Total Pageviews

Friday 6 January 2017

Mengaku apa bahan dalam

 
 

Hundreds of foods in U.S. contain 'ADA' plastics chemical: report

By Carey Gillam

February 27, 2014

 

 

https://www.reuters.com/article/us-usa-food-chemicals-report-idUSBREA1Q08420140227

 

 

 

(Reuters) - Nearly 500 foods found on grocery store shelves in the United States, including many foods labeled as “healthy,” contain a potentially hazardous industrial plastics chemical, according to a report issued Thursday by a health research and advocacy group.

Azodicarbonamide, also known as ADA, was found as an ingredient in breads, bagels, tortillas, hamburger and hot dog buns, pizza, pastries, and other food products, according to a report by the Environmental Working Group, based in Washington.

Some consumer groups have called for the removal of azodicarbonamide from use in foods. Fast food chain Subway said earlier this month that it was removing the chemical from its products, but stated that ADA is a safe and widely used ingredient for many foods.

Azodicarbonamide is fully approved for use in food by the United States Food and Drug Administration and the Canadian Food Inspection Agency. But ADA is banned as an additive in Australia and some European countries.

As a food additive, azodicarbonamide is used as a flour bleaching agent and as an oxidizing agent in dough to improve its performance for bakers. It is also used in plastics to improve elasticity and can be found in yoga mats and shoes.

The World Health Organization states that epidemiological studies in humans and other reports have produced “abundant evidence that azodicarbonamide can induce asthma, other respiratory symptoms, and skin sensitization” to people working with the chemical.

The Environmental Working Group said manufacturers should immediately end the use of ADA in food. U.S. Senator Charles Schumer, a Democrat from New York, this month called on the FDA to ban ADA from foods.

The FDA states that azodicarbonamide can be used safely if the amount in flour does not exceed 2.05 grams per 100 pounds of flour or 45 parts per million.

Reporting by Carey Gillam in Kansas City; Editing by Phil Berlowitz

Our Standards: The Thomson Reuters Trust Principles.

 

  

https://www.reuters.com/article/us-usa-food-chemicals-report-idUSBREA1Q08420140227

 

 

https://foodbabe.com/they-say-mcdonalds-is-removing-artificial-ingredients-but-the-menu-is-still-full-of-them/

 

 

https://foodbabe.com/everyone-still-eats-mcdonalds-even-wont-admit/

 

 

https://foodbabe.com/tag/azodicarbonamide/

 

.

 

 
 
 
 
 
 
Mengaku apa bahan dalam

klik.sumber..mengakui.apa.yang

 

 

Hai semua, hari ini saya nak kongsikan satu berita yang buat pengemar-pengemar makanan segera. Saya tahu yang kita pernah dengar ura-ura atau gosip mengenai mereka menggunakan makanan menjijikkan dalam  makanan mereka dan sesetengah antara kita (termasuklah saya) mempercayai tentang pekara tersebut. Dari daging yang kemerah-merahan sehingga la mesin pembahagi daging, mereka akhirnya mengakui apakah sebenarnya yang terkandung di dalam makanan mereka setelah keraguan mengenai makanan segera ini semakin memuncak.

 

Bagi mengatasi masalah kritikan yang semakin memuncak ini, mereka telah melancarkan satu kampen PR yang dipanggil "Our food. Your Questions." yang memberi pelanggan melihat sendiri bagaimana mereka secara tepat membuat makanan mereka. Sementara syarikat mereka menafikan menggunakan "pink slime" dalam burger mereka, terdapat soalan lainnya yang akan membuat anda menggelengkkan kepala lagi. Sebagai contohnya - syarikat ini mengakui menggunakan bahan azodicarbonamide bahan kimia tambahan dalam roti mereka, dimana bahan ini juga boleh didapati di dalam yoga mat anda.

 

Nota: anda juga pasti akan terkejut bahawa syarikat ini berkeras mengatakan bahawa menambahkan bahan plastik dalam makanan adalah agak selamat.

 

"Terdapat kegunaan berbeza-beza untuk Azodicarbonamide, termasuk dalam beberapa produk bukan makanan, seperti tikar yoga. Hasilnya, ada beberapa orang telah mencadangkan bahawa makanan kami mengandungi getah atau plastik, atau bahawa bahan tidak selamat. Ini bukanlah masalahnya. Fikirkan garam: garam yang anda gunakan dalam makanan anda di rumah adalah variasi garam yang anda boleh menggunakan untuk menghilangkan ais di kaki lima anda. Perkara yang sama juga digunakan untuk bahan ADA - ia boleh digunakan dalam cara yang berbeza."

 

Anda juga patut tahu bahawa syarikat ini juga mengakui menggunakan bahan  Polydimethylsiloxane di dalam makanan mereka, dimana bahan ini digunakan sebagai ejen anti-buih didalam minyak menggoreng mereka. Akan tetapi anda juga pasti akan terkejut, bila anda mengetahui patty mereka adalah "100% daging". Ketua pengurus jenama mereka menekankan bahawa pelanggan tidak seharusnya "menilai kami sebelum anda mengenali siapa kami"



Lagi satu, saya rasa jika ada sesiapa yang pernah menonton wayang "Super-Size Me" pasti tahu apakah kos yang akan mereka dapat dengan mengambil "makanan" seperti ini terhadap kesihatan mereka sendiri. Jika anda tidak faham apa yang saya cuba sampaikan, lain kali jika anda melawati mereka ini anda boleh lihat sekeliling dan sekitar restoran tersebut dan anda pasti faham apa yang saya cuba sampaikan. Apa-apa pun saya rasa saya lebih selesa dengan memakan makanan tradisional kita walaupun mempunyai lemak seperti nasi lemak tetapi tidak mengandungi sebarang bahan kimia tambahan yang terdapat dalam makanan tradisional ini.

 

Saya berharap artikel ini bermanfaat untuk kita bersama dan jangan lupa untuk kongsinya dengan rakan dan famili ya.

 

 

klik.sumber..mengakui.apa.yang

 

 

.

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.