Total Pageviews

Tuesday 12 July 2016

Mengenai Laman Ini About This Blog



About This Blog


2:94  Katakanlah: Jika kampung akhirat khusus untukmu di sisi Allah, tanpa manusia yang lain, maka hendaklah kamu cita cita mati, jika kamu orang yang benar.

3:169 Janganlah engkau kira mati, orang-orang yang telah terbunuh pada jalan Allah, bahkan mereka itu hidup disisi Tuhannya, serta diberi rezeki. 

4:78 Di mana juapun kamu berada, niscaya maut akan mendapati kamu, meskipun kamu tinggal dalam benteng yang tertinggi. Jika mereka beroleh kebaikan, mereka berkata: (Kebaikan) ini dari sisi Allah. Tetapi jika mereka ditimpa kejahatan, mereka berkata: ini dari sisi engkau (ya Muhammad). Katakanlah : Semuanya itu dari sisi Allah. Mengapakah kaum itu hampir tiada mengerti perkataan itu?

7:25  Allah berfirman : Di bumi itulah kamu hidup, dan di sanalah kamu mati dan daripadanya kamu akan dikeluarkan nanti (berbangkit).

7:34 Bagi tiap2 umat ada ajalnya. Apabila datang ajal mereka itu , tiada dapat mereka minta mengundurkannya dan tiada pula minta mendahulukannya sesaat juapun.

10:46 Jika Kami perlihatkan kepada engkau, sebahagian (siksa) yang Kami janjikan kepada mereka atau Kami wafatkan engkau lebih dahulu, maka kepada Kami mereka kembali, kemudian Allah menjadi saksi atas apa apa yang mereka perbuat.

10:49 Katakanlah : Aku tiada berkuasa menolak kemelaratan dari diriku dan tiada pula mendapat kemanfaatan, kecuali apa yang dikehendaki Allah. Bagi tiap tiap umat ada ajal. Apabila datang ajal mereka, maka tiada terlambat mereka sesaat pun dan tiada pula terdahulu.

16:61 Kalau sekiranya Allah menyiksa manusia disebabkan aniayanya, niscaya tiada ditinggalkanNya sesuatu yang melata di muka bumi, tetapi mereka diberiNya tempoh, sampai masa yang ditentukan. Apabila datang ajal mereka, maka tiadalah mereka terlambat sesaat pun dan tiada pula terdahulu.

17:85 Mereka bertanya kepada engkau tentang ruh. Katakanlah: Ruh itu sebahagian dari urusan Tuhanku; kamu tiada diberi pengetahuan melainkan sedikit.

21:35 Tiap tiap diri (yang berjiwa) mesti merasai mati. Kami akan uji kamu dengan kejahatan dan kebajikan, sebagai satu ujian; Kepada kami kamu akan dikembalikan.

23:115 Adakah kamu kira, bahawa Kami menjadikan kamu dengan percuma (main main saja)  dan kamu tiada akan kembali kepada Kami?

23:116 Maka Mahatinggi Allah yang menguasai (alam), lagi sebenarnya Tuhan, tidak ada Tuhan melainkan Dia yang mempunyai arasy yang mulia.

29:2 Adakah manusia mengira, bahawa mereka akan dibiarkan saja berkata: Kami telah beriman, tanpa mereka mendapat cobaan.

29:40 Masing masingnya Kami siksa, kerana dosanya; di antara mereka ada yang Kami kirim kepadanya angin tofan (yang mengandungi pasir) dan di antara mereka ada yang disiksa oleh teriakan yang keras (terus mati) dan di antara mereka ada yang Kami benamkan ke dalam bumi, dan di antara mereka ada yang Kami tenggelamkan (dalam laut). Allah tiada menganiaya mereka, tetapi merekalah yang menganiaya diri mereka sendiri.

29:57 Tiap tiap diri (manusia) mesti merasai mati. Kemudian kepada Kami kamu dikembalikan.

30:41 Telah lahirlah bencana di darat dan di laut, kerana usaha tangan manusia, supaya Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (balasan) perbuatan yang mereka perbuat, mudah mudahan mereka kembali (taubat).

33:23 Di antara orang-orang Mukmin ada beberapa lelaki yang menepati apa yang telah dijanjikannya kepada Allah. Maka di antara mereka ada yang telah sampai ajalnya (mati) dan di antara mereka ada yang menanti-nantikannya (ajalnya), dan mereka tiada menukar (janji) dengan tukaran apa pun.


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.