Total Pageviews

Wednesday 14 February 2018

Jangan Hantar Ibu Bapa anda ke rumah jagaan orang tua







Last saturday, saya meng"offer" diri untuk jadi volunteer di sebuah rumah warga Tua.. memandangkan kekurangan volunteer, saya mengajak cousins saya, Comel n Angah untuk sama-sama membantu menjayakan project yang dianjurkan oleh kawan saya, Afiq...

Kami tiba di rumah warga tua jam 9.30 am dan program sepatutnya bermula jam 10 am.. efficient kan kami... hihihi.. kaki saya menggigil untuk melangkah ke rumah warga Tua Sri Tanjung, Kuang Selangor... Ya Allah.. terlalu banyak sangat perasaan.. takut.. sedih.. segala-galanya... Dengan kuat, kaki melangkah masuk ke rumah warga Tua.. Nenek-nenek, kakak-kakak, atuk-atuk semua memerhatikan kami sambil tersenyum.. ya Allah.. senyuman yang terukir di bibir mereka mengingatkan saya kepada arwah Atok, arwah Bapak (atok lelaki sebelah mak), Arwah Tok Ba, Arwah Opah... rindu yang teramat kepada mereka.. pertama kali saya melihat mereka, airmata saya mula bergelinang.. dalam hati saya hanya minta Allah kuatkan semangat saya bertemu mereka...

Setelah semua nya sampai (nurse dari Kolej Jururawat), saya mulakan program.. Saya menjadi emcee untuk majlis yang serba ringkas.. setelah semua ucapan selesai, kami memulakan program kami yang secara santai.. saya dan cousins saya memulakan dengan memberi mereka kuih.. ya Allah.. saya usap tangan tua... rindu nya kat Atok! rindunya kat Opah! rindunya kat Bapak! rindunya kat Tok Ba! saya melayan kerenah-kerenah Nenek ni... seronok nya... korang tahu, nenek-nenek ni semua educated.. They can speak English very well!! ada sorang nenek ni, bisik di telinga saya, "nenek suka awak.. u're nice.. macam cucu nenek..tapi diaorang jarang datang..." diciumnya saya... ya Allah.. sekali lagi nenek ni buat saya mengalir airmata... Pada saya mereka ini hanya menunggu waktu bertemu Ilahi...

Saya ke seorang nenek yang dah tak mampu bergerak lagi.. Dia mengadu dia bosan... saya bisik kat dia, "nenek.. saya kan ada ni.. mana nenek bosan lagi dah.." digenggam erat tangan saya... saya hanya ketawa walaupun saya tak berapa faham apa yang diperkatakan... akhirnya nenek ni tersenyum.. saya bermain tangan dia.. dia gelak.. (ya Allah.. mengalir airmata saya mengingat kembali segalanya...)

Saya seterusnya ke seorang lagi nenek... Nenek ni sangat comel.. Orang panggil nenek ni Wan.. Wan ni kene cakap lembut-lembut dengan dia.. saya percaya masa dia muda dia sangat cantik.. sebab Wan sangat comel! Wan tak nak minum air... saya cuba pujuk dia habiskan air... "Wan.. habiskan air ni ya.. nanti Wan sihat.. boleh jalan-jalan.." yes! saya berjaya memujuk Wan.. Wan habiskan juga air secawan...

Ada seorang nenek ni kan.. umur dia dah 101 tahun.. dia tak nyanyuk.. tetapi macam umur 80 tahun!! ya Allah.. apalah rahsia nenek ni nampak muda.. saya tanya nenek ni.. nenek kata dia makan ulam-ulaman masa muda... wah.. lepas ni saya nak ikut petua nenek ni la.... hihihi.. menurut Mak Long (owner rumah warga tua), penghuni di situ seramai 30 orang dan yang betul-betul waras hanya 5 orang sahaja, selebihnya dah nyanyuk.. patutlah kami berborak dengan seorang nenek, kami ingat dia antara yang waras.. sebab muda lagi.. tapi bila dah berborak.. ohh!! nenek ni pun dah nyanyuk juga rupanya...

Tertarik dengan salah seorang penghuni antara yang termuda.. kak Farah.. umurnya 42 tahun... sangat menyayat hati ceritanya tentang dia... Dia seorang lawyer, seorang isteri dan seorang ibu... ketika umur dia 33 tahun, Allah mengujinya..Rupanya dari kecil, satu saraf otak dia halus/kecik, mcm tu la lebih kurang.. dan dia pulak pernah accident... jadi ketika dia menyusukan anak dia, saraf otak tu pecah akibat tekanan dan dia mengalami pendarahan dalam otak.. dia menjalani pembedahan membuang darah beku di kepala.. pembedahan berjaya dilakukan... ditebuk kepala depan nya (nampak lekuk).. tetapi dia separuh paralyze.. sebelah kanan.. dan dia mengalami masalah sukar untuk bercakap, menangkap kata-kata apa yang orang cakap.. tetapi dia sangat hebat speaking english.. husband dia hantar dia di rumah warga tua memandangkan tiada siapa yang boleh menjaga dia.. husband dia tidak menceraikan dia.. setiap minggu husband dia akan bawa anak-anak dia, Adam dan Sarah untuk melawat dia... bayangkan.. umur dia masih muda tetapi dia dah berada di rumah warga tua.. paling tidak lagi 20 tahun dia akan menghabiskan masa di rumah tu... masa saya tegur dia buat pertama kali, perkataan yang dia cakap kat saya, "I like you!" saya memberikan senyuman dan duduk di sebelah dia sambil berborak.. kami lebih banyak menulis di buku conteng dia..  Semalam dia call saya, saya agak payah untuk faham, tapi saya cuba.. "Kak Farah rindu Hajar.. Bila Hajar nak datang tengok kak Farah?" InsyaAllah, saya cakap dengan dia this weekend saya datang tengok dia, saya pun rindu sangat pada dia...Saya offer untuk belikan dia coklat tapi dia tak nak.. Dia kata dia bosan.. Dia minta saya bawakkan English novel.. She can read.. tapi lambat la tangkap nya.. So, sekarang ni saya sedang mengumpulkan novel-novel English and Malay saya untuk beri pada dia.. Sesiapa yang ada novel tapi tak nak dah, bagi saya ok! saya kasikan pada dia.. at least dia ada activity... dia mengakhiri conversation kami di telefon.. "I luv u so much Hajar!".. itu yang dia katakan pada saya sehingga saya menangis... (haiissh.. cengeng sungguh Hajar ni rupanya..) " I luv u too three four five kak Farah!!"

Bila saya balik, duduk sorang-sorang, saya berfikir.. kenapalah mereka ini menghantar emak-emak mereka ke rumah warga tua ni? rumah warga tua ini berbayar setiap bulan... bukan seperti rumah pengasih... nak dikatakan mereka orang susah, saya tak rasa.. kerana ketika saya datang, hari sabtu memang ramai keluarga datang melawat.. yang datang datuk datin... dan yang menghuni di rumah warga tua juga bukan cikai-cikai... datin-datin, mak engku, manager... tapi kat mana anak-anak mereka ini??? kalau seorang ibu boleh membesarkan 10 orang anak, susah sangat ke 10 orang anak nak menjaga seorang ibu?? panggil maid pun sama je bayar di rumah warga tua tu.. ada yang kata "rumah warga tua lebih terjaga".. mereka lihat tak apa yang orang-orang tua ni rasa?? jujur saya katakan.. ketika saya lihat mereka kurang dari 2 jam, saya yang stress.. saya tahu kenapa mereka kena tekanan perasaan.. sejak dari pagi, sampai la ke malam setiap hari membuat activity yang sama... pukul 8 pagi sehingga 12 tengahari.. depan mata saya sendiri, mereka duduk sesama mereka, tidak berborak.. hanya memandang kiri dan kanan... no musics.. no television... setiap hari.. saya rasa sehingga mereka mati mungkin.. saya memang cukup pelik... tak kesian ke kat mereka?? mendera mental mereka lagi-lagi dah tua... saya nak korang buka mata... jangan sampai kita jadi manusia yang kejam menghantar mak ayah di rumah warga tua... ada seorang nenek ni tanya saya, "kenapa tangkap gambar kami?" saya cakap.. saya nak buka hati mereka yang buta ni Nenenk.. supaya jangan nanti satu hari nanti mereka abaikan orang tua mereka.. Nenek ni senyum kat saya sambil usap saya... korang ingat pesan hajar ni.. jangan sampai hantar mak ayah di rumah warga tua..

Ada juga yang mereka kata, kebanyakan orang tua yang dihantar anak-anak mereka adalah kerana dendam.. dendam anak kepada emak ketika kecik.. hukum karma kununnya..ya Allah.. mana boleh seorang anak berdendam dengan seorang emak... jangan sesekali kita berdendam, takut tak bau syurga.. Jika seorang emak tidak meredhakan sesuatu, bukan nya syurga, bau syurga pun tak dapat...

Dari Muawiyah bin Jahimah yang datang kepada Nabi s.a.w. dan berkata: "Wahai Rasulullah, aku ingin pergi berperang, aku datang untuk meminta pandangan-mu."Nabi s.a.w. bertanya: Apakah kamu mempunyai ibu? Jawabnya: "Ya". Sabda Nabi s.a.w.:Peliharalah (berbuat baiklah kepada) dia, sesungguhnya syurga berada di bawah dua kakinya." 


Bila saya melihat sendiri keadaan ini dihadapan mata saya, selagi saya hidup, saya akan menjaga mak abah saya dan juga bakal mak abah mertua saya... "Ya Allah.. berikanlah aku kekuatan untuk menjalankan tanggungjawab ku sebagai seorang anak..." Bila saya ada anak nanti, saya akan pastikan anak saya akan sentiasa saya bawa untuk melawat orang-orang tua.. anak-anak yatim.. kalau boleh letak mereka bersama anak-anak yatim ketika hujung minggu.. supaya mereka tahu untuk menghargai diri mereka yang masih ada mak ayah... yang hidup dengan penuh nikmat Allah.. InsyaAllah.. semoga bakal anak-anak saya nanti jadi anak yang soleh dan solehah..dan bila saya dan bakal suami saya tua, mereka akan jaga kami dengan baik... Ameen.. hihihi...

Ok lah.. saya tak mampu untuk mencoret panjang lebar.. mana tak nya, sepanjang tulis.. airmata saya mengalir je.. haiisshh.. tak kuat la Hajar ni... ini beberapa gambar saya bersama sebahagian hidup saya... :)


No comments:

Post a Comment

Note: only a member of this blog may post a comment.