Total Pageviews

Wednesday 7 October 2020

Discuss, before making decision (Bermesyuarat dalam berurusan)

 


 

https://quran.com/    


 

 

27:28 Pergilah engkau (membawa) surat ku ini, lalu jatuhkan kepada mereka, kemudian berpalinglah dari mereka, lalu lihatlah apa jawapan mereka.

 

27:29 Ratu Sabak berkata: (Setelah menerima surat itu). Hai orang orang cerdik pandai, telah dijatuhkan kepadaku selembar surat yang mulia.

 

27:30 Sesungguhnya surat itu dari Sulaiman dan dengan nama Allah yang Mahapengasih dan Penyayang,

 

27:31 Bahwa janganlah kamu sombong terhadapku dan datanglah tunduk kepadaku.

 

27:32 Berkata Ratu: Hai tuan tuan yang mulia, apakah fikiranmu tentang urusanku ini? Aku tidak akan memutuskan suatu urusan, sebelum kamu hadir (untuk bermusyawarah).

 

27:33 Sahut mereka itu: Kita mempunyai kekuatan dan mempunyai keberanian yang sangat dan urusan ini terserah kepada baginda, sebab itu baginda pikirkan lah , apa yang akan baginda perintahkan.

 

27:34 Ratu berkata: Sesungguhnya raja raja bila masuk ke dalam sebuah negeri, niscaya dibinasakannya negeri itu dan dijadikannya penduduk yang mulia mulia menjadi hina dina, begitulah mereka memperbuat.

 

27:35 Sesungguhnya aku akan mengirimkan sebuah hadiah kepada mereka, kemudian kita lihat bagaimana perjawaban yang dibawa utusan kita (Sahut mereka : Betul sekali buah pikiran baginda itu).

 

42:38 Dan (untuk) orang orang yang memperkenankan (seruan) kepada Tuhannya, dan mendirikan sembahyang, sedang urusan mereka bermusyawarat sesama mereka, dan mereka menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami berikan kepada mereka.

 

74:6 Janganlah engkau memberikan (sesuatu) kerana hendak meminta lebih banyak (daripadanya).

 

 .

No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.