LATAR BELAKANG TRIBUNAL
1.
1.
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM) adalah suatu badan
kehakiman bebas yang ditubuhkan di bawah Seksyen 85, Bahagian XII Akta
Pelindungan Pengguna 1999 dan mula berkuatkuasa pada 15 November 1999
2.
Bahagian XII Akta mengandungi 37 seksyen berhubung dengan Tribunal
Tuntutan Pengguna seperti keanggotaannya, bidang kuasa, prosiding, award-award
yang dibuat dan hal-hal lain yang berkaitan dengannya.
OBJEKTIF TRIBUNAL
1.
1.
Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia adalah sebuah badan bebas yang
ditubuhkan di bawah Akta Pelindungan Pengguna 1999 yang fungsi utamanya adalah
mendengar dan mengadili tuntutan-tuntutan yang difailkan oleh pengguna di
bawah Akta Pelindungan Pengguna 1999 dan tertakluk kepada peruntukan Akta tersebut.
2.
Sebelum penubuhan Tribunal, semua pertikaian antara pengguna dan
peniaga, pembekal atau pengilang barang atau pembekal perkhidmatan terpaksa
dibawa ke mahkamah sivil yang mana melibatkan prosedur yang rumit, kos
yang tinggi dan memakan masa panjang. Ini adalah antara beberapa sebab mengapa
pengguna keberatan untuk membuat tuntutan mereka terhadap peniaga, pembekal
atau pengilang barang atau pembekal perkhidmatan yang tidak bertanggungjawab
dan beretika di mahkamah sivil, terutama jika nilai tuntutan yang dituntut
adalah kecil, walaupun sekarang telah ada Mahkamah Tuntutan Kecil di setiap
negeri untuk mendengar tuntutan tidak melebihi RM5,000.00.
3.
Memahami keadaan ini, Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia
ditubuhkan bagi menyediakan satu saluran alternatif selain mahkamah sivil untuk
pengguna menuntut gantirugi berkenaan pembelian barang atau perkhidmatan
yang dibekalkan daripada peniaga atau pembekal perkhidmatan dengan cara yang
MUDAH MURAH dan CEPAT.
KEANGGOTAAN TRIBUNAL
Seksyen 86 Akta memperuntukkan bahawa Tribunal hendaklah dianggotai oleh seorang Pengerusi dan seorang Timbalan Pengerusi yang terdiri daripada pegawai-pegawai daripada Perkhidmatan Kehakiman dan Perundangan dan tidak kurang daripada lima orang anggota Tribunal lain yang dilantik oleh Menteri.
BIDANG KUASA TRIBUNAL
Tribunal
mempunyai bidang kuasa mendengar :
1.
1.
apa-apa tuntutan mengenai apa-apa perkara yang ianya mempunyai bidang
kuasa untuk mendengar seperti diperuntukkan di bawah Akta;
2.
di mana jumlah amaun yang dituntut tidak melebihi RM25,000.00;
3.
apa-apa tuntutan berkaitan apa-apa barang atau perkhidmatan yang
baginya tidak ada mekanisme tebus rugi diperuntukkan di bawah mana-mana
undang-undang bertulis lain;dan
4.
suatu tuntutan yang berasaskan pada suatu kausa tindakan yang
terakru dalam masa tiga tahun dari tuntutan itu.
BATASAN BIDANG KUASA
Tribunal TIDAK mempunyai bidang kuasa untuk mendengar apa-apa tuntutan :-
a.
yang berbangkit daripada
kecederaan diri atau kematian;
a.
bagi mendapatkan kembali
tanah atau apa-apa estet atau kepentingan mengenai tanah;
a.
pertikaian mengenai
hakmilik kepada mana-mana tanah atau estet atau kepentingan mengenai tanah;
a.
pertikaian mengenai hak
mana-mana orang di bawah suatu wasiat atau kematian tak berwasiat;
a.
pertikaian berkaitan
dengan hal-hal:-
i.
francais
ii.
nama baik;
iii.
rahsia perdagangan atau
harta intelek lain;
iv.
apa-apa hak dalam
tindakan; dan
a.
apabila mana-mana
tribunal telah ditubuhkan di bawah mana-mana
undang-undang bertulis lain untuk mendengar dan memutuskan
tuntutan berkaitan perkara yang menjadi hal perkara tuntutan itu.
|
JENIS TUNTUTAN YANG BOLEH DIFAILKAN DI TRIBUNAL
Pengguna boleh memfailkan tuntutan di Tribunal menuntut gantirugi bagi kerugian yang ditanggung atas apa-apa perkara berkaitan kepentingannya sebagai pengguna di bawah Akta yang berbangkit daripada :-
a.
Perlakuan
yang mengelirukan atau memperdaya berhubung dengan barang mengenai sifat,
proses pengilangan, ciri-ciri, kesesuaian bagi sesuatu maksud, kualiti dan
kuantit barang itu;
a.
perlakuan yang
mengelirukan dan memperdaya berhubung dengan perkhidmatan mengenai sifat,
ciri-ciri, kesesuaian bagi sesuatu maksud, kualiti dan kuantiti
perkhidmatan itu;
a.
representasi palsu atau
mengelirukan berhubung dengan barang bahawa barang itu: -
i.
adalah daripada jenis,
standard, gred, kualiti, kuantiti gaya atau model tertentu;
ii.
mempunyai sejarah
tertentu atau kegunaan tertentu atau berasal daripada tempat tertentu;
iii.
baru atau baru
dibaikpulih;
iv.
telah dikilangkan,
dikeluarkan, diproses atau dibaikpulih pada suatu masa tertentu;
v.
mempunyai apa-apa
tajaan, kelulusan, pengendorsan, gabungan, ciri-ciri pencapaian, aksesori,
kegunaan atau faedah
a.
representasi palsu atau
mengelirukan berhubung dengan perkhidmatan bahawa perkhidmatan itu:
i.
adalah daripada jenis,
standard, kualiti atau kuantiti tertentu;
ii.
dibekalkan oleh
mana-mana orang tertentu atau oleh mana-mana orang yang mempunyai daya
ketukangan, kelayakan atau kemahiran tertentu; atau
iii.
mempunyai apa-apa
tajaan, kelulusan, pengedorsan, gabungan, ciri-ciri pencapaian, aksesori,
kegunaan atau faedah
a.
gambaran yang
mengelirukan mengenai harga yang padanya barang atau perkhidmatan boleh
didapati;
a.
tawaran apa-apa
pemberian, hadiah atau benda percuma lain dengan niat untuk tidak
mengadakannya atau tidak mengadakan sebagaimana yang ditawarkan;
a.
penerimaan bayaran bagi
barang atau perkhidmatan dengan niat untuk tidak membekalkan
barang atau perkhidmatan itu atau berniat membekalkan barang atau
perkhidmatan yang berbeza daripada barang atau perkhidmatan yang berkenaanya
bayaran diterima;
a.
membekalkan atau
menawarkan atau mengiklankan untuk membekalkan apa-apa barang atau
perkhidmatan yang tidak mematuhi standard keselamatan yang ditentukan
berkenaan dengan apa-apa barang atau perkhidmatan atau kelas barang atau
perkhidmatan
a.
Hak terhadap pembekal
barang berkenaan dengan gerenti berkaitan dengan barang mengenai:-
i.
hakmilik;
ii.
kualiti boleh terima;
iii.
kesesuaian bagi maksud
tertentu;
iv.
bahawa barang mematuhi
sampel atau perihal;
v.
harga munasabah;
vi.
pembaikan dan barang
ganti; dan
vii.
kebolehdapatan barang yang
serupa pada masa hadapan
a.
Hak terhadap pembekal
perkhidmatan berkenaan dengan gerenti berkaitan dengan perkhidmatan
mengenai:-
i.
ketelitian
dan kemahiran munasabah;
ii.
kesesuaian bagi maksud
tertentu;
iii.
masa siap yang
munasabah;dan
iv.
harga munasabah yang
dikenakan.
|
No comments:
Post a Comment
Note: only a member of this blog may post a comment.