi hingga pukul 12 tengah hari pada sesi pagi dan pukul 2 hingga pukul 4 petang bagi sesi seterusnya.
"Setiap hari, 15 minit sebelum kelas bermula, Adam akan menelefon bertanya siapa guru yang akan datang pada hari itu.

"Malah, pada hari cuti sekalipun, Adam akan menghubungi kami meminta kami datang mengajarnya. Kehilangan Adam amat kami rasakan," katanya yang turut memaklumkan subjek matematik merupakan kegemaran Adam.

Sementara itu, Penaung Hati Nurani, Puan Sri Noorainee Abdul Rahman turut mengucapkan takziah kepada keluarga Tan atas pemergian Adam.
Beliau berkata, semangat Adam akan terus subur dan menjadi ingatan bagi golongan pendidik di SDH.

"Aktiviti SDH banyak membantu Adam mengisi masanya sepanjang berada di hospital. Kesungguhannya dan keceriaannya ketika belajar memang jelas terpancar, sehingga terlupa mengenai kesakitan yang dialaminya," katanya.

Dalam pada itu, Ahli Jawatankuasa Hati Nurani dan guru SDH turut mengunjungi jenazah Adam di rumah keluarganya di Jalan Klang Lama, Kuala Lumpur.

Bagi Jawatankuasa Hati Nurani, pemergian Adam menjadi pendorong kepada usaha untuk membuka lebih banyak kemudahan seumpama itu di seluruh negara.

Para pendidik di SDH pula menganggap pengalaman seperti ini menjadi cabaran kepada mereka dalam menggalas tanggungjawab mendidik kanak-kanak sakit seperti Adam.


Semangat luar biasa pelajar SDH
MENJADI Tan Hong Sheng, 10, tidak mudah. Saat kanak-kanak lain berseronok bersama rakan-rakan di sekolah, dia hanya bertemankan topeng oksigen yang perlu dipakai 24 jam dan berbumbungkan hospital.
Sejak disahkan menghidap jangkitan paru-paru selepas beberapa bulan dilahirkan, Hong Sheng kerap keluar masuk hospital. Namun, sejak bulan Jun tahun lalu, Hospital Serdang, Selangor menjadi kediaman tetapnya sehingga kini.

Siapa sahaja pasti tersentuh melihat keadaan anak kecil yang berasal dari Selayang, Selangor itu. Tambah meruntun perasaan, dia tidak gemar dipanggil Hong Sheng malah mahu orang sekeliling menggelarnya Adam. Di kepala katilnya tertera nama 'Melayu'nya, Adam Mohd. Hashim.

"Saya lagi suka duduk hospital sebab cikgu selalu datang mengajar saya di wad. Papa juga selalu datang dengan kakak dan nenek. Hujung minggu pula saya suka melayari internet dan menonton televisyen," kepetahan Adam berbual membuatkan individu di sekelilingnya kagum dengan semangat berjuang melawan sakit yang dialaminya.

Selama menjadi penghuni hospital tersebut untuk tempoh setahun setengah, Adam tidak pernah tercicir dalam pelajaran. Pada awalnya, guru yang sering mengajarnya, Siti Norashikin Mohamed Said, 47, mengakui kanak-kanak itu mengalami kesukaran untuk memahami apa yang diajar.

"Peringkat awal, asas matematik seperti darab dan bahagi pun Adam tidak boleh buat. Kini, prestasinya selari dengan pelajar darjah empat di sekolah biasa. Mengajar Adam tidak sukar kerana dia sentiasa bersemangat.

"Kadang-kadang kalau kita bercuti atau ada urusan, dia akan telefon bertanya kenapa tidak datang. Waktu mengajar pula dia akan fokus untuk setengah jam sahaja, lepas itu bagi dia waktu sekejap untuk bermain atau berehat. Kemudian, saya sambung semula hingga cukup dua jam," jelas Norashikin yang datang ke wad Adam hampir setiap hari yang menjadi sebahagian daripada tanggungjawab guru Sekolah Dalam Hospital (SDH).

Bagi Wan Nur Anis Aina, 12, pelajaran yang dikutip selama berada di SDH Hospital Kuala Lumpur (HKL) amat berharga. Meskipun disahkan menghidap kanser buah pinggang tahap empat, ia sedikit pun tidak melemahkan semangat Anis mengejar cita-citanya bergelar doktor pakar.

Selepas menjalani pembedahan pada bulan Januari lalu, Anis berulang-alik bersama ibu bapanya dari Segamat, Johor ke HKL setiap tiga minggu bagi menjalani rawatan kemoterapi. Sebanyak 14 sesi kemoterapi perlu dijalani Anis dan diikuti rawatan susulan.


Ulang kaji pelajaran

"Tahun lepas saya tidak bersekolah selama setahun dan banyak mendapat bimbingan guru-guru SDH di HKL dan mengulangkaji pelajaran di rumah. Memang rindu untuk ke sekolah dan belajar bersama kawan-kawan tetapi saya mudah terkena jangkitan kalau keluar rumah.

"Namun, saya berkeras untuk menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di sekolah pada bulan September lepas kerana ingin merasai suasana seperti pelajar biasa walaupun diasingkan daripada kawan-kawan," kongsi Anis yang pernah mengimpikan untuk menyambung pelajaran ke Sekolah Sukan Bukit Jalil tetapi terpaksa melupakan hasrat tersebut ekoran sakit yang dihidapi.

Ibu Anis, Siti Noor Mohd. Zaid, 44, memberitahu dia dan suami, Wan Abdullah Wan Mohd. Noor, 40, tidak berfikir panjang untuk meletakkan anak mereka di bawah penyeliaan SDH. Kata Siti: "Sekurang-kurangnya waktu Anis terisi dengan sesuatu yang berfaedah dan tidak ketinggalan pelajaran.

"Pada awalnya memang dia agak perlahan untuk menerima sesi pembelajaran yang dijalankan di wad tetapi lama-kelamaan, dia dapat menyesuaikan diri dan mampu menyiapkan latihan-latihan yang diberikan guru dengan cekap."

Sementara itu, bergelar pendidik SDH, seseorang itu perlu memiliki pengalaman sebagai guru sekurang-kurangnya empat tahun. Mereka yang memohon kemudiannya dipanggil bagi menjalani sesi orientasi di wad bagi melihat sendiri suasana yang bakal ditempuhi.


Tiada paksaan

Cabaran utama sudah tentu terletak pada cara guru SDH mendekati pesakit. Aswaniza Shamsudin, yang mula berkhidmat di SDH HKL sejak ia dibuka menyatakan, langkah pertama yang perlu dilakukan ialah penguasaan sesi hati ke hati antara guru dan pelajar.

"Tiada paksaan belajar di SDH kerana semuanya memerlukan kebenaran ibu bapa dan kesediaan pesakit untuk belajar. Apabila mereka disahkan doktor cukup kuat untuk menerima pelajaran, guru-guru perlu bijak membentuk minat mereka dan mengawal emosi agar suasana pembelajaran dapat dijalankan secara tenang.

"Saya masih ingat waktu mula-mula mengajar di SDH HKL, saya diarahkan mengajar dua beradik yang menjadi mangsa simbahan asid. Disebabkan itu, saya perlu ke unit kebakaran dan memakai pakaian khas yang disediakan bagi mengelakkan sebarang jangkitan.

"Bayangkan, selalunya di sekolah saya tengok pelajar yang lengkap fizikalnya, tetapi mereka dalam keadaan yang sangat menyayat hati. Kali pertama berdepan dengan mereka, saya terpaksa keluar bilik tersebut dan menangis kerana tidak sanggup melihat kesakitan yang mereka alami.

"Saya mengambil masa selama tiga bulan untuk menguasai emosi supaya dapat menjalankan tanggungjawab seperti biasa. Begitu juga dengan situasi apabila ada dalam kalangan pelajar kami yang meninggal dunia.

"Kes kematian seorang pelajar perempuan akibat kanser masih berbekas dalam ingatan saya. Semua guru SDH tidak dapat melupakan wajahnya yang tidak pernah lekang dengan senyuman sehingga kami semua tidak tahu bagaimana dia menanggung kesakitan tersebut," terpapar kesedihan pada wajah Aswaniza saat menceritakan pengalaman tersebut.

Sharifah Haslina Syed Abd. Hamid, 33, pula menjelaskan, pendekatan menerusi alat bantuan mengajar seperti komputer, televisyen dan buku cerita menjadikan sesi pengajaran lebih seronok dan mencabar kreativiti guru.

"Memujuk pelajar di hospital untuk belajar memerlukan kesabaran tinggi. Namun, secara jujurnya, saya akui semangat pelajar-pelajar SDH lebih tinggi berbanding pelajar di sekolah biasa. "Cabaran yang dilalui guru SDH memang perit tetapi selepas seminggu berkhidmat, saya mula menghargai kehidupan dan melihat segala perkara di sekeliling sebagai satu kitaran perjalanan yang indah," luah Haslina yang mengajar bahasa Inggeris di SDH HKL.






No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.