Total Pageviews

Wednesday 6 September 2017

Lambakan Doktor di Malaysia

Lambakan Doktor di Malaysia


Untuk Sesiapa yg nak jadi Doktor

Amatlah sangat entry ini sangat wajib dibaca oleh sesiapa yg tgh wat plan nak amik medic dlm tmpoh 5thun dari skg.


KENYATAAN AKHBAR
MENTERI PENGAJIAN TINGGI
YB DATO’ SERI MOHAMED KHALED NORDIN
BERKAITAN MORATORIUM(PENANGGUHAN) PENAWARAN KURSUS BAHARU
BIDANG PERUBATAN DI INSTITUSI PENGAJIAN TINGGI
5 MEI 2011

Berdasarkan kepada kadar pengeluaran graduan perubatan dari IPT sedia ada, negara akan berupaya mencapai sasaran seorang pegawai perubatan kepada 400 penduduk (1:400) menjelang tahun 2020 secara berperingkat tanpa perlu penambahan kursus perubatan baharu. Apa yang lebih penting adalah satu bentuk kawalan yang perlu dilaksanakan bagi memastikan bilangan graduan perubatan yang dihasilkan ini dapat menjalani latihan siswazah yang berkualiti supaya mereka menjadi doktor yang kompeten dan selamat untuk mengamal.

Sehubungan dengan itu, kabinet telah bersetuju untuk melaksanakan moratorium ke atas penawaran kursus baharu bidang perubatan di institusi pengajian tinggi (IPT) selama lima tahunmulai 1 Mei 2011 hingga 30 April 2016.

Pelaksanaan moratorium bagi penawaran kursus baharu perubatan di IPT perlu dilaksanakan segera berdasarkan kepada justifikasi-justifikasi seperti berikut:

(i)peningkatan ketara bilangan graduan perubatan yang dikeluarkan oleh IPT;
ulasan KiNG-seramai 1300 org HO mendaftar pada 2010 & bilangan HO mendaftar pada 2011 adalah 4000 org.Jumlah peningkatan yang sgt mendadak.Kerajaan tidak akan mampu menggaji jumlah Doktor yg terlalu ramai.

(ii)kompetensi pegawai perubatan siswazah (housemanship);

ulasan KiNG-semakin ramai HO yang tidak dapat dilatih dengan cukup krn lambakan HO menyukarkan MO train dorg sbaek mungkin

(iii)tenaga pengajar; dan

ulasan KiNG-cuba bayangkan 1org senior doktor nak kne jaga 20-30 org doktor baru.Terjagakah atau kita sbg psakit yg harus berjaga-jaga?

(iv)Hospital Pengajar (Teaching Hospital)

ulasan KiNG-logiknya HO plu ditmpatkan di hospital yg mpunyai klinik pakar tapi ironinya skg krn lambakan HO,Gang HO ni bleh plak tcampak kat Hospital pendalaman/daerah.Yg mana hanya mengendalikan kes-kes kecil/primary sahaja.Apa akan terjadi pada mereka setelah tamat Houmanship kelak?Adakah mereka layak menentukan keputusan di atas nyawa seseorang sedangkan tidak dilatih secukupnya.


-kenyataan dipetik dari 
http://khalednordin.com/?p=988-
Berdasarkan kenyataan diatas kerajaan malaysia sedang cuba untuk prevent lambakan doktor by 2015-2016

Ini yang bakal terjadi:

1.Elaun kritikal & on call akan dihapus dari gaji doktor tatkala lambakan terjadi.Doktor(sarjana muda) akan menerima gaji yang sama seperti penjawat berkelulusan ijazah sarjana muda yang lain.jadi jika anda ingin jadi krn gaji yg tgi,maka anda kena perbetulkan niat anda.


2.Doktor akan bekerja mengikut shift.Tiada lagi panggilan kecemasan.


3.Ketika Housmanship,anda mungkin tiada langsung peluang untuk melakukan banyak rawatan kerana persaingan yang tinggi.HO berebut-rebut antara 1 sama lain.


4.Sebelum diterima menjadi Doktor,perlu menjalani temuduga seperti jawatan lain.Tak semua akan dapat kerja sebab kekosongan adalah terhad.Usia persaraan kakitangan awam pun dah meningkat jadi bilangan doktor baru yg diperlukan pun adlh sedikit.So after this,mungkin ada yang belajar amik medic tp tpkse keje sbg Pegawai pmsaran atau ape2 je bidang y bkaitan/tak bkaitan sementara mnunggu kekosongan.Its okay for waiting pada students yg belajar atas sponsorship tp what happen pd students yg wat loan mncecah 200-300K untuk amik medic?


5.Peluang untuk sambung pengajian di peringkat sarjana/PHD amatlah tipis.jika sebelum ini semua berpeluang tapi persaingan akan semakin tinggi seperti nak apply UPU after SPM.huhu...

Xkan anda nak jadi Doktor biasa je sampai bila tanpa apa-apa pengkhususan kepakaran?Disaat audiologist,pharmacist,MA,nurse,juru Xray,juru TMP & staf-staf kesihatan y lain dah bersusun ade master,PHD n segala bagai..Apa jadi pada anda?Disaat Gred mereka dah nak mncecah U54++,apa jadi pada anda?fikirkanlah....

Seruan saya pada semua ubahlah perspektif anda bahawa kareer doktor adalah terjamin buat masa sekarang. Remember that,no jobs in this world are guaranteed.


Tetapi jika anda mempunyai kesungguhan,kemampuan & segala an-an yg lain yg membuatkan anda sanggup hadapi semua ini.Ya anda boleh teruskan.Tetapi jgnlah usaha anda itu berkesudahan dengan penyesalan kelak.lakukan yang terbaik.Tetapi pada yang ingin mencari peluang yang lebih cerah,anda boleh mengubah haluan ke bidang-bidang lain.

Ya,rezeki ada dimana-mana tapi anda perlu fikirkan baik buruknya sebelum memilih sesuatu bidang.

sabda Rasulullah;"sesungguhnya pekerjaan yg mulia bukanlah menjadi seorang doktor mahupun seorang guru tetapi pekerjaan yang mulia adalah kamu menjadi seseorang yg dimana kamu mampu memberi manfaat baik kepada org lain"


-Seorang mekanik kenderaan sangat-sangat bermanfaat kepada bukanlah hanya kepada si pemandu kenderaan tersebut tetapi kepada seluruh pengguna jalanraya.

-Seorang peniaga makanan sangat-sangat bermanfaat kepada bukanlah hanya kepada si pemakan makanan tersebut tetapi kepada seluruh amalan kebaikan yg dilaksanakan di atas tenaga yg diperolehi badan hasil dari memakan makanan tersebut.

pada KiNG,mulia atau tidak sesebuah pekerjaan itu,kita yang memberikan nilainya.Jadilah apapun,asalkan kamu dapat memanfaati org lain & diri sendiri.




No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.