Hasilkan kertas tanpa
bahan kimia
Lelaki itu tekun mengayak campuran air dan pulpa di dalam sebuah
besen di hadapannya dengan sejenis alat yang diperbuat daripada buluh.
Dia hanya
berhenti apabila satu lapisan nipis berwarna putih atau gentian selulosa mula
terbentuk di atas alat berkenaan.
Benoit
Dudognan menunggu seketika, sebaik sahaja yakin tiada air yang mengalir,
barulah dia meletakkan lapisan itu di atas meja berhampiran untuk dikeringkan.
Kertas
atau washi dalam bahasa Jepun itu dihasilkan daripada pulpa tumbuh-tumbuhan
seperti pokok malberi, buluh atau jerami.
Kertas
jenis itu lazim digunakan untuk menghasilkan kraf tangan, buku, sijil serta
penghadang pintu dan bilik di rumah-rumah tradisional Jepun.
Keistimewaannya
menyebabkan ia turut diiktiraf sebagai Kraf Tangan Tradisional Jepun pada 1989
dan turut didaftarkan sebagai Warisan Turun-Temurun oleh Pertubuhan Pendidikan,
Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) pada tahun
2014.
Latihan
Bagaimanapun, perubahan zaman menyebabkan seni penghasilan kertas secara tradisional atau nagashizuki yang dianggarkan berusia lebih 1,300 tahun itu semakin terpinggir di Jepun.
Dudognan
yang menetap di Arles, Perancis merupakan satu-satunya warga asing yang mampu
menguasai teknik itu di Eropah.
Ketika
ini, hanya terdapat tiga komuniti yang masih menguasai teknik itu di Jepun
iaitu di bandar Mino, wilayah Gifu; bandar Ogawa, wilayah Saitama dan bandar
Misumi, wilayah Shimane yang menjadi tempat Dudognan menjalani latihan.
“Ia
merupakan proses yang sukar dan rumit. Bayangkan, untuk menghasilkan gentian
selulosa sahaja memerlukan latihan selama enam bulan bagi mendapat campuran yang
tepat, itu belum proses-proses lain,” kata isterinya, Stephanie Allard, 42,
yang kini menjadi pembantu Dudognan di bengkel milik mereka yang terletak di
Arles.
“Teknik
ini merupakan kunci kepada penghasilan kertas kerana ia membolehkan lapisan itu
disusun memanjang, sekali gus memastikan ketahanannya. Ia sama sekali berbeza
berbanding teknik penghasilan kertas di Eropah.”
Selepas
dikeringkan, lapisan yang merupakan campuran air dan pulpa itu akan
menghasilkan kertas yang mempunyai tekstur lembut, ringan dan tahan lasak.
Ia akan
berubah warna mengikut ketebalan dan kelembapan bilik serta mampu bertahan
sehingga 400 tahun.
Pasangan
itu teruja untuk mempelajari teknik membuat kertas di Jepun selepas kilang
kertas tempat Dudognan bekerja ditutup pada tahun 2009.
Salah
seorang rakan mereka yang juga seorang ahli botani mendapati, pokok malberi
yang digunakan untuk penghasilan washi turut ditanam di Camargue.
Namun,
latihan yang dijalani Dudognan bersama isteri dan anak perempuan tunggalnya di
sana menuntut pelbagai halangan dan cabaran.
Kuasai
Pada tahun 2011, mereka telah diarahkan pulang ke Perancis selepas kebocoran reaktor nuklear di Fukushima.
“Selepas
keadaan pulih, barulah kami kembali ke sana untuk menyelesaikan latihan itu,”
ujarnya.
Tambah
Allard, sepanjang berada di sana, mereka turut mempelajari teknik untuk melukis
di atas kertas, membuat hiasan dan cetakan.
Katanya,
terdapat lima individu yang menguasai teknik itu di dunia dan empat daripadanya
berada di Jepun.
“Seni dan
kraf tangan tidak dapat dipisahkan di sana. Mereka melakukannya untuk banyak
perkara yang tidak mempunyai nilai di pasaran,” katanya.
Beberapa
abad lalu, di Misumi sahaja terdapat kira-kira 150 kilang percetakan kertas,
namun jumlahnya berkurangan kepada empat pada hari ini.
Bagi
mempertahankan seni itu, kebanyakan kilang kini turut dijadikan studio yang
menjadi tarikan kepada masyarakat dan pelancong untuk mempelajari dan melihat
teknik pembuatan washi.
“Di
seluruh Jepun, ketika itu, terdapat hampir 68,000 pakar pembuat kertas. Namun
sekarang, jumlahnya sekitar 250 orang sahaja. Separuh daripada mereka terpaksa
menghentikan perniagaan kerana tidak mempunyai pelanggan,” kata Dudognan.
Dalam
usaha menyokong industri kraf tangan tempatan terutamanya dalam menghasilkan
kertas tradisional itu, mereka hanya menggunakan peralatan yang dihasilkan di
Misumi.
“Pisau
untuk meraut batang pokok malberi ini turut dibeli di Misumi. Alat daripada
buluh yang digunakan untuk mengayak campuran air dan pulpa ini pun kami beli
daripada seorang penduduk tempatan di sana,” katanya.
Pasangan
itu bercadang untuk mengajar teknik tersebut kepada orang ramai, namun
keutamaan mereka ketika ini ialah melengkapkan kemudahan di bengkel tersebut.
“Di
Jepun, terdapat beberapa pakar yang mahir dengan teknik untuk membuat kertas
washi. Di sini, hanya kami berdua dan satu-satunya di Eropah.
“Pokok
malberi merupakan tanaman invasif. Jadi, kami tidak menanam pokok itu. Sesiapa
yang memilikinya di halaman rumah mereka boleh menghubungi kami dan kami akan
datang mengambilnya,” terang Stephanie.
Kejayaan
menghasilkan kertas secara semula jadi tanpa sebarang bahan kimia dan bahan
buangan itu membolehkan pasangan tersebut dianugerahkan trofi Unesco Biosphere
Reserves pada tahun 2014.
Pada masa
ini, mereka menjual kertas pada harga 40 euro (RM190) bagi setiap satu meter
persegi.
Lazimnya,
pelanggan-pelanggan mereka terdiri dalam kalangan pelukis, jurugambar, juruhias
dalaman dan pengurusan muzium seperti Yayasan Van Gogh serta Yayasan Luma di
Arles.
Paling
membanggakan, pelanggan mereka juga merupakan warganegara Jepun yang kini
bermastautin di Eropah.
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.