Anda yang sedang berada di luar negara telah menerima satu
panggilan telefon daripada seseorang yang mengaku dia adalah pegawai daripada
bank anda. Kononnya pihak bank hendak menaikkan had kredit ke atas kad kredit
anda. Dia meminta nombor kad kredit anda. Anda mula terfikir, jika benar dia
pegawai bank itu, tentulah pihak bank sudah mempunyai semua butiran yang mereka
perlukan. Jika anda benar-benar memberikan dia butiran itu, anda mungkin
menjadi salah seorang mangsa kecurian identiti. Kecurian sebegini boleh
mengakibatkan bermacam masalah seperti anda lewat membayar ansuran pinjaman
kereta yang anda tidak pernah pun memohon, atau diminta membayar bil kad kredit
yang anda tidak pernah buat.
Mana-mana dokumen yang memerlukan maklumat peribadi dan
kewangan seperti nama, alamat, nombor KP, tarikh lahir, akaun bank, butiran kad
kredit atau data pengenalan diri yang lain, semuanya boleh dicuri. Pencuri ini
membuka barisan kredit baru, mengakses akaun bank dan malah memohon dokumen
rasmi seperti lesen memandu atau pasport –
semuanya dengan menggunakan nama anda.
Urusan penipuan yang lazim berlaku ialah permohonan untuk
kad pengenalan, kad kredit, pinjaman bank, pembelian telefon bimbit dan kenderaan
serta jual-beli tanah.
Masalah utama ialah salinan foto dokumen seperti kad
pengenalan sukar untuk disahkan keasliannya. Lagipun gambar dalam salinan foto
KP agak kurang jelas. Dengan kerjasama sindiket luar, malah ada juga orang
dalam, penipu boleh menggunakan KP anda untuk meminjam wang atau membeli
kenderaan.
Cara identiti dicuri
Penggeledah tong sampah: Dengan menggeledah
tong sampah sebarang dokumen yang mengandungi maklumat peribadi seperti nama,
alamat, atau nombor kad kredit atau akaun bank boleh diguna untuk mencuri
identiti. Identiti boleh dibina seperti teka silangkata. Keratan ATM mungkin
tidak mengandungi maklumat peribadi seperti nama dan alamat tetapi yang
pencuri perlu lakukan ialah mengambil bil-bil lain dari
dalam tong sampah dan menyatukan semua maklumat yang ada.
Penggeledah peti surat: Apabila bank
komersial memperbaharui kad kredit melalui pos, kadang-kadang ia dilarikan
terlebih dahulu sebelum tiba ke tangan tuannya. Pencuri meletakkan
tandatangannya di belakang kad tersebut. Disebabkan ada tempoh berselang di
antara masa ia dicuri dengan masa pemegang kad menyedari akan kehilangannya,
banyak perkara buruk telah berlaku. Ada juga pencuri yang memohon pertukaran
alamat selepas mencuri surat mangsa.
Memancing maklumat. Jika anda menerima surat,
mesej SMS, panggilan telefon atau emel dari pihak yang mendakwa wakil bank atau
syarikat utiliti – waspadalah. Mereka membuat surat atau emel yang hampir sama seperti surat atau emel rasmi. Bunyinya sangat
serius atau menarik daripada sudut pemasaran, menyatakan kononnya anda telah
memenangi sesuatu dan untuk mengesahkan maklumat itu, mereka memerlukan nombor
kad pengenalan anda ataupun tarikh lahir anda.
Ragut. Bila beg diragut atau dompet dicuri, pencuri mendapat
dokumen mangsa secara langsung. Sindiket boleh mengupah seseorang untuk
menyamar sebagai diri mangsa dan melakukan urusan yang berkaitan dengan bank.
Penipuan dalam talian menggunakan emel,
laman web, chat room atau papan mesej. Penipuan secara phishing dan pharming mengggunakan emel dan laman web tiruan
untuk memperdaya penerima supaya memberikan maklumat peribadi seperti data kad
kredit dan kata laluan.
Phishing sering
dilakukan dengan menghantar emel secara pukal dari syarikat atau institusi
kewangan yang nampaknya macam sah dan anda biasa lihat. Emel itu selalunya cuba mendapatkan tindak balas emosi
terhadap sesuatu krisis. Lazimnya mereka meminta maklumatsensitif, kadangkala
mengarahkan si penerima pergi ke laman web palsu. Laman web itu, seperti juga
emel, nampak macam sah dan adakalanya, URL telah disembunyikan supaya alamat
web itu kelihatan seperti yang sebenar. Disebabkan emel dan laman webnya nampak
seperti sah, pencuri berharap sekurang-kurangnya sebahagian daripada
penerima boleh diperdaya supaya menyerahkan data mereka.
Laman cermin ini yang
mengandungi logo dan visual yang serupa serta alamat URL yang sama dengan
syarikat sebenar, boleh dibuat dan dihoskan oleh sesiapa sahaja di dunia ini.
Bila pelanggan yang tidak menyedari apa-apa memasukkan pengenalan log masuk dan
nombor PIN, maklumat akan dikumpulkan. Bagaimanapun, institusi kewangan telah
mengambil langkah keselamatan seperti menghantar PIN tambahan ke telefon anda
atau menghendaki anda memasukkan nombor tambahan sebagai ciri keselamatan
tambahan.
Pencuri juga
menggunakan virus yang memantau aktiviti Internet anda. Ia bertindak bila anda
melayari laman tertentu dengan mengalihkan anda ke laman web tiruan atau
memerangkap ketukan kekunci anda. Tanpa perlindungan virus, anda mungkin tidak
tahu kod jahat yang sedang menghuni dalam pemacu keras anda.
Adakah anda seorang
mangsa?
Jika anda kehilangan
dokumen berkaitan perbankan, laporkan hal itu pada pengeluar. Sebagai contoh,
jika anda membuat laporan polis pada hari ini dan kemudian anda mendapati
bahawa satu permohonan pinjaman telah dibuat di atas nama anda kira-kira pada
masa yang sama, liabiliti anda adalah terhad. Anda
lebih terlindung dan boleh membuktikan bahawa ia bukan salah anda.
Jika anda kehilangan kad pengenalan, cepat laporkannya
pada polis dan simpan laporan itu selama mana yang boleh kerana anda tidak tahu
bila anda perlu menggunakannya sebagai bukti.
Jika anda menerima penyata kad kredit bulanan dan
mendapati bahawa terdapat urusniaga palsu, segera berjumpa pihak bank. Secara
tipikal, anda tidak bertanggungjawab mulai saat anda melaporkan kehilangan itu.
Bagaimanapun, sebelum sebarang laporan dibuat, liabiliti biasanya terletak di
bahu pemegang kad. Ini adalah untuk mengelakkan pakatan sulit atau urusniaga
palsu yang dilakukan oleh pemegang kad
sebenar.
CARA MENGELAK
KECURIAN IDENTITI
DI LUAR TALIAN
Lupuskan dokumen anda dengan cermat
Pastikan dokumen penting yang mengandungi maklumat
sensitif seperti nombor kad pengenalan dan kad kredit, alamat dan nombor
telefon bimbit disiat halus sebelum dilupus. Jika anda telah membatalkan kad
kredit, jangan hanya dipotong dua – musnahkan juga cipnya untuk mengelakkan
penggunaan tanpa izin.
Jangan mudah memberi
maklumat menerusi panggilan telefon
Jika mereka mengatakan
ia adalah sebahagian daripada panggilan mesra pengguna, berhati-hatilah.Jika anda berasa tidak selesa, anda boleh minta untuk
hadir sendiri di bank. Bagaimanapun, jika anda melaporkan kehilangan atau meminta
kenaikan barisan kredit yang kekal, mereka mungkin menelefon dan meminta nombor
kad pengenalan dan tarikh lahir untuk pengesahan
selanjutnya. Kecuali anda sendiri yang membuat panggilan itu, bank tidak akan
meminta bentuk pengesahan yang lain, seperti nama ibu anda sebelum
berkahwin.
Periksa penyata anda
Simpan resit urusniaga supaya anda boleh selaraskannya
dengan apa yang terdapat pada penyata bagi memastikan tiada urusniaga palsu
yang berlaku.
Pantau kad kredit anda
Bila membuat pembayaran, lihat ke mana kad anda dibawa,
terutama di restoran. Yang paling baik ialah anda pergi sendiri ke kaunter
juruwang dan membuat pembayaran itu.
Di mana yang mungkin, minta salinan yang pihak saudagar
tidak perlukan. Bila anda daftar masuk ke hotel, salinan awal akan dicetak.
Salinan ini akan memaklumkan pihak hotel had yang mereka boleh caj anda.
Selepas salinan kedua dan terakhir dicetak ketika anda daftar keluar, mintalah
salinan awal itu daripada mereka supaya anda boleh musnahkannya dengan
cermat.
Lakukan Semakan Kredit Secara Berkala
Semak status kredit anda secara berkala untuk memastikan
semua pinjaman memang hak anda yang sah seperti yang anda sedia maklum. Bawa
MyKad ke Ibu Pejabat Bank Negara di Kuala Lumpur di mana anda boleh mendapatkan
laporan kredit anda secara percuma. Bagaimanapun, laporan kredit anda hanya
boleh diperolehi sekali dalam setiap 12 bulan. Untuk maklumat lanjut sila
layari http://creditbureau.bnm.gov.my/. Individu juga boleh membuat semakan percuma dengan
agensi rujukan kredit CTOS Sdn Bhd. Untuk maklumat mengenai prosiding
kebankrapan, dakwaan dan saman, perisytiharan jualan, penggulungan syarikat,
penggulungan Pengarah atau petisyen syarikat, maklumat syarikat dan perniagaan
dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia dan maklumat daripada carian dengan Jabatan
Pendaftaran Negara, isikan borang (disediakan di http://www.ctos.com.my) dan
disahkan oleh pesuruhjaya sumpah, serta bawa ia bersama-sama dengan MyKad ke
pejabat CTOS.
Awasi mel anda
Sentiasa pastikan bahawa mel seperti penyata perbankan
dan kad kredit tiba dengan selamat ke tangan anda. Jika tidak, hubungi pihak
berkenaan dengan segera. Ambil sendiri dokumen penting seperti kad dan buku cek
baru daripada bank. Jika anda tahu anda terpaksa keluar rumah buat beberapa lama,
dapatkan seseorang untuk membantu anda memperolehi mel itu semasa ketiadaan
anda, atau minta pihak pejabat pos untuk menahannya bagi pihak anda dengan cara
menulis kepada jabatan perkhidmatan pelanggan Pos Malaysia. Untuk maklumat
lanjut telefon 1-300-300-300.
Jaga dokumen anda
Jangan biarkan barangan berharga tanpa pengawasan,
terutama dalam kereta. Jika anda membuat salinan foto ke atas kad pengenalan
untuk disertakan dengan sebarang permohonan, pastikan semua salinan yang dibuat
itu diperhitungkan. Buat dua palang serong selari dan nyatakan ia adalah untuk
kegunaan bank sahaja.
DALAM TALIAN
Padam cache anda bila melakukan e-perbankan
Pencuri tidak dapat
mengesan laman web mana yang anda telah tuju dan merasa sukar untuk
memautkannya dengan laman serupa ciptaan mereka sendiri yang palsu.
Kerap lakukan pembersihan antivirus
Pasang dan kemaskini secara tetap program dan perisian
antivirus. Perisian popular seperti Symantec, McAfee, TrendMicro atau Internet
Security akan melindungi
komputer anda. Pasang perlindungan firewall, perisian antivirus dan penapis
antispam yang bagus. Program dengankemampuan antivirus dan antispyware boleh mengesan dan menghapuskan
ancaman jenayah yang mungkin bersembunyi di mesin anda.
Jangan buka emel dari
sumber yang tidak dikenali
Sebaik sahaja anda
membuka, pennyangak boleh memasukkan perisian jahat tertentu yang akan menyalin
maklumat dari komputer anda.
Periksa keselamatan
berkali-kali bila melakukan pembelian menggunakan kad kredit
Berhati-hati bila
membuat pembelian menerusi telefon atau internet, terutama bila anda diminta
memberikan pengesahan nilai atau kod kad tiga digit (CVV atau CVC) yang dicetak
di belakang kad kredit anda. Jika anda membuat bayaran menerusi sistem Visa dan
MasterCard yang sah, mereka mempunyai gerbang keselamatan tambahan, yang akan
dienkripkan. Bila anda memasukkan
kod CVV untuk pengesahan, ini memang selamat kerana saudagar itu sendiri tidak
mempunyai akses ke atas nombor CVV anda dan ia tidak akan muncul dalam rekod
mereka.
Jangan beri data
menerusi telefon kerana talian itu tidak dienkrip. Lakukan urusniaga hanya menerusi laman
web yang selamat. Jika tidak, tiada perlindungan sebenar dan pihak penipu boleh
mengalahgunakan maklumat itu.
Jika anda mempunyai
banyak kad kredit, gunakan kad dengan had kredit paling kecil untuk mengelakkan
kehilangan jumlah wang yang besar sekiranya penipuan berlaku.
Jangan lakukan urusniaga
kewangan menerusi wi-fi
Jika anda mengakses laman web perbankan, pastikan anda melakukannya
dengan sambungan yang selamat. Jangan melakukannya di kafe dan restoran yang
menawarkan sambungan internet wayarles percuma. Ini sangat berbahaya kerana
terlalu banyak pencurian menerusi internet yang dilakukan oleh pihak luar. Bila
anda memasukkan maklumat, mereka boleh merakam ketukan kekunci anda menerusi
sambungan wayarles. Maklumat ini boleh diguna setelah anda log keluar.
Jangan guna nombor
maklumat peribadi sebagai kata laluan
Jangan gunakan nombor
seperti nombor KP, tarikh lahir, atau nombor lesen memandu yang mudah dikesan
oleh pencuri ketika anda membuat kata laluan untuk laman web e-perbankan. Bila
dompet anda diragut, peragut boleh mencuba salah satu nombor itu untuk
membentuk kata laluan bagi memecah masuk. Cipta nombor anda sendiri, atau guna
nombor yang tidak ada dalam dompet anda.
Simpan maklumat peribadi dan kewangan yang sensitif dalam
fail dan direktori dilindungi kata laluan; gunakan kata laluan yang kukuh dan
tidak ketara.
Simpan nombor telefon yang penting dengan selamat
Nombor telefon adalah penting termasuk nombor yang
berkaitan dengan dokumen peribadi. Talian khidmat pelanggan kad kredit dan
pengeluar ATM harus
disimpan di tempat yang selamat bagi memudahkan anda mencarinya. Selain
menyimpan nombor-nombor ini dalam telefon bimbit, anda boleh juga membuat
salinan pendua yang dicetak pada kad kredit anda. Pastikan semua salinan itu disimpan dengan selamat.
Hati-hati dengan apa
yang anda hantar dalam emel dan telefon bimbit
Kecuali anda benar-benar pasti laman web itu sah dan
selamat, jangan berikan nombor Kad Pengenalan anda melalui laman web. Juga,
jangan hantarkannya melalui emel atau SMS.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.