Total Pageviews

Saturday 15 October 2016

Keselamatan Pasir Binaan di Malaysia

Keselamatan Pasir Binaan di Malaysia

Saya ada sedikit kemuyskilan yakni susah hati dengan pasir yang digunakan di Malaysia bagi membuat rumah rumah kita semua. Kerisauan saya itu berdasarkan fakta bahawa semakin dalam kita menggali pasir di perut bumi maka ada kemungkinan pasir dibawah perut bumi itu mengeluarkan bahan bersifat radioaktif. Bahan radioaktif mempunyai kadar pereputan yang amat lama iaitumengambil puluhan tahun bergantung kepada jenis radioaktifnya.

Apabila kita menggunakan pasir ini bagi membuat dinding rumah di dalam bancuhan simen, maka sudah pasti anak anak dan kaum keluarga kita terdedah kepada pancaran radiasi radioaktif. Cuba bayangkan apa akan terjadi kepada bayi dalam kandungan atau anak anak kecil yang terdedah kepada radioaktif di dalam rumah mereka sendiri untuk jangka panjang.

Di dalam mesyuarat KKM yang membahaskan kematian kanak kanak bawah lima tahun dan juga kejadian kecacatan bayi termasuk kecacatan dasyat (Lethal Congenital Malformation) yang membawa kepada kematian bayi, isu pencemaran radiasi daripada pasir binaan tidak disentuh langsung!

Persoalannya di Malaysia adakah Jabatan Alam Sekitar dan Nuklear Malaysia memantau tahap radiasi yang dipancarkan daripada pusat pusat perlombongan pasir ( terutamanya di kawasan bekas bekas lombong bijih timah? )

Semasa saya mencari maklumat saya terserempak dengan maklumat di bawah yang saya kongsikan untuk kita mudah mudahan mendapat manfaat daripadanya.






Uranium,Thorium dan Lain-lain Radioaktif


Berapa banyak radioaktif yang ada dimuka bumi. Yang ahli geologi dan ahli sains jumpa? Adakah ahli arkeoligi juga pernah jumpa radioaktif?

Jom kita belajar dan berbincang seseolah kita masuk kelas fizik dan Kimia tingkatan 4 dulu. Mengenali ke aktifan radioaktif dan hayat sesuatu radioaktif. Jika kita lihat jadual perkalaan unsur, radioaktif duduk di jadual mana?

Jadual Perkalaan Unsur

Jadual berkala unsur kimia adalah himpunan paparan berkaitan unsur kimia yang diketahui. Unsur ini disusun menurut struktur elektron agar kebanyakan ciri kimia berubah secara tetap sepanjang jadual. Setiap unsur disenaraikan menurut nombor atom dan simbol kimia.

Jadual piawaian membekalkan asas yang diperlukan. Terdapat juga kaedah lain memaparkan unsur kimia untuk lebih terperinci atau sudut pandangan lain.


Tak mau cerita jauh sangat tentang jadual perkalaan ini, sebab bukan kita nak ambil peperiksaan pun, cukup sekadar tahu saja, utama yang saya nak bawa dalam perbincangan ini ialah mengenali unsur-unsur radioaktif. Sebabnya sekarang ni Malaysia dan ada loji nuklear yang diuruskan oleh Lynass. Jadi sebagai warganegara Malaysia, kita kena tahu dan ambik tahu apa yang lynass buat supaya tidak berlaku kerosakan di bumi kita.

Seperti kita belayar dalam sebuah kapal, bila ada seorang penumpang menebuk lubang di lantai kapal, adakah kita mahu biarkan?  Kita tak mahu campur tangan hal orang, tak mahu jaga tepi seluar orang dan membiarkan orang tu terus tebuk lubang. Adakah sikap ini bagus dan baik? Adakah hanya orang tu saja yang tenggelam atau satu kapal tenggelam?  Jika kita biarkan, pasti lama-kelamaan kapal akan tenggelam.

Oleh itu jom kita dapatkan info sebanyak mungkin tentang radioaktif dan keaktifannya, kesannya kepada makhluk Allah di bumi yang Allah ciptakan bagi makhluk sejagat menggunakan sebaik-baiknya.
Air Mata Kasih:
Kenapa perlu ambik tau tentang radioaktif , tentang loji nuklear supaya kejadian yang berlaku sebelum ini menjadi iktibar kepada manusia hari ini.

Siapa tahu apa kesan bom atom ke atas Hiroshima dan Nagasaki?

Apa kesannya bila  letupan loji nuklear chernobyl

Kesan radiasi bila Loji nuklear Jepun meletup
Air Mata Kasih:
Kenapa kita kena belajar dan ambik tahu hal ini supaya sesiapa yang menguruskan loji-loji nuklear ini ambik perhatian , ambik pengawalan dan ambik tanggungjawap bila berlaku sesuatu.

Jangan salahkan alam bila berlaku kebocoran loji nuklear, jangan menyalahkan teknikal bila berlaku letupan diloji nuklear.


Membina loji nuklear samalah membina bom atom untuk membunuh manusia dalam sekelip mata dan memberi kesan radiasi untuk jangkamasa yang amat panjang.


Allah menyuruh kita menjaga bumi , hidup dalam harmoni tetapi oleh kerana adanya tangan-tangan manusia yang melakukan kerosakkan maka bumi telah musnah.


Memang kita tahu umur bumi sudah tua, tetapi adakah kerana bumi sudah tua, kita sewenang-wenangnya nak buat kerosakkan?
Air Mata Kasih:
Mari saya ceritakan sejarah Loji Nuklear Chernobyl.

Chernobyl mula dicatat pada 1193 sebagai tempat pemburuan dan bangsal pembalak oleh Putera Rostislavich. Ia menjadi kampung diraja bagi pemerintah Lithuania pada abad ke-13. Bandar ini dianugerahkan sebagai fiefdom kepada Filon Kmita, kapten dalam kalvari di-Raja, pada 1566. Daerah yang mengandungi Chernobyl dipindahkan ke Kerajaan Poland pada 1569, dan kemudiannya diserap oleh Empayar Rusia pada 1793. [3] Sebelum abad ke-20 Chernobyl diduduki oleh petani Ruthenian dan Poland, dan sejumlah besar masyarakat Yahudi.

Chernobyl mempunyai sejarah keagamaan yang kaya. Kaum Yahudi dibawa masuk oleh Filon Kmita semasa kempen koloni Poland, termasuk Hasidim termasuk juga Yahudi Ortodoks yang lain. Petani Ukraine Kristian Ortodoks Timur daerah ini kebanyakannya dipaksa oleh Rusia untuk menganut Katolik Greek selepas 1596, dan kembali ke Ortodoks Rusia hanya selepas penyatuan Ukraine dengan Rusia.

Gereja dan biara jurusan Dominican diasaskan pada 1626 oleh Lukasz Sapieha, pada kemuncak reformasi-balas (Counter-reformation). Terdapat sekumpulan Katolik Tua, yang menentang dekri Council of Trent. Biara Dominican diambil alih pada 1832, dan gereja Katolik Tua dibubarkan pada 1892.

Semenjak 1892, Chernobyl melalui turun naik. Pada 1898 Chernobyl mempunyai penduduk seramai 10,800, termasuk 7,200 Yahudi. Semasa Perang Dunia I kampung ini dijajah dan selepas itu melalui Perang Saudara antara Bolshevik dan Ukrainian. Semasa Perang Poland-Soviet 1919-1920, ia pada mulanya ditawan oleh Tentera Poland kemudian oleh kalvari Askar Merah. Semenjak 1921, ia dimasukkan kedalam SSR Ukraine[3].

Dalam tempoh 1929–33 Chernobyl banyak menderita akibat pembunuhan beramai-ramai semasa kempen pengumpulan Stalin, dan kebuluran Holodomor yang berikutnya. Masyarakat Poland Chernobyl dipindahkan ke Kazakhstan pada 1936 semasa Pencucian Sempadan (Frontier Clearances). Masyarakat Yahudi pupus semasa penjajahan Jerman 1941–44.[3] Dua belas tahun berikutnya, kawasan ini dipilih sabagai tapak stesen nuklear pertama di Padang Rumput Ukraine.

Dengan keruntuhan Kesatuan Soviet pada 1991, Chernobyl menjadi sebahagian Ukraine, negara merdeka.

Malapetaka reaktor nuklear Chernobyl

Pada 26 April 1986, reaktor keempat Stesyen Janakuasa Nuklear Chernobyl, meledak pada 01:23 AM masa tempatan. Pekerja sedang melakukan ujian dengan sistem keselamatan reaktor ketika mana sistem keselamatan dikawal komputer dimatikan.

Masaalah timbul semasa ujian: Reaktor tidak menerima penyejuk yang mencukupi, membina terlalu banyak haba dalam teras, dan rod pengawal dikeluarkan sepenuhnya, kesemuanya menyumbang kepada operasi reaktor yang tidak stabil. Sistem komputer dibuat semula gagal mengawal semula tindak balas. Apabila rod kawalan dimasukkan semula sebagai usaha mengawal semula reaktor tidak stabil, terdapat peningkatan tindak balas, disebabkan oleh reka bentuk reaktor RBMK dan rod kawalannya, dan tindak balas liar yang tidak terkawal bermula.

Reaktor menghasilkan sejumlah besar wap, akhirnya menyebabkan pembebasan wap/letupan, yang memusnahkan sebahagian reaktor. Selepas letupan, kebakaran grafit berlaku disebabkan suhu tinggi reaktor dan pendedahan grafit kepada oksigen. Puing beradioaktif tercampak beberapa batu, dan asap yang mengandungi pencemaran radioaktif dari kebakaran grafit sampai sejauh sehingga Belarus.

Kesemua penduduk kekal Chernobyl dan Zon Pengasingan dipindahkan kerana aras pencemaran radioaktif di kawasan tersebut telah menjadi tidak selamat. Susu tercemar dipersalahkan bagi penyakit kanak-kanak seluruh Eropah.

Bandar Chernobyl dan kawasan sekitarnya kini menjadi rumah kepada pakar sains nuklear, pegawai pengurus bagi Logi Kuasa Chernobyl, Pegawai Pemusnah, doktor, pakar kesihatan (physicists), dan yang terbanyak, pegawai kesihatan radiasi (radiation physicists). Sungguhpun Pripyat bersebelahan kekal tidak diurus, Chernobyl telah diubah suai dan kini merupakan rumah kepada 500 penghuni tetap, termasuk pelawat ke Zon Pengasingan yang tinggal di rumah tumpangan tempatan di luar bandar Chernobyl.
Air Mata Kasih:
Udara bandar ini tercemar pada 26 April 1986 akibat kebocoran Loji Nuklear Chernobyl yang terletak 14.5 km di selatan. Pencemaran nuklearnya 100 kali ganda melebihi bom nuklear Hiroshima dan Nagasaki semasa Perang Dunia II tahun 1945. Sekarang zon sekitar 19 km tidak berpenghuni lagi. Dari 1992-2004 terdapat 4000 kes kanser tiroid dikesan di negara Rusia, Ukraine dan Belarus. Ini adalah kejadian industri terbesar di dunia.

Loji Nuklear Chernobyl terletak di daerah Chernobyl tetapi pekerja tidak ditempatkan di sini. Semasa pembinaannya, bandar Prypiat menjadi kawasan kediaman pekerja.

Sungguhpun bandar ini kini sebahagian besarnya ditinggalkan, sejumlah kecil penduduk tinggal di dalam rumah yang ditanda dengan papan tanda menyatakan "Pemilik rumah ini tinggal di sini". Pekerja yang memantau dan anggota pengurus bagi Zon Pengasingan ditempatkan di bandar bagi jangka masa panjang. Sesiapa pun tidak dibenarkan berada di sana kecuali mereka. Sebelum ditinggalkan, bandar ini didiami oleh sekitar 55,000 penduduk.



Pada tahun lalu di Jepun, kita dikejutkan  dengan berita gempa bumi disusuli dengan tsunami. Selepas itu kita dikejutkan pula dengan letupan reaktor loji nuklear di Fukushima Daiichi. Apa kesanya?


Kesan Radiasi Bahan Radioaktif Nuklear Terhadap Kesihatan Tubuh Badan



Penyebaran tablet potassium iodide di utara Jepun menunjukkan betapa takutnya kesan radiasi nuklear hasil letupan reaktor loji nuklear di Fukushima Daiichi yang mana boleh memberikan implikasi kepada kesihatan tubuh badan manusia dan ketakutan itu bukan sahaja dirasai di Jepun sahaja malah negara-negara jiran juga turut merasa impak yang sama.

Pada awal krisis tersebut, hasil sinaran radiasi disebabkan reaktor tersebut dikatakan rendah dan tidak memberikan kesan pada kesihatan. Tetapi, darjah radiasi boleh meningkat dengan mendadak sekiranya mana-mana satu minyak nuklear tersebut melepasi bekas besi yang tebal. Kemungkinan tersebut sendiri merisaukan pihak atasan Jepun pada pagi Isnin tersebut apabila letupan melibatkan reaktor 2.

Dan kesan radioaktif ini memberikan impak 1000 kali ganda lebih besar daripada pengeboman Hiroshima. Perkara ini disahkan oleh Ira Helfand MD merupakan pakar dalam pendedahan radiasi di Leeds, Massachusettes.


Kesan Jangka Panjang

Potassium Iodide yang diberi bertindak sebagai pelindungan terhadap iodin-131, merupakan radioisotop yang berpotensi menyebabkan kanser tiroid dalam jangka masa panjang. Biasanya iodin akan terkumpul di kelenjar tiroid dan dengan pemberian tablet tersebut menghindarkan kelenjar tiroid menggunakan iodin-131 sebagai proses fisiologi badan.

Bukan itu sahaja ya, ada juga bahan-bahan lain hasil letupan reaktor nuklear yang boleh memberikan masalah dan setiap satu bahan tersebut memberikan kesan yang berbeza. Dr Helfand memberitahu, Strontium-90 diserap oleh tulang yang berpotensi menyebabkan kanser tulang dan juga leukemia.

Cesium-137 diserap keseluruh badan terutamanya pada bahagian otot. Plutonium sememangnya adalah bahan toksik dan sekiranya kita menghidunya boleh menyebabkan kanser paru-paru.

Air Mata Kasih:
Kesan Jangka Pendek

Bukan sahaja melibatkan jangka panjang. Tapi kalau kesan dedahan terlalu tinggi di dalam masa yang singkat, mereka juga boleh mengalami Sindrom Radiasi Akut.

Simptom tipikal yang biasa mereka alami adalah seperti loya, muntah-muntah dan cirit birit. Biasanya simptom tersebut dialami serta merta dan kemudian berkurang dan kembali semula dengan simptom yang lebih kuat seperti hilang selera makan, lemah, demam dan berkemungkinan lebih teruk serangan sawan dan juga koma.

Kebanyakannya apabila tidak sembuh, mereka akan menemui ajal dalam masa beberapa bulan sahaja. Begitu hebat penangan radiasi nuklear ini.  Berdasarkan Pengawalan Penyakit dan Pencegahan di US, mereka mengatakan kematian adalah disebabkan rosaknya tulang sum-sum yang menyebabkan terdedahnya pada jangkitan kuman dan juga pendarahan dalaman.

Kesan Pada Kulit

Radiasi ini juga boleh melibatkan kesan pada kulit. Mereka akan mengalami kegatalan, kemerah-merahan, bengkak dan ia boleh berlaku dalam masa yang singkat, berjam, berhari mahupun berminggu selepas terkena kesan radiasi tersebut.

Dan sebagai pencegahan, pihak Jepun telah memindahkan lebih 180 000 rakyat mereka yang tinggal berdekatan dengan kawasan letupan tersebut ke tempat yang lebih selamat. Dengan bantuan angin yang bertiup ke arah lautan pasifik, bahan radioaktif tersebut dapat dikurangkan.

Anda tidak perlu risau sekiranya anda tinggal di Malaysia, kerana bahan radioaktif ini bersifat sama seperti asap-asap. Bila mana asap bergerak lebih jauh semakin berkurang asap tersebut kerana telah meresap bersama-sama dengan molekul udara.

Cuma apa yang merisaukan kita apabila bahan radioaktif ini meresap ke dalam makanan.

Air Mata Kasih:
Saya mengutarakan cuma dua contoh saja dulu. Sekarang kita lihat pula bagaimana kesan pada Malaysia. Ok, jika letusan tu berlaku di Jepun, orang tinggal di Malaysia tidak perlu risau sebab Jepun tu berada berribu-ribu kilometer dari Malaysia.


--- Quote ---Anda tidak perlu risau sekiranya anda tinggal di Malaysia, kerana bahan radioaktif ini bersifat sama seperti asap-asap. Bila mana asap bergerak lebih jauh semakin berkurang asap tersebut kerana telah meresap bersama-sama dengan molekul udara.
--- End quote ---

Tapi bagaimana jika loji itu beradadi Malaysia?

Tentu kita telah tahu loji nuklear telah pun dibina di Malaysia. Dimana tu?


Air Mata Kasih:
Sejarah nuklear di Malaysia

Malaysia hanya mengeluarkan 1 kilowatt sahaja untuk penyelidikan dan perubatan. Nama Institut Penyelidikan Teknologi Nuklear (MINT) ditukar nama kepada kepada Agensi Nuklear Malaysia. Pada 2007, Datuk Seri Dr. Jamaludin Jarjis mengingatkan rakyat Malaysia bahawa tenaga daripada fosil pasti akan habis dan kosnya meningkat.

Malaysia adalah ahli Perjanjian Pencegahan Penularan Nuklear (NPT) yang membenarkan pembangunan nuklear untuk tujuan keamanan. Tiada negara lain yang berhak menyekat niat Malaysia untuk membangunkan program nuklear selagi tujuannya adalah bukan untuk kegunaan senjata.
Air Mata Kasih:
Kepentingan loji nuklear

Rizab minyak mentah Malaysia akan habis dalam tempoh 19 tahun akan datang. Rizab gas asli Malaysia akan habis dalam tempoh 33 tahun akan datang. Sehingga 2009 belum ada telaga minyak baru ditemui. Ketika ini (2006) 80 % tenaga elektrik di Malaysia menggunakan gas. 20 % lagi menggunakan arang batu, minyak dan hidro.[5]

Dr. Samia Rashad dari Pusat Kebangsaan Keselamatan Nuklear dan Kawalan Radiasi Mesir menjelaskan bahawa sebuah stesen jana kuasa arang batu (fosil) yang berkuasa 1,000 MW akan melepaskan 100 kali ganda bahan radioaktif kepada alam sekitar berbanding sebuah reaktor nuklear.Persidangan Akademi Sains Islam di Sarawak pada 29 September 2003 mendedahkan bahaya bahan api fosil jauh melebihi sumber nuklear.

Sebuah reaktor nuklear menjana 1000 megawatt memerlukan hanya 27 tan metrik minyak setahun. Sedangkan sebuah jana elektrik memerlukan 2.6 juta tan metrik arang batu atau dua juta tan metrik minyak.

Timbalan Naib Canselor Universiti Perubatan Sains Masterskill Prof Datuk Proom Promwichit menyatakan hanya 0.007 % risiko bagi penggunanya .Belum ada kes kemalangan reaktor tenaga nuklear yang memberi kesan besar kepada tamadun manusia kecuali ia berlaku akibat daripada kecuaian manusia sendiri.



Malaysia, yang merancang membina dua loji tenaga nuklear akan mengambil iktibar dari Jepun yang dilanda kebocoran radiokatif setelah negara itu dilanda gempa bumi dan dibadai tsunami, minggu lalu.
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ketika ditanya sama ada Malaysia akan mengkaji program nuklearnya berikutan apa yang dialami Jepun jelas tidak memberikan jawapan yang terus terang.
"Semua negara di dunia memantau dan meneliti perkembangan di Jepun. Yang penting ialah soal keselamatan negara dan rakyat. Jadi dalam soal ini kita ada agensi yang bertanggungjawab. Mereka tahu apa yang mereka lakukan dan kita yakin mereka melaksanakan yang terbaik," katanya.
Muhyiddin bercakap kepada pemberita selepas majlis Perasmian Penutupan Program Keluarga 1Malaysia, anjuran Kementerian Pelajaran, di Putrajaya hari ini berkata agensi tempatan akan melakukan yang terbaik bagi menjamin keselamatan di dua loji tenaga yang dijadual dibina di negara ini.
Berikutan magnitud 8.9 pada skala Richter yang menggoncang Jepun, tiga daripada reaktor nuklearnya di Fukushima, yang hanya kira-kira 250 km dari Tokyo menghadapi kemungkinan musnah.
Puluhan ribu masyarakat yang tinggal berhampiran pusat itu juga terpaksa dipindahkan kerana kebimbangan kebocoran radiasi.
Sebelum ini, Menteri Teknologi Hijau, Tenaga dan Air, Datuk Seri Peter Chin pada Disember lalu mengumumkan Malaysia akan membina dua loji tenaga nuklear yang mampu menjana 1,000 megawatts setiap satu. Loji pertama dijadual beroperasi pada 2021 manakala yang kedua setahun kemudian.


'Tidak pasti'
Chin juga dilaporkan berkata semalam bahawa Agensi Nuklear Malaysia akan memberi penjelasan dalam tempoh terdekat mengenai impak letupan dan kebocoran radiasi di loji di Jepun itu.
Ditanya mengenai kelulusan loji pemprosesan tanah jarang di Gebeng dekat Kuantan yang dikatakan telah diberikan kepada sebuah syarikat di Australia, dan mencetuskan kebimbangan ramai, Muhyiddin berkata beliau tidak pasti.
“Kami faham penduduk bimbang tetapi beberapa syarat mesti dipatuhi seperti soal keselamatan dan alam sekitar.
“Jadi agensi-agensi yang relevan mesti kaji sebelum satu keputusan dibuat. Sama ada ia sudah dibuat keputusan atau tidak, saya tidak pasti,” katanya.

Minggu lalu, akhbar harian Amerika, the New York Times (NYT) melaporkan pekan industri Gebeng berhampiran Kuantan bakal menyaksikan pusat pemprosesan tanah jarang (rare earth) yang paling besar di dunia.
Pusat penapiasan bernilai RM700 juta itu sedang dibina oleh syarikat Australia, Lynas Corp. Mereka akan menghantar tanah jarang yang dilombong di barat negara itu di Mount Weld dengan kapal.
Ini adalah percubaan kedua Malaysia dalam penapisan tanah jarang, kali pertama menimbulkan kontroversi dan bantahan apabila ia cuba didirikan di Bukit Merah, Perak pada sekitar 1980an.
'Jangan percaya SMS'
Muhyiddin juga menasihatkan orang ramai supaya tidak mempercayai khidmat pesanan ringkas (SMS) kononnya Malaysia juga terdedah kepada bahaya kesan radiasi akibat kebocoran loji janakuasa nuklear Fakushima Daiichi di Jepun.
Menyifatkan penyebaran sms itu sebagai tidak bertanggungjawab, Muhyiddin berkata Malaysia selamat daripada sebarang ancaman dengan agensi terbabit sentiasa memantau perkembangan di Jepun dan di negara ini.

Justeru beliau meminta orang ramai supaya tidak terpedaya atau panik sebelum meneliti kesahihan maklumat tersebut.  
"SMS itu dikeluarkan oleh pihak-pihak yang tidak bertanggungjawab. Jangan kita mudah menerima apa sahaja yang dilaporkan itu dengan tidak menyemak.

"Jangan kita timbulkan kebimbangan yang agak luar biasa, walaupun berlaku di Jepun tetapi sehingga orang ramai rasa takut untuk mengurus atau buat kerja seperti biasa," katanya. 
Harap warganegara Malaysia tahu apa dia tanah jarang. Bila sebut tanah jarang , nampak macam tak ada apa-apa kesan pada makhluk. Tetapi tahukah kamu apa itu tanah jarang?
Tanah Jarang =  Nadir Bumi = radioaktif
Air Mata Kasih:
Tanah jarang adalah mineral atau batuan yang sukar ditemui terkandung dalam bumi. Tanah akan dikorek dan diproses menjadi bahan yang boleh digunakan dalam pelbagai industri. Apabila diproses untuk kegunaan teknologi, bahan kimia digunakan dan kadang-kadang menghasilkan radiasi yang boleh membahayakan manusia. Jika berlaku apa-apa kepada tempat penghasilan bahan kimia ini, penduduk di sekitaranya akan menadapat habuan.
Sebagaimana ditakrifkan oleh (“International Union of Pure and Applied Chemistry – IUPAC”), unsur nadir bumi atau logam nadir bumi merupakan set tujuh belas unsure kimia dalam jadual berkala, khususnya lima belas lanthanoid tambah scandium dan yttrium.[2] Scandium dan yttrium di anggap unsur nadir bumi kerana ia cenderung terhasil pada mendakan bijih yang sama seperti lanthanoids dan mempamirkan ciri-ciri kimia yang sama.

Disebalik nama mereka, unsur nadir bumi (kecuali promethium yang beradioaktif) banyak terdapat di kerak Bumi., dengan cerium merupakan unsur yang ke-25 terbanyak pada 68 bahagian setiap sejuta (sama seperti tembaga). Bagaimanapun, disebabkan ciri-ciri geokimia, unsur nadir bumi biasanya tersebar dan tidak terdapat dalam bentuk terkumpul dan mudah digunakan secara ekonomi dalam kepadatan yang tinggi dengan itu dikenali sebagai galian nadir bumis.[3] Disebabkan oleh jarangnya mineral-mineral ini (sebelum ini digelar "tanah") yang membawa kepada istilah "nadir bumi".
Galian seperti itu yang pertama dijumpai adalah gadolinite, sebatian kimia terdiri dari cerium, yttrium, besi, silikon dan unsur lain. Galian ini digali dari lombong di kampong Ytterby di Sweden; sebagaimana kebanyakan unsur nadir bumi dinamakan sempena tempat ia dilombong

Air Mata Kasih: 
Rare Earth, bahan Nadir Bumi atau boleh dipanggil sebagai tanah jarang

Gebeng: Pekan industri Gebeng berhampiran Kuantan bakal menyaksikan pusat pemprosesan tanah jarang (rare earth) yang paling besar di dunia, menurut laporan akhbar harian Amerika, the New York Times (NYT).

Menurut beberapa pakar yang dipetik dalam laporan itu, kebimbangan mula timbul berhubung sisa radioaktif yang bakal dihasilkan selepas projek itu beroperasi.
Pusat penapiasan bernilai RM700 juta itu sedang dibina oleh syarikat Australia, Lynas Corp. Mereka akan menghantar tanah jarang yang dilombong di barat negara itu di Mount Weld dengan kapal.
Ini adalah percubaan kedua Malaysia dalam penapisan tanah jarang, kali pertama menimbulkan kontroversi dan bantahan apabila ia cuba didirikan di Bukit Merah, Perak pada sekitar 1980an.
NYT memetik pengarah Lembaga Perlesenan Tenaga Atom Malaysia, Raja Abdul Aziz Raja Adnan sebagai berkata kelulusan diberikan kepada projek Lynas selepas melalui penilaian oleh pelbagai agensi kerajaan.

Katanya, bijih yang diimport dan sisa tanah itu akan mempunyai tahap radiasi yang rendah dan mampu dikendalikan dengan selamat.

“Kami telah mempunyai pengalaman dan tiada sesiapa yang akan diberikan sebarang kebebasan,” kata Raja Adnan yang merujuk kepada Bukit Merah.
Namun bagi seorang pengamal perubatan dan ahli toksilogi, Dr Jayabalan A Thambyappa, yang pernah merawat beberapa pesakit di Bukit Merah, beliau kurang yakin dengan kenyataan itu.
“Perkataan 'rendah' adalah semata-mata persepsi - ia adalah karsinogen,” katanya kepada NYT.
Di sebalik kebimbangan itu, kerajaan Malaysia cukup cenderung agar pusat pemprsosesan Lynas itu dibina dan telah menawarkan taraf perintis selama 12 tahun.
"Walaupun saya bukanlah anak jati kuantan, tetapi setelah 4 tahun menetap d sini dan setelah topik ini menjadi perbualan seharian, saya merasakan perlu untuk kita buka minda tentang perkara sebegini."

Melalui artikle berlainan, Sahabat Alam Malaysia (SAM) dan Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendesak kerajaan supaya segera membatalkan projek berkenaan.
“... amat khuatir dengan keputusan kerajaan negeri Pahang untuk meneruskan dengan cadangan kilang nadir bumi di Gebeng di sebalik hakikat bahawa kilang ini hanya menanti bencana untuk berlaku.
“Berdasarkan kepada semua risiko ini, adakah kerajaan bersedia untuk mengorbankan nyawa demi untuk mendapatkan keuntungan?” soal presiden dua pertubuhan itu, SM Mohamed Idris.
Menurutnya, SAM pada 2007 telah dijemput oleh kerajaan Terengganu untuk memberikan taklimat mengenai bahaya nadir bumi berdasarkan pengalamannya menangani pendedahan sisa radioaktif di Bukit Merah, Perak.

“Berikutan itu, projek berkenaan telah ditolak oleh kerajaan Terengganu.

“Dalam tempoh tiga tahun lalu, CAP dan SAM membantah dengan bersungguh-sunguh cadangan kilang nadir bumi memandangkan potensinya kepada kesan alam sekitar dan kesihatan awam daripada radioaktif dan sisa berbahaya yang dihasilkan olehnya,” katanya.
Menurut Mohamed Idris, pendedahan kepada sisa radioaktif boleh menyumbang kepada peningkatan insiden leukaemia awal kanak-kanak, kanser, keguguran, mencacatkan system imun dengan bilangan sel darah putih rendah yang luar biasa, paras plumbum yang tinggi dalam kalangan kanak-kanak yang boleh membawa kepada keracunan plumbum.
*artikle lengkap di :   http://www.malaysiakini.com/news/158404
Pemuda Pas, Nasrudin Hasan juga mempertikaikan isu ini.
“Persoalannya, jika proses menapis tanah jarang ini tidak memberi kesan kepada kesihatan penduduk, kenapa ia dilombong di Mount Weld Australia dan tidak sahaja ia diproses di Perth Australia?
“Kenapa perlu pindahkan ke Gebeng, Kuantan melepasi 2500 km jauh jaraknya?” soalnya dalam satu kenyataan media.
Seorang doktor pakar respiratori yang saya kenal ada berseloroh kepada kami, "I will leave PAHANG for safety,how about u?" (Prof How,HTAA)
Perkara merisaukan ini perlukan tindakan kita semua rakyat yang punya minda dan akal fikiran. Tanyalah kepada diri anda, adakah anda bersedia ada melihat keluarga anda menderita? Adakah kerajaan KITA sekarang begitu bersedia mengorbankan nyawa rakyat demi mendapatkan keuntungan?


silakan baca, semoga dapat menambah pengetahuan, inshallah

Air Mata Kasih: 

Sekilas tentang TANAH JARANG
1.Logam tanah jarang merupakan mineral langka yang cukup diminati negara asing sebagai:
Bahan baku untuk peralatan vital militer seperti alat pelacak dan Peralatan perang lainnya,
2.Tanah jarang memegang peranan yang sangat penting dalam keperluan material produksi modern seperti:
dalam dunia superkonduktor,
laser, optik elektronik,
glass dan keramik.
3.Unsur tanah jarang (UTJ) banyak kegunaannya dalam industri berteknologi tinggi, dan sumbernya cukup banyak tersedia di Indonesia termasuk yang ada di Pulau Bangka dan Pulau Belitung, terdapat terutama sebagai mineral monasit dan senotim dalam tailing penambangan timah.
4.Logam tanah jarang ini merupakan mineral ikutan yang tergabung di dalamnya seperti :monazite, xenotime dan zircon yang mengandung unsur radioaktif uranium dan torium.
5.Logam tanah jarang  merupakan bahan utama penting untuk Penghasilan Elekrtik Tenaga Nuklear
6.Logam tanah jarang (LTJ) merupakan unsur yang terletak di dalam golongan lantanida dan termasuk tiga unsur tambahan yaitu Yttrium, Thorium dan Scandium
7.Unsur yang termasuk dalam logam tanah jarang adalah sebagai berikut:
Table: Nama-nama Unsur Logam Tanah Jarang

1. Y Yttrium 39                Gd gadolinium 64
2. Sc Scandium 21          Tb terbium 65
3. La Lanthanum 57         Dy dysprosium 66
4. Ce Cerium 58              Ho holmium 67
5. Pr Praseodymium 59   Er erbium 68
6. Nd neodymium 60       Tm thulium 69
7. Pm promethium 61      Yb ytterbium 70
8. Sm Samarium 62        Lu lutetium 71
9. Eu Europium 63          Th Thorium 90


8.Pemasukkan yttrium, torium dan skandium ke dalam golongan logam tanah jarang dilakukan dengan alasan kesamaan sifat.
9.Logam tanah jarang tidak ditemukan di bumi sebagai unsur bebas melainkan dalam bentuk senyawa kompleks karbonat ataupun fosfat.
10.Logam tanah jarang tidak ditemukan berupa unsur bebas dalam lapisan kerak bumi (earth’s crust). Namun ia berbentuk paduan membentuk senyawa kompleks. Sehingga logam tanah jang harus dipisahkan terlebih dahulu dari senyawa kompleks tersebut. rare earth elemen yang harus dipisahkan terlebih dahulu.
11.Secara umum, rare earth ditemukan dalam bentuk senyawa kompleks phospat dan karbonat. Di bawah ini adalah beberapa contoh mineral logam tanah jarang yang ditemukan di alam.
Bastnaesite (CeFCO3). Merupakan sebuah fluoro-carbonate cerium yang mengandung 60–70% Oksida logam tanah jarang seperti Lanthanum and Neodymium. Mineral bastnaesite merupakan sumber logam tanah jarang yang utama di dunia. Bastnaesite dtemukan dalam batuan cabonatite, dolomite breccia, pegmatite dan amphibole skarn.
Monazite ((Ce,La,Y,Th)PO3) Merupakan senyawa phospat logam tanah jarang yang mengandung 50-70% Oksida LTJ. Monasite diambil dari mineral pasir berat yang merupakan hasil samping dari senyawa logam berat lain. Monasite memiliki kandungan thorium yang cukup tinggi. Sehingga mineral tersebut memiliki sifat radioaktif. Thorium tersebut memancarkan radiasi sehingga perlu memperhatikan aspek keselamatan dalam pemanfaatannya.
Xenotime (YPO4) merupakan senyawa ittrium phosphat yang mengandung 54-65% LTJ termasuk erbium, cerium dan thorium. Xenotipe juga mineral yang di temukan dalam mineral pasir berat seperti pegmatite dan batuan leleh (igneous rocks) zircon, merupakan senyawa a zirconium silicate yang didalamnya ditemukan thorium, ittrium dan cerium.
12.Dalam memperoleh mineral diatas, tidak boleh didapatkan dengan mudah. Karena jumlah mineral tersebut sangat terbatas. Terlebih lagi, mineral diatas tidak terpisah sendiri,tetapi ia tercampur dengan mineral lain.  Sehingga sebelum memperoleh mineral di atas, maka diperlukan proses pemisahan terlebih dahulu.
13.Mineral-mineral yang mendominasi dalam senyawa logam tanah jarang diatas adalah Lanthanum, Cerium, Neodymium. Sehingga mineral ini, menjadi ekonomis untuk dilakukan proses ekstraksi. Sehingga pemanfaatan ketiga mineral ini, sangat tinggi dibanding mineral logam tanah jarang lainnya.
14.Logam tanah jarang telah banyak digunakan pada berbagai macam produk. Penggunaan logam tanah jarang ini memacu berkembangnya material baru. Material baru dengan menggunakan Logam Tanah Jarang memberikan perkembangan teknologi yang cukup signifikan dalam ilmu material. Perkembangan material ini banyak diaplikasikan di dalam industri untuk meningkatkan kualitas produk mereka.
Contoh perkembangan yang terjadi pada magnet. Logam Tanah Jarang mampu menghasilkan neomagnet, yaitu magnet yang memiliki medan magnet yang lebih baik dari pada magnet biasa. Sehingga memungkinkan munculnya perkembangan teknologi berupa penurunan berat dan volume speaker yang ada. Memungkinkan munculnya dinamo yang lebih kuat sehingga mampu mengerakkan mobil. Sehingga dengan adanya logam tanah jarang, memungkinkan munculnya mobil bertenaga listrik yang dapat digunakan untuk perjalanan jauh. Oleh karenanya mobil hybrid mulai marak dikembangkan.
15.Dalam aplikasi metalurgi, penambahan logam tanah jarang digunakan dalam pembuatan Baja High Strength, low alloy (HSLA), baja karbon tinggi, superalloy, stainless steel. Karena logam tanah jarang memiliki kemampuan untuk meningkatkan kemampuan material berupa kekuatan, kekerasan dan peningkatan ketahanan terhadap panas.
Contohnya pada penambahan logam tanah jarang dalam bentuk additif atau alloy pada paduan magnesiaum dan alumunium, maka kekuatan dan kekerasan paduan tersebut akan meningkat dengan signifikan.
16.Pemanfaatan logam tanah jarang yang lain berupa persenjataan tentera, pemetik api automatik,  perhiasan, cat  dan lain-lain. Untuk instalasi nuklear, logam tanah jarang digunakan dalam detektor nuklear dan pengkounter, rod kontrol nuklear.
17.Walaupun kita jarang mendengar nama logam tanah jarang, pemanfaatannya sudah sangat banyak di dunia industri. Berbagai macam pemanfaatan dari logam tanah jarang, menyatakan bahwa material ini merupakan material masa depan. Karena material ini menjadi pemacu lahirnya teknologi baru yang masih akan terus berkembang seperti LCD, magnet dan baterai hybrid. Hal ini mengakibatkan permintaan logam tanah jarang yang akan terus meningkat. Berdasarkan penelitian pasar oleh BBC report untuk Lynas Co. menyatakan bahwa permintaan logam tanah jarang akan terus meningkat hingga menjadi 10% pada tahun 2010 . Sehingga industri logam tanah jarang menjadi sebuah industri yang menjanjikan yang akan terus berkembang di masa depan.
18.Logam Tanah Jarang juga bersifat tidak tergantikan. Hal ini disebabkan sifat Logam Tanah Jarang yang unik. Sehingga sampai saat ini, tidak ada material lain yang mampu menggantikannya. Jika ada, kemampuan yang dihasilkan tidak sebaik material logam tanah jarang. Sifat logam tanah jarang yang digunakan sebagai material berteknologi tinggi dan belum ada penggantinya, membuat logam tanah jarang manjadi material yang vital.
19.Negara China merupakan produsen utama logam tanah jarang di dunia. Tahun 2005, mereka mampu memproduksi 43,000,000 ton. Kapasitas produksi ini merupakan 50% dari produksi logam tanah jarang dunia. Perkembangan logam Tanah jarang di China dimulai sejak tahun 1985. Saat itu, China sudah berhasil mengolah dua deposit logam tanah jarangnya. Depositnya di Bayan Obo yang megandung iron-niobium-LTJ. Sehingga setelah mereka melakukan pemisahan besi dan niobium, maka didapatkan logam tanah jarang. Mereka mengolah Logam Tanah Jarang tersebut sehingga dapat dimanfaatkan.
20.Selanjutnya, dengan produksi logam tanah jarang yang besar tersebut, China mampu mendorong pertumbuhan teknologi industrinya. Kemudian dia mulai mendirikan industri elektronik nasional yang dapat bersaing dengan industri elektronik luar dengan kemampuannya menggunakan material Logam Tanah Jarang. Saat ini, China tidak hanya menguasai pasar barang elektronik seperti komponen komputer, televisi, monitor dan handycam. Tapi hampir semua lini industri dengan harga yang sangat kompetitif. Seperti industri baja, otomotif dan manufaktur lainnya.
21.Potensi besar dari logam tanah jarang tersebut akan sangat menguntungkan jika Indonesia turut serta untuk mengembangkannya. Terlebih lagi, pasir monasite sebagai sumber logam tanah jarang, hanya dijadikan sebagai sampah pembuangan timah. Sehingga sangat luar biasa keuntungan yang didapat, ketika sampah dijadikan material yang jika dilakukan pemprosesan lanjut memiliki nilai jual yang melebihi emas.
Jika kita baca memang pemprosesan tanah jarang ini ada manafaatnya dalam industri hari ini. Masalah yang dibimbangi ialah kesan sisa Tanah Jarang yang telah diproses. Kemana mahu dibuang? Kemana mahu dilupuskan sisa-sisa itu yang lama-lama terurai menjadi radioaktif seperti uranium dan Thorium?
Inilah kesannya yang perlu difikirkan, jangan fikir untung dan manafaat tetapi dalam masa yang sama kita memusnahkan makhluk dan alam.
Fikir-fikirkan....

Quote from: al_ahibbatu on 14 December, 2012, 09:37:27 AM ---http://www.loyarburok.com/2011/09/06/understanding-lynas-rare-earth-plant-13-questions/

silakan baca, semoga dapat menambah pengetahuan, inshallah

--- End quote ---

Kalau nak kongsi nak bincang, tak perlu orang kena pergi laman itu, kamu aja bawa bahan itu ke sini.
al_ahibbatu:
Kronoloji Kes di Bukit Merah

Ramai yang sudah dengar  tentang kilang Pemprosesan ‘rare earth’ yang sedang dibina oleh Lynas Malaysia Sdn Bhd. Pemprosesan ‘rare earth‘ mendatangkan banyak keburukan . Pemprosesan ‘rare earth’ menghasilkan sisa radioaktif dan sisa radioaktif ini amat berbahaya bukan sahaja kepada manusia tetapi seluruh ekosistem.


Tragedi yang menimpa penduduk-penduduk di Bukit Merah, Perak sekitar tahun 1982-87 seeloknya dijadikan teladan. Ramai yang telah meninggal dunia akibat pendedahan kepada sisa-sisa radioaktif – leukemia, kanser, kelahiran bayi cacat dan sebagainya.
Sejarah mungkin bakal berulang. Syarikat Lynas Malaysia Sdn Bhd, anak syarikat Lynas Corporation dari Australia kini sedang membina kilang memproses ‘rare earth’ di Kawasan Perindustrian Gebeng yang terletak di Kuantan, Pahang. Pemprosesan ‘rare earth’ ini dikhuatiri akan mencemari sumber air dan seterusnya mengakibatkan kejadian seperti di Bukit Merah, Perak. Kesan jangkamasa panjang yang akan diakibatkan amatlah ketara kerana sisa radioaktif tidak mudah reput.

Berikut adalah kronologi penetangan Asian Rare Earth (ARE) di Bukit Merah, Ipoh sehingga penutupannya pada 19 Januari, 1994.

1979

November: Syarikat Asian Rare Earth (ARE) dibentuk untuk mengekstrak itrium ( sejenis unsur nadir bumi) daripada monazit. Pemegang saham utamanya ialah Mitsubishi Chemical Industries Ltd (35%), Beh Minerals (35%), Lembaga Urusan dan Tabung Haji (20%) dan beberapa peniaga bumiputera (10%). Pihak ARE telah mendapatkan pandangan dari Pusat Penyelidikan Atom Tun Dr. Ismail (Puspati), Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar mengenai sisa buangan radioaktif yang dihasilkan melalui pemerosesan monazit. Adalah diputuskan, sisa buangan itu yang menjadi milik kerajaan Negeri Perak akan disimpan kerana berpotensi sebagai sumber tenaga nuklear.

1982

Jun: Penduduk Parit, Perak mendapat tahu kerajaan telah memilih kawasan seluas sembilan ekar, kira-kira 6 km dari penempatan mereka untuk dijadikan tapak penimbunan sisa radioaktif syarikat ARE.

30 Jun: Ekoran bantahan hebat daripada jawatankuasa penduduk serta lain-lain pertubuhan politik dan sosial, kerajaan membatalkan cadangan itu dan kemudian mula mencari tapak baru.

11 Julai: Kilang ARE mula beroperasi di KM 7.2, Jalan Lahat di Bukit Merah.
1983

November: Penduduk Papan (kira-kira 16 km dari Ipoh) mendapat tahu ARE sedang mengorek lubang berhampiran tempat kediaman mereka untuk dijadikan tapak buangan sisa radioaktif. Tapak itu merupakan pilihan kerajaan

1984

24 Mei: Kira-kira 6,700 penduduk Papan dan pekan-pekan yang berhampiran menandatangani satu surat bantahan dan menghantarnya kepada Perdana Menteri, Menteri Besar Perak, Menteri Kesihatan serta Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar.

31 Mei: Seramai 200 penduduk Papan membantah tapak pembuangan yang dicadangkan. Mereka menyekat jalan yang menuju ke tapak itu.

5 Jun: Perdana Menteri berkata, kerajaan telah mengambil segala langkah berjaga-jaga untuk memastikan keselamatannya dan menegaskan pembinaan tapak buangan radioaktif di Papan akan diteruskan.

18 Jun: Kira-kira 300 penduduk Papan sekali lagi mengadakan tunjuk perasaan sebagai membantah tapak buangan yang dicadangkan.

28 Jun: Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar, Datuk Amar Stephen Yong berkata, tapak buangan Papan adalah selamat kerana dibina mengikut piawaian yang ketat. Beliau mencabar pengkritik supaya membuktikan tapak itu boleh mengancam kesihatan dan alam sekitar. Sementara itu, ARE meneruskan operasinya dengan menimbun sisa torium di sebuah kawasan terbuka dan kolam berhampiran kilang itu.

1 Julai: Kira-kira 3,000 penduduk termasuk wanita dan kanak-kanak mengadakan tunjuk perasaan secara aman sebagai membantah tapak buangan tersebut.

4 Julai: Seramai 2,000 orang penduduk terus mengadakan tunjuk perasaan meskipun Ketua Polis Perak memberi arahan supaya bersurai.

18 Julai: Pembentukan Jawatankuasa Bertindak Bukit Merah, terdiri daripada penduduk Bukit Merah, Lahat, Menglembu dan Taman Badri Shah, sebagai tanda sokongan kepada penduduk Papan. Sahabat Alam Malaysia (SAM) menghantar satu memorandum kepada Perdana Menteri memaklumkan paras radiasi yang tinggi telah dikesan dikawasan kolam terbuka berhampiran kilang ARE di Bukit Merah. Satu bacaan yang dicatat oleh pegawai-pegawai SAM sewaktu berkunjung ke situ ialah 43,800 milirem/tahun. Paras ini melebihi 88 kali paras maksimum yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Antarabangsa bagi Perlindungan Radiologi (ICRP) untuk orang ramai.

29 Ogos: Michael O ‘Riordan dari Lembaga Perlindungan Radiologi Kebangsaan British dijemput oleh kerajaan untuk memeriksa tapak buangan toksik di Papan.

19 September: Sekumpulan tiga orang dari Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu mengunjugi tapak buangan di Papan atas jemputan kerajaan Malaysia. Mereka mengisytiharkan tapak buangan itu tidak selamat.

5 Oktober: Dr William Cannell, seorang ahli fizik dan penganalisis kesihatan menerima jemputan penduduk Papan untuk melawat tapak buangan tersebut. Hasil pemerhatian beliau mendapati kerja-kerja kejuruteraan yang dijalankan oleh syarikat terbabit sangat buruk.

21 Oktober: Seorang pakar dari Amerika dan bekas ahli jawatankuasa Akademi Sains Kebangsaan Amerika bagi kesan-kesan Biologi Radiasi Mengion (BEIR), Dr Edward Radford, atas jemputan penduduk Papan, membuat tinjauan di tapak buangan sisa itu. Beliau dapati tapak itu tidak sesuai sementara lubang-lubang yang digali mempunyai dinding yang nipis atau sudah merekah.

7 November: Seorang pakar buangan sisa industri dari Jepun, Dr. Jun Ui, menerima jemputan penduduk Papan untuk memeriksa tapak buangan ARE. Beliau juga mendapati tapak itu tidak sesuai dijadikan kawasan penimbunan sisa berbahaya.

28 November: Kabinet membincangkan laporan-laporan yang diserahkan oleh dua badan kawalan. Laporan yang dikemukan oleh Lembaga Perlindungan Radiologi Kebangsaan British (NRPB) berkata, penduduk hanya akan selamat jika faktor-faktor tertentu diberi perhatian oleh kerajaan Perak dan syarikat ARE. Laporan kedua oleh IAEA pula berkata, lubang-lubang yang dibina tidak memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan.

9 Disember: Lebih 1,500 penduduk di Papan mengadakan mogok lapar selama sehari sebagai membantah keputusan kerajaan untuk meneruskan rancangan menempatkan tapak buangan sisa di Papan. Penduduk Bukit Merah membawa masuk seorang pakar radiasi dan genetik dari Jepun, Profesor Sadao Ichikawa untuk mengukur paras radiasi di kawasan terbuka dan kolam berhampiran kilang ARE. Beliau dapati paras radiasi di situ terlalu tinggi malah paras tertinggi yang dicatatkan melebihi 800 kali paras yang dibenarkan.

12 Disember: Timbalan Perdana Menteri, Datuk Musa Hitam menunjukkan minat secara peribadi terhadap perkembangan isu Papan ini. Beliau mengunjungi tapak buangan tersebut.

bersambung ............
al_ahibbatu:
sambungan ............

1985

11 Januari: Selepas mesyuarat kabinet yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri ketika itu, Datuk Musa Hitam, kerajaan mengambil keputusan memindahkan tapak buangan sisa ke Mukim Belanja di Banjaran Kledang yang terletak kira-kira 5 km dari Papan dan 3 km dari Menglembu.

1 Februari: Lapan orang penduduk, bagi pihak diri mereka sendiri dan penduduk Bukit Merah membuat satu permohonan di Mahkamah Tinggi Ipoh menahan ARE daripada mengeluar, menyimpan atau menimbun sisa radioaktif di sekitar kampung tersebut.
Akta Perlesenan Tenaga Atom 1984 dikuatkuasakan. Ia memastikan pengendali bahagian pemasangan nuklear (termasuk kerajaan) bertanggungjawab terhadap ancaman nuklear. Lima ahli Lembaga Perlesenan Tenaga Atom (AELB) dibentuk di bawah Akta itu, dengan perwakilan dari Puspati, Kementerian Kesihatan serta Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar.

14 Oktober: Hakim Anuar Datuk Zainal Abidin di Mahkamah Tinggi Ipoh memberikan kepada penduduk Bukit Merah perintah menahan dan menghentikan ARE daripada mengeluar dan menimbun bahan sisa radioaktif sehingga langkah-langkah keselamatan yang secukupnya diambil. Lebih daripada 1,500 penduduk Bukit Merah hadir di mahkamah untuk mendengar keputusan itu.

1986

22 September: ARE mendakwa ia telah membelanjakan lebih RM2 juta untuk meningkatkan langkah-langkah keselamatan (sepertimana yang dikehendaki oleh perintah mahkamah), diikuti oleh piawaian IAEA. Ia menjemput pakar tenaga atom dari Amerika, Dr E.E. Fowler (Bekas kakitangan IAEA) untuk mengunjungi kilang berkenaan. Menurut beliau, paras radiasi berhampiran kawasan pembuangan yang disediakan oleh ARE memenuhi piawaian ICRP dan beliau dapati kilang itu selamat untuk beroperasi.

5 Oktober: Kira-kira 3,000 penduduk Bukit Merah dan kawasan sekitarnya mengadakan tunjuk perasaan terhadap rancangan ARE untuk menimbun sisa radioaktif di tapak kekalnya di Banjaran Kledang.

28 Oktober: Profesor Sadao Ichikawa dalam kunjungan kali keduanya ke Bukit Merah mendapati paras radiasi di sekitar kilang ARE masih melebihi paras yang dibenarkan. Beliau dilarang masuk ke dalam kilang itu.

16 November: Sekumpulan penyiasat dari AELB memeriksa beberapa buah tapak buangan sisa torium yang dilonggokkan secara haram di Bukit Merah. Mereka dibantu oleh bekas kontraktor ARE, Ng Toong Foo yang pernah membuang sisa di situ. Bacaan di salah sebuah tapak ialah 0.05 – 0.10 milirem/jam (iaitu 438 – 876 milirem/tahun) melebihi paras keselamatan maksimum 0.057 milirem/jam yang ditetapkan oleh ICRP.

26 November: Perwakilan dari tujuh kawasan (Bukit Merah, Lahat, Taman Badri Shah, Menglembu, Papan, Falim dan Guntong) membentuk sebuah jawatankuasa Anti-Radioaktif Perak (PARC).

8 Disember: Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Encik Kasitah Gadam berkata hasil pemeriksaan AELB di dua tapak buangan haram Bukit Merah mendapati paras radiasi di situ adalah selamat. Menurutnya, sungguhpun AELB mendapati paras radiasi di situ melebihi paras normal, ini tidak membahayakan kerana tapak-tapak itu sangat sedikit bilangannya.

1987

6 Februari: Tanpa mempedulikan perintah Mahkamah Tinggi Ipoh kepada ARE supaya menghentikan operasi, AELB Malaysia memberikan lesen kepada ARE supaya meneruskan operasinya.

10 April: PARC menjemput 14 pakar asing untuk datang ke Bukit Merah-pengasas-pengasas Institut Antarabangsa bagi Kepentingan Awam di Kanada, Dr Rosalie Bertell; Setiausaha Pusat Keselamatan Industri dan Kepentingan Alam Sekitar di India, V.T. Pathmanaban; dan Presiden Institut Kesihatan dan Tenaga di Amerika Syarikat, Kathleen Tucker merupakan antara mereka yang dilarang memasuki kawasan ARE. Dalam satu forum yang berlangsung di Bukit Merah, pakar-pakar itu membuat kesimpulan bahawa ARE mendedahkan pelbagai ancaman kesihatan yang serius.

12 April: Kira-kira 10,000 orang penduduk berarak di Bukit Merah sebagai membantah operasi yang dijalankan semula oleh ARE.

24 Mei: Kira-kira 300 orang penduduk diperintahkan bersurai oleh anggota Unit Simpanan Persekutuan (FRU) berhampiran ARE. Lebih 20 orang, termasuk tiga wanita mengalami kecederaan dalam dua pertelingkahan pada hari itu. Seramai 60 orang ditahan oleh pihak polis. Semua kecuali enam dibebaskan kemudian selepas disoal-siasat. Keenam-enam pemuda itu dibebaskan seminggu kemudian di mana pihak polis tidak mengenakan sebarang tuduhan. Penduduk menghalang kerja-kerja membina jalan yang menuju ke tapak buangan kekal di Banjaran Kledang yang dicadangkan.

23 Julai: Seorang doktor Kanada, Bernie Lau, diupah oleh PARC untuk meletakkan alat pengesan gas radon di luar kilang ARE. Beliau berjaya mengesan sejumlah gas radon dibebaskan daripada kilang itu.
Terdahulu dari itu, Menteri Sains, Teknologi dan Alam Sekitar Datuk Amar Stephen Yong berkata, kerajaan berpuas hati dengan laporan penilaian kesan alam sekitar bagi tapak buangan kekal yang dicadangkan itu. Penilaian itu dijalankan oleh ARE bersama beberapa orang pegawai Kementerian.

7 September: Perbicaraan saman yang dikemukakan oleh lapan orang penduduk Bukit Merah terhadap ARE bermula di hadapan Hakim Peh Swee Chin di Mahkamah Tinggi Ipoh. Sebagai mengetengahkan nasib mereka, para penyokong PARC berjalan sejauh 8 km dari Bukit Merah ke Ipoh. Polis menyuraikan tunjuk perasaan mereka berhampiran Menglembu. Sembilan orang ditahan tetapi dibebaskan setelah diikat jamin. Kira-kira 1,000 orang hadir di mahkamah sebagai menunjukkan sokongan mereka.

11 September: Para penduduk berarak dari Bukit Merah ke Mahkamah Tinggi Ipoh pada hari terakhir perbicaraan. Jumlah mereka yang hadir dianggarkan 3,000 orang.

18 Spetember: Penduduk Bukit Merah mengemukakan permohonan perbicaraan kerana menghina mahkamah terhadap ARE memandangkan ia melanggar perintah menahan operasi yang diberikan oleh Mahkamah Tinggi Ipoh kepada mereka pada tahun 1985.

27 Oktober: Lebih 100 orang yang ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Di antaranya termasuklah pengerusi PARC, Hew Yoon Tat; timbalannya, Hiew Yew Lan; (bekas) setiausaha PARC, Lee Koon Bun; ahli jawatankuasa, Phang Kooi Yau dan peguam Pengguna Pulau Pinang (CAP) yang mewakili plaintif Bukit Merah, Meenakshi Raman. Merek dibebaskan selepas dua bulan.

November: ARE mula membina tapak buangan kekal sisa toksik di Banjaran Kledang.

1988

25 Januari: Perbicaraan disambung semula.

1990

13 Februari: Perbicaraan tamat selepas berlansung selama 65 hari dan berlanjutan lebih 32 bulan.

1992

11 Julai: Penduduk Bukit Merah memenangi kes saman terhadap ARE. Mahkamah mengarahkan penutupan kilang ARE dalam tempoh 14 hari. Pihak ARE pula mengumumkan ia akan membuat rayuan di Mahkamah Agung.

23 Julai: ARE mengemukan rayuan di Mahkamah Agung berhubung perintah Mahkamah Tinggi Ipoh supaya operasinya dihentikan. Pengerusi PARC Hew Yoon Tat dan salah seorang plaintif dalam saman terhadap ARE, Lau Fong Fatt menemui kakitangan atasan Mitsubishi Chemical di Jepun. Mereka diberitahu ARE mengemukan rayuan tanpa kebenaran syarikat itu.

24 Julai: Berikutan permohonan ex-parte oleh ARE, Hakim Besar Mahkamah Agung menahan (sehingga perintah selanjutnya) perintah Mahkamah Tinggi Ipoh kepada ARE supaya menghentikan operasinya.

3 Ogos: Lebih 2,000 orang dari Bukit Merah hadir di Mahkamah Agung untuk mendengar rayuan ARE terhadap perintah Mahkamah Tinggi Ipoh yang menggantung operasinya. Bagaimanapun, hakim-hakim Mahkamah Agung Menangguhkan perbicaraan kepada 5 Ogos kerana ‘tekanan oleh mereka yang berpiket di luar mahkamah.’

5 Ogos: Mahkamah Agung membenarkan permohonan ARE untuk menolak perintah Mahkamah Tinggi yang meminta ARE menghentikan operasinya berikutan rayuan syarikat berkenaan. Menurut hakim-hakim itu, penutupan tersebut akan menyulitkan kilang dan 183 pekerjanya.

1993

15 Mac: Perbicaraan rayuan yang dikemukan oleh ARE di Mahkamah Agung ditangguhkan pada 7 Jun.

7 Jun: Perbicaraan mendengar rayuan ARE sekali lagi ditangguhkan ke satu tarikh yang akan diberitahu kelak.

1994

19 Januari: Pengumuman syarikat ARE untuk menghentikan operasi.

daripada  http://www.nescafeais.com/bahaya-pemprosesan-rare-earth-lynas-kronologi-bukit-merah/
Air Mata Kasih:

--- Quote from: al_ahibbatu on 14 December, 2012, 10:24:15 AM ---Kronoloji Kes di Bukit Merah

Ramai yang sudah dengar  tentang kilang Pemprosesan ‘rare earth’ yang sedang dibina oleh Lynas Malaysia Sdn Bhd. Pemprosesan ‘rare earth‘ mendatangkan banyak keburukan . Pemprosesan ‘rare earth’ menghasilkan sisa radioaktif dan sisa radioaktif ini amat berbahaya bukan sahaja kepada manusia tetapi seluruh ekosistem.


Tragedi yang menimpa penduduk-penduduk di Bukit Merah, Perak sekitar tahun 1982-87 seeloknya dijadikan teladan. Ramai yang telah meninggal dunia akibat pendedahan kepada sisa-sisa radioaktif – leukemia, kanser, kelahiran bayi cacat dan sebagainya.

--- End quote ---

Terima kasih al_ahibbatu, saya sedang cari pun maklumat tentang Peristiwa di Bukit Merah ni. Bagus al_ahibbatu tolong bawakan kronologinya ke sini.
Air Mata Kasih:
Kesan kebocoran Loji Nuklear



SEBUAH kilang terbakar selepas gempa bumi dan tsunami melanda Sendai, timur laut Jepun.
Jepun mengesahkan kemusnahan di sepanjang pantai dengan banjir dan kebakaran akibat
bencana itu yang mengakibatkan kira-kira 1,700 terbunuh.


Loji nuklear bocor

TOKYO: Jabatan Perkhidmatan Kaji Cuaca Jepun memberi amaran, angin di loji nuklear Daiichi 1 Fukushima yang mengalami kebocoran radioaktif, bertiup dari selatan dan boleh menjejaskan kesihatan penduduk di bahagian utara negara itu.

Agensi perkhidmatan kaji cuaca itu menyatakan, arah angin mungkin berubah dalam tempoh terdekat dan dijangka bertiup dari barat menghala ke laut.


“Arah angin adalah faktor utama yang akan menentukan sejauh mana kerosakan alam sekitar berpunca daripada kebocoran yang berlaku, selepas Jepun dilanda gempa bumi dan tsunami setinggi 10 meter semalam,” kata seorang pegawai agensi itu.

Pegawai berkenaan berkata pihaknya meramalkan cuaca sepanjang hari ini cerah, manakala angin bertiup dari arah barat sebelum menghala ke selatan.

“Kami akan terus memantau arah angin untuk membuat penilaian lanjut terhadap kesan kebocoran daripada loji berkenaan,” katanya.

Walaupun kebocoran radiasi ini sudah dijangka, profesor di Universiti Tokyo, Naoto Sekimura berkata bencana radioaktif yang besar tidak mungkin berlaku.

“Kejadian seperti Chernobyl adalah mustahil di reaktor air ringan ini. Kehilangan penyejuk bermaksud suhu akan meningkat tetapi turut menghentikan loji.

“Malah, dalam senario yang teruk kebocoran radioaktif bermakna kerosakan peralatan tetapi bukan letupan besar. Jika pengedaran dilakukan dengan berhati-hati, kebocoran hanya sedikit dan bukannya melebihi jarak lingkungan tiga kilometer,” katanya.

Agensi berita Kyodo melaporkan pihak berkuasa mula memindahkan 20,000 penduduk dari zon sekitar loji Daini.

Perdana Menteri, Naoto Kan yang membuat tinjauan udara di loji itu menggunakan helikopter sebelum ini mengarahkan penduduk dalam lingkungan 10 kilometer dari sebuah lagi loji, Daiichi mengosongkan kawasan berkenaan.

Ketua Setiausaha Kabinet Yukio Edano berkata jumlah kebocoran radiasi mungkin kecil.

“Mungkin material radioaktif di loji reaktor bocor di luar tetapi jumlahnya dijangka kecil dan angin meniup ke arah laut dapat membantu,” katanya pada sidang akhbar. – AP/Reuters


Walaupun dakwaan orang yang pakar kata kecil tetapi kenapa penduduk dalam diameter 10 km perlu dipindahkan, dan kenapa pakar itu sendiri tidak mahu tinggal berdekatan kawasan terbabit jika kesannya radiasi kecil?
Thorium 232 Lebih Bahaya Dari Uranium


Para pengkaji yang menyokong penggunaan Thorium sebagai bahan mentah untuk loji penjanaan elektrik berkuasa nuklear berpendapat bahawa Thorium adalah selamat dan sisa Thorium menghasilkan kadar radioaktif yang rendah.  Mereka juga berpendapat bahawa Thorium hanya perlu disimpan selama 500 tahun sebelum radioaktif dineutralkan berbanding Uranium yang perlu disimpan selama beratus ribu tahun lamanya untuk meneutralkan radioaktif.

Pendapat mereka ini adalah SALAH. Dibawah ini saya sertakan penjelasan yang ringkas tentang apa yang sebenarnya berlaku selepas Thorium dibakar/diguna sebagai bahan mentah di loji penjanaan elektrik berkuasa nuklear.

Sewaktu Thorium diaktifkan/dibakar sebagai bahan mentah di loji nuklear, atom-atom Thorium akan terpisah/berpecah kepada bahagian-bahagian yang lebih kecil.  Pecahan yang berlaku akan menghasilkan Technetium-99 dan ianya hanya dapat dilupuskan atau dineutralkan selepas 200,000 tahun.  Walaupun pecahan/pembahagian Thorium bukanlah sama dengan pecahan/pembahagian yang berlaku pada Uranium, tetapi hasilnya adalah sama.

Uranium juga menghasilkan atom-atom yang sama sepertimana dihasilkan oleh Thorium.  Justeru samada kita menggunakan Thorium ataupun Uranium sebagai bahan mentah untuk loji nuklear, ianya harus dilupuskan dengan cara yang sama kerana radioaktif mereka adalah hampir sama .

Sekiranya sisa dari bahan mentah yang telah digunakan ini tidak diproses kembali, Thorium-232 akan terhasil dan Thorium 232 hanya boleh dineutralkan dalam jangkamasa 14 billion tahun.  Ini akan menyebabkan sisa radioaktif terkumpul dengan banyak dalam loji nuklear.

Penggunaan Thorium 232 juga menghasilkan Thorium 238 dan kedua-dua kumpulan Thorium ini adalah sangat-sangat merbahaya kepada manusia.  Sekiranya kita terhidu Thorium 232 sebesar hama sekalipun, sistem dalaman badan kita akan musnah atau terjejas.  Isipadu radioaktif yang terhasil melalui Thorium 232 dan Thorium 238 adalah jauh lebih tinggi dari penghasilan radioaktif dari sisa Uranium.

Saya pernah menulis bahawa Thorium adalah 200 kali lebih berkuasa dari Uranium.  Ini juga berlaku sekiranya manusia atau apa-apa haiwan terhidu Thorium 232 atau 238.  Atom dari Thorium 232 dan 238 boleh memusnahkan tulang manusia 200 kali ganda lebih cepat dari Uranium 232.

http://tahirnisa.blogspot.com/2011/04/thorium-232-lebih-bahaya-dari-uranium.html
Air Mata Kasih:
Dalam proses menggunakan thorium-232 sebagai bahan bakaran(fuel) nuklear, thorium-232 menyerap satu neutron dan sendiri diubah menjadi uranium-233. U233 ini tak stabil dan akan ber-fission (?) untuk keluarkan tenaga. Hasil daripada proses ini juga ada sisa-sisa yang bahaya seperti kegunaan uranium sebagai bahan bakaran.

Reaktor tersebut belum wujud dan kemungkinan besar tak akan berjaya.

Bila separuh hayat adalah 14 billion tahun tidak bermakna selepas 14 billion semua bahan-bahan radioaktivity akan luput. Separuh hayat hanya bermakna bahawa separuh daripada bahan-bahan radioaktivity diubah ke bahan-bahan lain. Dalam pemecahan thorium-238 banyak daripada hasilnya adalah sendiri radioaktif dan banyaknya dengan separuh yang lebih pendek.
Air Mata Kasih:
Loji nadir bumi Lynas di Gebeng telah menimbulkan keresahan penduduk setelah pendedahan dibuat tentang risiko yang boleh ditanggung seandainya sisa-sisa radioaktif dari loji tersebut tidak diuruskan dengan baik. Ribuan rakyat berbilang kaum telah berhimpun di Kuantan 26 Februari lalu membantah operasi syarikat terbabit. Himpunan Hijau 2.0 bukan sahaja telah berlaku di Kuantan malahan di beberapa bandar utama di Malaysia menyaksikan rakyat bangkit memberikan isyarat jelas buat Pemerintah, rakyat tidak mahu negara ini menjadi tong sampah radioaktif.

Ada yang memberikan hujah bahawa Loji Lynas ini akan memberikan pulangan baik kepada pendapatan negara. Saya sebenarnya tidak ingin menyangkal hujah ini namun, peluang pekerjaan yang dibuka adalah sebanyak 350 sahaja tambahan lagi, pengecualian cukai diberikan hingga 12 tahun. Kita sangat baik apabila memberikan industri yang menghasilkan sisa buangan radioaktif pengecualian cukai begini walaupun industri ini dianggarkan akan membuat untung berbillion ringgit pada tahun pertama pembukaannya. Apakah pihak Pemerintah tidak menyedari akan tindakan mereka memberikan pengecualian cukai ini ibarat “Kera dihutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan”.

Apabila negara mula melibatkan diri dalam pemprosesan bahan radioaktif, kajian menyeluruh perlu dijalankan sebelum apa-apa lesen atau arahan dikeluarkan untuk memulakan pembinaan. Hanya satu bencana yang melibatkan sisa radioaktif memadai untuk menjadi ancaman yang serius dan kekal lama kepada semua. Kita telah lihat bencana radioaktif yang berlaku di Bukit Merah dulu. 8 kes leukimia dan 7 kes kematian telah berlaku. Walaupun telah ditutup pada tahun 1992, namun kerja-kerja pembersihan sisa masih berjalan hingga hari ini (hampir 20 tahun) dan telah menelan belanja lebih RM300 juta. Apakah kita tidak mempelajari daripada kesilapan kita dahulu?


Kilang-kilang yang terletak di dalam lingkungan 5KM dari Loji nadir bumi Lynas

Di sekeliling loji Lynas ini terdapat banyak kilang-kilang yang telah dibina lama dahulu. Kilang-kilang seperti BASF Petronas Chemical, BP Chemicals (Malaysia) Sdn. Bhd, W.R Grace Speciality Chemicals (Malaysia) Sdn. Bhd, Kaneka Innovative Fibers Sdn. Bhd, Cargill Palm Products (Kuantan) dan banyak lagi. Pelbagai produk-produk pengguna dihasilkan oleh kilang-kilang ini, daripada lampin pakai buang untuk bayi, tuala wanita, minuman jus, air mineral, lampu, produk rambut,nutrisi haiwan dan macam-macam lagi. Apakah alasan Kerajaan Pemerintah untuk membenarkan pembinaan loji berbahaya ini berdekatan dengan industri-industri begini? Apakah pihak Kerajaan Pemerintah tidak memikirkan mengenai nasib ribuan pekerja-pekerja industri yang mencari rezeki untuk menyara keluarga di Pusat Perindustrian Gebeng ini? Bagaimana pula dengan nasib 309 nelayan laut dalam di sekitar Kuantan? Sektor perikanan di Kuantan adalah antara yang terbesar. Sekiranya terjadi kebocoran sisa atau kemalangan radioaktif bukankah ini turut memberikan kesan kepada industri perikanan?

Manakala, di pihak kilang-kilang lain, adakah anda tidak berani untuk menyuarakan kebimbangan pekerja-pekerja anda terhadap loji penapisan nadir bumi ini? Sekiranya berlaku kebocoran atau kemalangan radioaktif, tidakkah anda sedar ia akan menjejaskan kesihatan pekerja-pekerja anda dan juga produk-produk yang anda hasilkan? Apakah Kerajaan Persekutuan atau Kerajaan Negeri bersedia untuk memindahalihkan kesemua kilang-kilang di sekeliling loji ini sebagai menuruti syarat minimum seperti yang ditetapkan oleh Kerajaan Australia?



Bandar-bandar yang terletak di dalam lingkungan  40KM dari Loji nadir bumi Lynas


Sedangkan dalam industri pemprosesan Cyanide, jarak selamat diantara loji pemprosesan dengan kawasan penempatan penduduk adalah sekitar 10 km seperti yang dinyatakan oleh International Cyanide Management Institute (ICMI). Namun, loji pemprosesan Nadir Bumi Gebeng ini hanya berjarak 2 KM dari Balok dengan kepadatan penduduk seramai 16700 orang. Apakah kita boleh menutup sebelah mata terhadap nasib penduduk Balok dengan membenarkan pembinaan loji pemprosesan Nadir Bumi yang mengandungi pelbagai logam berat ini berdekatan dengan penempatan mereka? Jika diambil kira keluasan evakuasi di Fukushima, dalam jarak 40KM dari Gebeng Kuantan, kebocoran sisa radioaktif akan melibatkan keseluruhan penduduk di Kuantan, Gambang, Cherating malah Kemaman di Terengganu sekalipun. Jumlah penduduk yang mungkin terlibat boleh mencecah hampir 800 hingga 900 ribu secara keseluruhannya dengan Kuantan sahaja di sekitar 600 hingga 650 ribu orang. Bersediakah kita untuk menghadapi sebarang kemungkinan? Bagaimana dengan pelan evakuasi dan kontigensi melibatkan hampir 1 juta penduduk ini?

Perdana Menteri menyatakan bahawa Kerajaan ingin memastikan keselamatan rakyat sewaktu mengumumkan keputusan untuk mengarahkan Lynas mengalihkan tempat pengumpulan sisa ini ke lokasi yang lebih jauh dari penempatan. Namun, ini tidak menjelaskan penyelesaian sebenar kerana Loji Nadir Bumi LYNAS ini tidak seharusnya dibenarkan wujud di bumi Malaysia ini sekiranya Kerajaan Pemerintah dan Perdana Menteri benar-benar ikhlas dalam memastikan keselamatan dan nyawa rakyat.


http://kingofgoblok.blogspot.com/2012/03/lynas-hakikat-bahaya-yang-tersembunyi.html
Air Mata Kasih:
KENAPA LYNAS..LOJI PEMPROSESAN PEMBUANGAN SISA NEUCLEAR TIDAK BOLEH WUJUD DI MALAYSIA??...

Kita dimaklumkan bahawa Loji Lynas Malaysia hanya simpan sisa neuclier yang tahap radiasinya rendah.

Ya, betul tu.

Loji Lynas ialah sebuah Loji Pemprosesan sisa bahan sisa Neuclear yang tidak lagi di gunakan sebagai bahan untuk penjanaan Loji Neuclear sebenar yang beroperasi. Sisa-sisa dari bahan buangan ini perlu di lupuskan dengan kaedah tertutup dan terkawal. Kenapa begitu?


Untuk pengetahuan lagi....bahan sisa neuclear ini tidak lah seperti anggapan sesetengah pihak lain yang kata tak bahaya dan sesetengah pihak yang mendakwa ia boleh meletop atau mempunyai bahan sinaran radiasi atau sinaran passport kegemilangan. Tetapi ia adalah sejenis bahan buangan sisa neuclear hampeih...sudah tentu ia tidak melatop...tetapi ia mempunyai kesan sampingan walaupun tahap radiasinya rendah dan ancaman alam sekitar itu sudah pasti.


Jika ia tidak di urus dengan betul dan terkawal...ia bakal membawa bencana dan kemusnahan yang amat besar jika bahan sisa tersebut tercemar. Memang betul  ia tidak sama seperti Loji Neuclear Kogushima di Jepun. Ye memang betul tak sama....tetapi semasa Trajedi Kogushima itu belaku...Loji neuclear tersebut tidak beroperasi....Tetapi kebocoran yang berlaku itu bukan kah dari sisa neuclear yang tidak beroperasi semasa Thsunami dan tercemar??.

Ada yang kata bahan sisa itu akan dilupuskan di negara lain pula!!..kalau dah loji pemprosesan bahan sisa neuclier....sisa apa pulak nak disisakan lagi??...kat negara mana pulak nak terima bekas sisa-sisa ni?. Negara Australia yang 10x ganda besarnya dari Malaysia kenapa tak buat Loji Pembuangan Sisa Neuclier ni?.


Menurut kajian IB lagi...Tragedi di Jepun itu berlaku di Kepulauan yang jarak diantara Pulau Kogushima ke Tokyo Jepun ialah 920km...Tetapi pencemaran sisa sahaja yang berlaku hari itu ialah jarak boleh menjangkau 1,320km. Bayangkan itu baru sisa sahaja...belum jika Molikul-molikul neuclears Atom itu meletop...tidak kah kemusnahan besor akan berlaku??. Letopan Bom Atom di Nagasaki dan Hiroshima sahaja boleh menjangkau 3,500km jaraknya. Bagaimana pula jarak Keluasan Bumi Malaysia??...itu baru sisa sahaja IB dedahkan...belum betul-betul Bahan Neuclear lagi yang musnah.


Jarak Semenanjung Malaysia diantara Utara Sempadan Pantai Timur dan Utara Perlis hingga ke Selatan Johor sempadan Singapore...hanya 870km je. Dari K.L ke Lynas Pahang 250km. Dari Lynas Pahang ke Utara pantai timur selatan Thai ialah 280km. Dari Lynas Pahang ke Sabah dan Sarawak ialah 570km merentas Negeri Sarawak...Dari Lynas Pahang ke Sabah...790km. Dari berapa jarak KM kah yang dapat kita lari jika berlaku pencemaran dan kebocoran? Kemana nak lari? Terjun laut la...jadi makanan ikan.


Lynas-Australia tidak mahu Sisa tersisa Radioaktif dihantar pulang ke negaranya, ... tak apa kita simpan jauh dari rakyat...jauh mana tu agaknya???...Kita akan buang sisa neuclier ni kat tempat lain!!....Dah sisa-sisa lah jugak...sisa kepada sisa ni sapa pulak nak terima. Kita tengok Bumi Malaysia besor mana berbanding dengan Bumi Australia....Jika berlaku kemusnahan atau pencemaran di Australia sekali pun...Tak semua Pulau Australia tu akan musnah. Macam di Russia pun tak semua Russia tu musnah.....Tetapi cuba bayangkan di Keluasan Malaysia???
Air Mata Kasih:
Antara tragedy Lynas dan Bhopaly di India

Semalam di Astro , menayangkan documentari berkenaan tragedi kebocoran gas kimia di Bhopaly India yang mengakibatkan kematian lebih 35,000 rakyat India yang tinggal dalam radius kawasan yang sepatutnya di kosongkan..[radius jarak selamat jika berlaku bencana]. Kedudukan kilang kimia tersebut dengan kawasan penduduk tak ada bezanya dengan kedudukan kilang Kimia Lynas yang wujud di Kuantan sekarang ni.




Kisah tayangan di Astro tersebut mengingatkan penulis dengan Lynas yang kini hampir siap.Ianya tak ubah seperti mementingkan keuntungan individu tanpa mempedulikan bahaya yang bakal terjadi. Sebentar tadi di buletin utama tv3 mengunakan pakar dari luar negara yang entah siapa mengatakan Lynas ini selamat. Tidakkah kita pelik dan hairan bila mengatakan kilang yang dalam pembinaan  dan belum beroperasi adalah selamat? bagaimana mereka mengukur tahap selamat sedangkan bahan bahan mentah yang akan di proses belum lagi tiba?





Bagaimana tahap selamat jika Australia yang beribu kilomiter jaraknya dengan negara kita sanggup menangung kos logistik yang mahal sedangkan negara Australia adalah beratus kali ganda saiznya dengan Malaysia? Mereka ada gurun yang beribu kilomiter tidak berpenghuni..jika berlaku bencana kebocoran.. jarak di padang pasir yang jauh sudah tentu tidak menjejaskan penduduknya...





Bagaimana Lynas yang hanya 2/3 kilomiter jarak dengan penempatan ni akan  cover jika berlaku bencana? Tidakkah mereka belajar dari bencana Bhopaly yang membunuh 35 ribu rakyatnya ketika sedang lena tidor? Mereka tidur buat selama lamanya di sebabkan ketamakan pemerintah yang rakus mengejar keuntungan semata.





Kes Tragedy Bhopal ada persamaannya dengan Lynas.. selepas tragedy berlaku. Sampai sekarang kerajaan India tidak pernah mengakui ini adalah kesalahnya. Mereka menolak kesalahan tersebut kepada Amareka/pemilik kilang dan kes tu tergantung hingga hari ini. Seperti Lynas.,kalaulah berlaku bencana,dimanakah rakyat Malaysia ingin melarikan diri? Negara kita sangat kecil!! kemana arah kita nak lari?


Jadi sama sama kita renung dan fikirkan.Apakah perlu membahayakan rakyat demi sedikit manafaatnya?

Mana lebih besar , mudarat atau manafaat?

Jawap Ikut hukum syariat.
al_ahibbatu:


If you’ve not been tracking the thorium hype, you might be interested to learn that the benefits liquid fluoride thorium reactors (LFTRs) have over light water uranium reactors (LWRs) are compelling. Alvin Weinberg, who invented both, favored the LFTR for civilian power since its failures (when they happened) were considerably less dramatic — a catastrophic depressurization of radioactive steam, like occurred at Chernobyl in 1986, simply wouldn’t be possible. Since the technical hurdles to building LFTRs and handling their byproducts are in theory no more challenging, one might ask — where are they?

The enrichment of natural uranium is the first and perhaps most difficult step to building nuclear weapons. LWRs, which by their nature require enriched uranium, were the logical choice at the dawn of the nuclear age to develop an industry around. Richard Martin, a writer for Wired and author of Superfuel: Thorium, the Green Energy Source for the Future, summarized the argument a little more succinctly: the US abandoned thorium reactors because they didn’t produce plutonium bombs. The larger truth, of course, is a little more complex.




Today’s nuclear industry might be described as an elephant. It would be very difficult for an elephant to evolve wings (thorium) because big animals just do not evolve wings — little animals evolve wings and they in turn might evolve into bigger animals with wings. The chosen gimmick of the proto-elephant was the trunk (uranium), at first just a little one, but as elephants got larger, their trunks got really really large; it became their defining feature.

The molten salt reactor (MSR), predecessor of the LFTR, lost out to the LWR in the early ’50s for a simple reason. When Navy Admiral Hyman Rickover got wind of the possibilities of nuclear power, he wanted and got nuclear-powered submarines. Unfortunately for the MSR, sodium would react violently if it accidentally contacted water. The baby nuclear elephant would be a small machine, but light water uranium reactors, which already had a little head start, would be the technology. It also didn’t help the case for MSRs that naval and shipyard engineers were already the best in the world at working with water. They were experts at building the corrosion resistant pumps, valves, bearings and other machinery needed to utilize it. But as Martin keenly observes in Superfuel, five decades later we see that the essential element of today’s technology, pressurized water, has become its Achilles heal.

thorium metalWeinberg continued to pour his efforts into a small, workable MSR to be used as a powerplant for a nuclear airplane. This was an unfortunate misdirection. In a time when there were actual plans to use nuclear technology to dam the Straight of Gibraltar and reclaim lands long ago submerged under the Mediterranean, the idea of a nuclear airplane was not so absurd. The Cold War not withstanding, in times of prevailing peace, a flying nuclear reactor cannot count its first success as managing not to crash and destroy itself. The US and Russia ran similar programs and flew test reactors on board conventional aircraft, but ultimately both projects were scrapped.

Many people think it is not too late today, to attempt put some muscle into Dumbo’s ears so to speak, and revisit the thorium reactor. Several private efforts in the US have sprung up, led by entrepreneurs who have the knowledge necessary to do so. One project undertaken by Terrapower, funded through Microsoft’s Intellectual Ventures, is trying to build a device called a travelling wave reactor. It is a little more exotic than the MSR technology from decades ago and will require considerable effort to realize. Other homegrown efforts by start-ups like Flibe Energy, Thorium Power, and Lightbridge are struggling to fund their projects without visible government support.

Flibe Energy is looking to make ends meet by exploiting the fact that LFTRs are very good at producing medical isotopes like molybdenum-99, 90% of which we currently import from Canada. Our looming medical isotope problem is irresponsible and inexcusable as these isotopes are critical to patient diagnoses and treatment. Any health care system which fails to provide for their reliable procurement will only accelerate current medical cost inflation. Transatomic is another US-based company scrapping to survive. It is now running tests using the IR-8 research reactor at the Kurchatov Institute in Moscow. Thorium Power, based outside of Washington DC, is also working with Russian scientists to use thorium fuel — not to directly generate energy, but instead to burn surplus military plutonium.

sambungan .............
al_ahibbatu:
...................

Observing the struggle of these groups just to raise capital, one might ask how the US could possibly develop thorium power on our soil if we can’t even dig up rare earths? The reason why we can’t dig up monazite deposits which contain abundant rare earths is because the ores are “contaminated” with too much, well — thorium. Apparently regulations on handling thorium — actually a rather mild, low-alpha emitter — are restrictive to the point of being prohibitive.

Efforts to organize a strategic thorium reserve in our country for future use by someone, or anyone, have emitted a plaintive cry largely lost in a system dominated by shortsighted policy and shareholder obligation. Just as our regulatory policy guarantees China’s supremacy in rare earths, so it does for thorium. Meanwhile, that which a mining company in our country must expensively handle as radioactive waste, stabilize in concrete, and return to a landfill, China is cherishing and funding with a five-year reactor plan to the tune of half a billion dollars. The industry sentiment, “if we like foreign oil dependency, we are going to love foreign nuclear technology dependency,” needs to be taken to heart.



India has shown the greatest long term commitment to thorium power, and perhaps represents perhaps its future even more than China. In 1974 India tested a nuclear bomb made from plutonium extracted from spent reactor fuel. Governments around the world were forced to face the realty of large scale commercial reprocessing. India never signed the Nuclear Proliferation Treaty and was barred from international trade in nuclear technology until 2006. With the world’s most abundant thorium deposits, the country initiated a long-term plan to integrate thorium fuel reactors into its comprehensive nuclear strategy, and now hopes to have its first successes within a few years.

The thorium power industry today is highly dynamic. New players, like Thor Energy in Norway, can burst on the scene and capture world attention within a short time. Recently the journal Nature published a pair of noteworthy articles on thorium power. One of them noted that in spite of its obvious safety advantages, thorium is not a route to a nuclear future that is completely immune to proliferation risks. The authors detailed pathways by which thorium could in theory be transmuted into feedstock for nuclear weapons. They called on the larger community to independently corroborate their analysis and institute necessary oversights. The geopolitical implications for thorium energy demand that the US be more that a spectator of the serious sport it founded — we must also be part player, and part referee to the extent that which we still can.

bagaimanapun ini hanya pendapat - pemikir

http://www.extremetech.com/extreme/143437-uranium-killed-the-thorium-star-but-now-its-time-for-round-two
afiQoh:
akhirnya ke temu lynas...

berlama suda mencari rupanya depan mato..

depan mata pun kena ingat siapa yang memberi??

jika tak izinNya..

tak jumpa lynas ni..


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.